Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte rør uten å røre bias


kake

Anbefalte innlegg

Har en Dynacord Twen, klone av Brownface Princeton som trenger nye rør. Den har uoriginal trafo. I følge han jeg kjøpte den av hadde den tidligere eieren skiftet rør uten å sjekke bias, og da hadde trafoen dødd. Dette er vel ikke noe en normal, sunn trafo burde gjøre? Kan jeg kanskje tenke meg at den gamle var smådefekt i utgangspunktet? Er det trygt å skifte rør nå, uten å skru på bias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke potmeter var oppfunnet den gangen.

Og originale Plexier er jo fortsatt det klareste beviset på at alle amper låter elendig,

hvis ikke bias blir justert riktig ved hvert rørskifte.

Hehe. Har hatt 4 plexier, gudskjelov var det biaspot i alle, og de låt slett ikke bra med feil bias. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte utgangsrøra. Var ikke snakk om at jeg frykter det låter dårlig, men heller det med trafoen - i følge tidligere eier røk trafoen når tidligere eier før han igjen skiftet rør uten å ta hensyn til bias. Men da var det kanskje den tidlige trafoen det var noe galt med? Den har forøvrig heller ikke rør-likeretter som den egentlig skulle ha, dette var av en eller annen grunn byttet til transistorlikeretter. Men da kan jeg regne det som trygt å skifte rør, tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ampen har to trafoer, en stor nettrafo som bor like ved der likeretterrøret stod før, og en mindre utgangstrafo som bor bak utgangsrørene.

hvilken var det som røk?

hvis jeg skal skyte fra hoften vil jeg gjette at nettrafoen døde fordi noen skulle bytte fra rørlikeretter til solid state dioder, og koblet diodene feil. denne noen byttet samtidig utgangsrør, hadde hørt noe om bias, og endte opp med feil konklusjon.

gode bilder av innsiden og utsiden kan være nyttig. ønsker ikke å tro noe om hva som er trygt eller ikke enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.