Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"The Hendrix Chord"


PerA

Anbefalte innlegg

Andre som har hørt snakk om den?

Vel, det jeg har funnet ut av er at det er en 7#9-akkord, mange har nevnt E7#9.

Jeg bare lurer, hvordan setter man opp en slik akkord?

Har sett mange forskjellige varianter, og mange er temmelig forskjellige i lyd og hvor på halsen den er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan alltids bidra med en jeg og :)

Består av E G# H D F## (i praksis G)



E|---3--|  <- G

H|---3--|  <- D

G|---4--|  <- H

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---0--|  <- E

Dette er en ganske vanlig "alt" akkord, og leder godt til A

Kan også gjøre en "tritone-sub" og få Bb7add13



E|---x--|

H|---8--|  <- G

G|---7--|  <- D

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---6--|  <- Bb

og kanskje den enkleste av dem alle:



|---3--| <- F## (G

|---0--| <- H

|---1--| <- G#

|---0--| <- D

|---2--| <- H

|---0--| <- E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah hehe sorry jeg har holdt for mye på med sånne ting i det siste :P

Innenfor jazz så er det vanlig å legge til tilleggstoner, og heve eller senke disse. Det mest vanlige å gjøre er på dominantakkorden (G7 i cdur) legge til og heve eller senke den niende noten (en A i dette tilfelle). Det skaper nye dissonanser som gjør at en kan variere litt med hvordan forskjellige dominantakkorder høres ut.

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste, helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste' date=' helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.[/quote']

Tritone-subs er jo bare omvendinger av dominant-akkorder og alle omvendinger kan brukes istedet for grunnstillingsakkorden, avhengig av stemmeføring i bassen, selvfølgelig. For eksempel er akkorden Db7b5 en omvending av akkorden G7b5, akkorden Db9#11 en omvending av G7b5b13, osv. Men, vesentlig for å forstå dette, er jo grunnleggende kunnskaper om intervaller og funksjonsharmonikk, så det vil jeg anbefale alle som detter av lasset å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.