Web Analytics
Jump to content

"The Hendrix Chord"


PerA
 Share

Recommended Posts

Ja jeg kan alltids bidra med en jeg og :)

Består av E G# H D F## (i praksis G)



E|---3--|  <- G

H|---3--|  <- D

G|---4--|  <- H

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---0--|  <- E

Dette er en ganske vanlig "alt" akkord, og leder godt til A

Kan også gjøre en "tritone-sub" og få Bb7add13



E|---x--|

H|---8--|  <- G

G|---7--|  <- D

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---6--|  <- Bb

og kanskje den enkleste av dem alle:



|---3--| <- F## (G

|---0--| <- H

|---1--| <- G#

|---0--| <- D

|---2--| <- H

|---0--| <- E

Link to comment
Share on other sites

Ah hehe sorry jeg har holdt for mye på med sånne ting i det siste :P

Innenfor jazz så er det vanlig å legge til tilleggstoner, og heve eller senke disse. Det mest vanlige å gjøre er på dominantakkorden (G7 i cdur) legge til og heve eller senke den niende noten (en A i dette tilfelle). Det skaper nye dissonanser som gjør at en kan variere litt med hvordan forskjellige dominantakkorder høres ut.

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste, helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.

Link to comment
Share on other sites

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste' date=' helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.[/quote']

Tritone-subs er jo bare omvendinger av dominant-akkorder og alle omvendinger kan brukes istedet for grunnstillingsakkorden, avhengig av stemmeføring i bassen, selvfølgelig. For eksempel er akkorden Db7b5 en omvending av akkorden G7b5, akkorden Db9#11 en omvending av G7b5b13, osv. Men, vesentlig for å forstå dette, er jo grunnleggende kunnskaper om intervaller og funksjonsharmonikk, så det vil jeg anbefale alle som detter av lasset å sette seg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.