Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rar lyd..?


Angel_

Anbefalte innlegg

Kan noen si meg hvorfor gitaren høre ut som en sur trompet? legger ved et lydklipp her som jeg laget i en fart så dere kan få høre.

Er bare en dårlig inprovisasjon dette, så ikke tenk så på den spillingen i seg selv,(1 år da :D )men den rare lyden. Uansett hva jeg kobler gitaren til så er det fortsatt den "trompet" aktige lyden.

Opptaket er gjort med POD farm og Gitar RIG.

Men får samme prob om jeg bruker ME20 pedalen og en ren forsterker.

Er det bare gitaren som er dårlig? (ibanez gsa 60) ? dårlige picups etc ?

PS: Gitarlyden er noe høy her :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "honky" kanskje, synes det låter som en Ibanez gjennom en Pod jeg.. Hvis du heller poster noe med en mer clean lyd uten så mye vreng/effekter er det enklere å høre gitarens grunnlyd.

ja du sier noe dær, er ikke noe antydning til slik lyd på clean..:o

Er det jeg som overdriver med effektene kansje, har 0 bass 0 mid og max trebel på,men synest den lyden blir verre når jeg skrur opp på bass eller mid. Men har prøvd mange effekter etc og amper,men den trompet lyden skinner gjennom uansett synest jeg :angry: Og det er ikke bare på POD den er dær. Kansje på tide å skift gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke jeg altså. Testet en sånn Ibz SA gitar en gang over litt tid. Bra gitar på mange måter, men jeg syntes ikke den låt noe særlig uansett hva jeg koblet den til. Men jeg er veldig begeistret for tradisjonell Fender og Gibson lyd altså, så jeg er sikkert ikke rett mann å spørre :)

Men de eldre Ibz RG gitarene låt helt ok i mine ører da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke jeg altså. Testet en sånn Ibz SA gitar en gang over litt tid. Bra gitar på mange måter, men jeg syntes ikke den låt noe særlig uansett hva jeg koblet den til. Men jeg er veldig begeistret for tradisjonell Fender og Gibson lyd altså, så jeg er sikkert ikke rett mann å spørre :)

Men de eldre Ibz RG gitarene låt helt ok i mine ører da.

Ja jeg synest alle som sitter på de her Gibson gitarene har mer lyden jeg liker, har jeg kunne tatt ut lyden til Gary M, så har jeg vært lykkelig :D

Endret av Angel_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en ibanez ting? Min RG770 synes jeg låter litt likt som dette. Hvis du ser på 7min og 2 sekunder i denne flotte gitarnorge filmen så hører du min syke ibanez trompet. Spilt inn med Garageband og Gearbox. Og Toneport UX1.

Edit: Må nevne at gitaren ikke høres fullt så ille ut når jeg bare spiller i gearbox. Blir MYE værre når jeg spiller inn.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en ibanez ting? Min RG770 synes jeg låter litt likt som dette. Hvis du ser på 7min og 2 sekunder i denne flotte gitarnorge filmen så hører du min syke ibanez trompet. Spilt inn med Garageband og Gearbox. Og Toneport UX1.

Edit: Må nevne at gitaren ikke høres fullt så ille ut når jeg bare spiller i gearbox. Blir MYE værre når jeg spiller inn.

Ja hørtes ikke like mye mens jeg spilte det inn via øretelfoner som på opptake. Men er mulig som du sier en ibanez ting. Men hører jo at det ikke var fult så ille når jeg hører på deg som faktisk kan spille da :)

Gearbox kan eg ikke bruk engang, dær høres gitarn ustemt ut og programe låser maskina så den går blackout etter noen min :S Men POD og G-RIG funker fint :)

Er vel på tide å c seg rundt etter ny gitar da. Noe annet en Ibanez :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- du kan ikke snakke som om "ibanez" er en gitar, med en type lyd.

Nå er det ikke meningen at du skal bli fornærmet, men når jeg hører på opptaket ditt, så hører jeg rett og slett lyden av en nybegynner på gitar.

Jeg hører ikke at gitaren er elendig, eller at opptaket er gjort på den eller den måten, men lyden av en gitarist som har spilt en liten stund, men ikke så veldig lenge/mye. Det er ikke dårligere eller bedre enn mange, mange andre nybegynnere jeg har hørt.

Anslaget ditt er litt sånn pregløst, og tonen du får er også helt uten vibrato. Forsøk å hold litt lenger inn på plekteret, og tilfør tonen din litt vibrato med venstrehånda.

Dette kan du ikke kjøpe deg ut av. Du må øve deg ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke helt feie under teppet at gitarer låter ganske ulikt da, og at mange Ibanez'er og andre lignende gitarer låter litt "sterilt" eller "plain" sammenlignet med mer tradisjonelle gitarer fra f.eks Fender, Gibson, Gretsch, 'what have you'. Men dette er jo også en lyd som ofte kler litt mer moderne musikksjangre, hvor man gjerne spiller med mye vreng og effekter kanskje?

Men hvordan man spiller på en gitar er jo, når alt kommer til alt det mest essensielle da. Heller enn å spille vanlige "rene" toner - 'da, di, du, dam, ta' da kan man bruke vibrato, slide, pull-on, pull-off, bends, pre-bends osv for å gjøre ting mer levende og interessant å høre på. altså mer - "da-A-a-A-a, di-dua, diiiiam, ta-ta" hvis det gir noen mening :D

Man kan spille en melodilinje på fem noter på 100 ulike måter, når alt kommer til alt, og nettopp der ligger mye av hemmeligheten ved å spille noe som låter litt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at vi er litt uenige, men å si at Ibanezgitarer låter "en type lyd", uansett hvordan man velger å karakterisere den, blir feil. Ta deg en liten tur, så skal jeg motbevise det, da jeg har mer enn en Ibanez.. :)

Skjønner poenget ditt, men holder fast ved at øving er løsningen her, ikke å handle en ny gitar. Nå er ikke GSA60 en "tonebombe", det skal jeg være med på, men det bor mer i den enn dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at dette gjaldt alle Ibanez gitarer, og som du sikkert vet har jeg hatt et par selv. Men det er ikke til å komme utenom at mange Ibanez gitarer på samme måte som en Stratocaster eller en Les Paul, har en "egen" lyd. Jeg sier ikke at det er noe galt med den heller, jeg sier bare at det ikke nødvendigvis låter som f.eks en Strat eller LP. Nå finnes det helt sikkert Ibanez modeller som nærmer seg begge disse klassikerne lydmessig, men den gitaren vi her snakker om her, er ikke nødvendigvis noen fest rent lydmessig i mine ører.

Og, som jeg forsøkte å illustrere så tydelig som mulig - det er hvordan man spiller på en gitar som er det mest avgjørende for hva som kommer ut av forsterkeren. Skal man låte som Hendrix eller Knopfler, må man spille som nettopp de herrene. MEN det hjelper med den rette gitaren og forsterkeren hvis man skal låte likest mulig også. Det er vanskelig å etterape en strat med en Les Paul når alt kommer til alt. Selv om det selvsagt ikke betyr at man ikke kan spille SRV på en Gibson med utmerket resultat. Teknikk som lydskaper og gitar/forsterker lyd er to litt ulike ting.

Hva trådstarter forventer seg av et gitarbytte er litt vanskelig å vite for meg, men det er altså ikke verre enn å prøve en annen gitar da. Det koster ikke noe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.