Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk


Haakenstad

Anbefalte innlegg

Hey!

kompisen min skal ha seg ny kassegitar, og har da spurt meg om råd. Og jeg er da ganske ubrukelig på dette feltet, så jeg snur meg til dere.

Gitaren må ha cutaway og elektronikk, for han skal fremføre i søstra hans sitt bryllup.

Har foreslått han å kjøpe brukt, da han får mer for pengene da, og det var han enig i.

Kan noen anbefale gitarer i 3-4 tusen kroners-klassen? :)

Danke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske svaret er jo at en bør ta seg en tur å prøve selv... det nevnes til det kjedsommelige og kommer nok til å bli gjentatt helt til ingen spør om råd lengre...

Men Yamaha har en del gitarer i den prisklassen... og dersom du ser etter brukt, så kan kanskje både Takamine og Tanglewood stille med gode kandidater?

Men for all del... prøv de først...

Men, trenger gitaren elektronikk og cutaway for å brukes til framføring?

Cutaway er kjekt dersom en trenger lett til gang til 12.bånd++, men det kan nok oppleves at det går på akkord på lyden... så med mindre han kompisen din skal brillijere så langt oppe, så ser jeg ikke at dette er noe must... og spør han noen som selv trenger dette til råds, så tror jeg ikke han har særlig der oppe å gjøre ennå.

Elektronikk... altså mic og preamp får du på gitarer både med og uten cutaway... men resultatet kan ofte bli bedre dersom du får tak i en mikrofon og mic'er opp gitaren.

Bare ett tips slik at du kan sjekke opp om noen i din nærleik eller bekjente av bekjente kan hjelpe. De innebygde mic'ene med dertil egnet tilbehør på rimelige gitarer er dessverre ikke helt det store.

Vil han mic'e opp, så må dere vite at en kondensatormikrofon trenger strømforsyning... såkalt phantom power. En dynamisk mikron trenger ikke.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da.

Dårlig skrevet av meg, han vil ha cutaway, også vil han ha elektronikk pga fremføring. Det er slik han vil ha det, så er det veldig vanskelig å finne en gitar som passer, uten om at folk skal anbefale alt annet?

Nå anbefalte jeg noen merker... men slik du skrev det så trengte han cutaway og elektronikk fordi han skulle framføre noe i ett bryllup. Så i tilfelle dere har misforstått noe, så kome jeg med ett par tips.

Beklager det... skal ikke gjenta seg.

Lykke til med letingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3-4k får du ihvertfall mange gode Ibanez og Yamaha gitarer. Det er lurt å sjekke ut finn.no. Jeg tror jeg så en eller annen Takamine brukt for 4000kr også.

Elektronikken på gitarer i dag syns jeg ikke er så mye å klage på. Man hører forskjell, men ikke så mye at det gjør vondt i ørene, syns jeg.

Se her:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21199383

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hey!

kompisen min skal ha seg ny kassegitar, og har da spurt meg om råd. Og jeg er da ganske ubrukelig på dette feltet, så jeg snur meg til dere.

Gitaren må ha cutaway og elektronikk, for han skal fremføre i søstra hans sitt bryllup.

Har foreslått han å kjøpe brukt, da han får mer for pengene da, og det var han enig i.

Kan noen anbefale gitarer i 3-4 tusen kroners-klassen? :)

Danke!

Er jo så mye der ute.

Men slenger meg på forslaget om Yamaha.

Veldig mye for pengene...

Hvis han kunne gått opp litt til, ville jeh valgt Norman.

Unngå Morgan.. Javisst kan en finne bra billige gitarer der også, men det er så masseprodusert at der er det mye elendig.

Cort er også et bra alternativ.

Skal se om jeg finner noen annonser som kunne være aktuelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ibanez AEL40 jeg kjøpte etter å ha prøvd det jeg fikk hendene på av gitarer i samme prisklasse. Den passer meg bra etter at jeg justerte halsen og strengehøyden. Er glad i den, og for meg var det den beste gitaren av de rundt ti gitarene jeg prøvde.

Den har cutaway og bra elektronikk. Praktisk med innebygget stemmemaskin på en kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.