Web Analytics
Jump to content

Tabs Jazz-skalaer som går over heile gitaren


Recommended Posts

I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener:

E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|
B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|
G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|
D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|
A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|
E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-|

E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner.

Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller.

For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn.

Link to comment
Share on other sites

I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener:

E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|
B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|
G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|
D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|
A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|
E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-|

E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner.

Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller.

For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn.

Tusen takk! Dette er supernyttig visdom og eg fekk svar på masse av det eg spurte om! Til stor hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala.

Et eksempel er:

Her kan man jo bare spille en skala gjennom hele sangen, men det blir så utrolig kjedelig.

Bare hør på den lille soloen på slutten så skjønner du litt hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala.

Da kan det være greit å vite at CAGED er arpeggiomønster. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg liker kjøpene dine Zed! Har mange av dem i samlingen min👍
    • Takk for tipset.. Skal kikke.
    • For å låte tidsriktig. Når det gjelder viola da gamba og andre tidlige strykeinstrumenter, finnes det heller ikke noe brukbart alternativ. Dessuten er alle de klassiske instrumentene vi spiller på i dag egentlig lagd for tarmstrenger, nylon og stål ble ikke vanlig før etter krigen.   De billigste tarmstrengene til gitar koster vel rundt 500 spenn + frakt og toll. Som sagt, prøv syntetisk tarm isteden. De jeg anbefalte over låter etter min mening mye bedre enn nylonstrenger uten å koste mer. For et godt sett strenger til min bassgambe, må jeg ut med et par tusen.
    • Hvorfor velger foll å spille med dem da da? :S jeg har aldri rørt ett instrumemt strenget opp med tarm, bare vet det ble brukt i gamledager så fikk lyst å prøve. erre så steike dyrt da?? Høres jo ut som vinninga gikk i spinninga liksom
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.