Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intoneringsproblem


Sorg

Anbefalte innlegg

Har en PRS Custom 24 Artist. Bruker nå Ernie Ball Beefy Slinky og tuner i D Standard.

Har det problemet at for E- og G-streng får jeg ikke flyttet blokken langt nok bak, dvs tonen i 12 bånd er for høy og jeg kan ikke justere noe mer. Hva er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en PRS Custom 24 Artist. Bruker nå Ernie Ball Beefy Slinky og tuner i D Standard.

Har det problemet at for E- og G-streng får jeg ikke flyttet blokken langt nok bak, dvs tonen i 12 bånd er for høy og jeg kan ikke justere noe mer. Hva er grunnen til dette?

Hmmm... om jeg skjønner det rett, så tuner du hele gitaren en heltone ned i forhold til standard EHGDAE-stemming?

I så fall ender du opp med (skalviseee....) DAFCGD?

Jeg blir usikker på hvilken tuning du benytter og hvilke strenger du har problemer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo rett og slett være at gitaren ikke er optimal for så tykke strenger. Jeg har noe av de samme problemene på min selvbygde gitar, men da kun på A og E-strengene (de dypeste).

22 tykkelse for en G-streng er for øvrig veldig tykt. Jeg ville kanskje forsøkt en 20 streng istedet, noe som vil gi et spenn som harmonerer bedre med de andre strengene (ja, jeg har litt fokus på strengespenn om dagen :ninja: ).

Er det mye som skiller fra optimal intonasjon?

Jeg ser jo under stemming og intonering at fra anslag til utklinging så varierer pitch noe, og det er jeg innenfor denne variasjonen, så ser jeg ikke på det som noe stort problem.

Kan det være at du har et problem med at nut'en er plassert litt for langt bak? Hvordan fungerer det f.eks. om du sjekker intonasjon med 1ste bånd og 13de bånd istedenfor åpen streng og 12te bånd?

Forresten: Har du vibrato/tremolo på den? I så fall kan det hende den ikke nullstiller skikkelig ved at du f.eks. har for slakke fjærer, eller noe?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden i håp om en løsning. Har samme problem på min Framus Camarillo Custom og er rimelig frustrerende. Får rett og slett ikke justert lenger bak på flere av sadlene. Bruker standard tuning og 0.10-strenger. Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden i håp om en løsning. Har samme problem på min Framus Camarillo Custom og er rimelig frustrerende. Får rett og slett ikke justert lenger bak på flere av sadlene. Bruker standard tuning og 0.10-strenger. Noen?

Dersom det er TOM-bru kan du snu dei aktuelle "brudelane" for å få lenger vandring på skrua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen er veldig bra satt opp av, men da brukte jeg vel andre strenger. Ønsker helst å bruke strenger som gjør at jeg slipper å kjøpe flere ulike sett.

Det gir kun utslag på Peterson tuneren, og den er jo ekstremt nøyaktig. Løser det ved å tune strengen bittebittelitt lavere... er egentlig ikke noe problem. E-strenger spiller jeg vel aldri på i bånd fra 12 og oppover uansett... men er likevel litt irriterende...

appropos tremoloen så funker den veldig bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.