Web Analytics
Jump to content

"The Hendrix Chord"


PerA
 Share

Recommended Posts

Andre som har hørt snakk om den?

Vel, det jeg har funnet ut av er at det er en 7#9-akkord, mange har nevnt E7#9.

Jeg bare lurer, hvordan setter man opp en slik akkord?

Har sett mange forskjellige varianter, og mange er temmelig forskjellige i lyd og hvor på halsen den er...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kan alltids bidra med en jeg og :)

Består av E G# H D F## (i praksis G)



E|---3--|  <- G

H|---3--|  <- D

G|---4--|  <- H

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---0--|  <- E

Dette er en ganske vanlig "alt" akkord, og leder godt til A

Kan også gjøre en "tritone-sub" og få Bb7add13



E|---x--|

H|---8--|  <- G

G|---7--|  <- D

D|---6--|  <- G#

A|---x--|  

E|---6--|  <- Bb

og kanskje den enkleste av dem alle:



|---3--| <- F## (G

|---0--| <- H

|---1--| <- G#

|---0--| <- D

|---2--| <- H

|---0--| <- E

Link to comment
Share on other sites

Ah hehe sorry jeg har holdt for mye på med sånne ting i det siste :P

Innenfor jazz så er det vanlig å legge til tilleggstoner, og heve eller senke disse. Det mest vanlige å gjøre er på dominantakkorden (G7 i cdur) legge til og heve eller senke den niende noten (en A i dette tilfelle). Det skaper nye dissonanser som gjør at en kan variere litt med hvordan forskjellige dominantakkorder høres ut.

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste, helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.

Link to comment
Share on other sites

Det med tritone-sub er noe jeg har så vidt forstått i det siste' date=' helst skulle noen som er bedre til å forklare enn meg skrevet en liten forklaring. Men grunntanken er at en kan bytte ut dominantakkorder med andre dominantakkorder som har samme funksjon (leder opp en kvart/ned en kvint) men en anderledes lyd.[/quote']

Tritone-subs er jo bare omvendinger av dominant-akkorder og alle omvendinger kan brukes istedet for grunnstillingsakkorden, avhengig av stemmeføring i bassen, selvfølgelig. For eksempel er akkorden Db7b5 en omvending av akkorden G7b5, akkorden Db9#11 en omvending av G7b5b13, osv. Men, vesentlig for å forstå dette, er jo grunnleggende kunnskaper om intervaller og funksjonsharmonikk, så det vil jeg anbefale alle som detter av lasset å sette seg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.