Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, innspilling av musikk/utstyrs-anbefalinger.


Anbefalte innlegg

Som trådtittelen sier, trenger jeg litt hjelp ang. Innspilling av musikk...

ALT AV UTSTYRSANBEFALINGER MÅ FUNGERE MED EN HVIT MACBOOK (Gammel Modell med Intel Core 2 Duo, og separat Hodetelefon og Line-in Inngang.)

Jeg trenger ikke noe Hi-End greier, og har ikke tenkt å bruke mer enn max ett par tusen...

En kompis kan selge meg en Shure SM-57 for 550kr, og da trenger jeg Lydkort, Kabler, Stativ og evt. noe programvare...

Det som også kan være greit å nevne, er at Mac-en min har både 2 USB innganger, og en gammeldags Firewire port (Firewire 400 elns)... ikke den nye fancye utgaven dama mi har på sin unibody alu-macbook.

Hva er enklest å lære seg? ProTools, Cubase? I såfall, trenger jeg kun en Lite-version av programmene, siden jeg tross alt bare skal drive litt på hobby/eksperimenterings-basis... Jeg trenger også en måte å lage Trommebeats/Basslinjer på dataen med (OpenSource programmer velkommen!), siden jeg mangler begge instrumenter... Vokal er tross alt gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikser er ikke nødvendig. Men altså hvis du legger litt mere penger i det så får du veldig bra lyd uten støy. Kjøp et M-Audio lydkort (kan vel sikkert kjøpe andre lydkort og..). Men jeg har iallefall brukt M-audio Mobile Pre, koster vel 1800 kr eller no sånt. En Shure sm57. Cakewalk. Og du får ganske bra lyd.

Nå vet ikke jeg om det passer med Mac eller ei da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mikser er ikke nødvendig, men det er utrolig kjekt. Spesielt dersom man likevel skal bruke mikrofoner som krever 48V fantomspenning. En mikser gjør det MYE enklere å holde kontroll på nivået på det analoge signalet som sendes inn i PCen. Er inngangssignalet for lavt, så skal man være klar over at man får en dårlig digital oppløsning og signal/støyforhold på lyden når det konverteres fra analogt til digitalt i lydkortet. Er det for høyt så vil det klippe, noe som er enda verre.

Bruker selv en enkel Behringer EURORACK UB1002-mikser (utgått nå), og synes den er veldig nyttig. Vet at Behringer får en del pepper, men akkurat lydkortet og mikseren min er jeg veldig godt fornøyd med. (Gitareffektboksene er jeg derimot betydelig mer skeptisk til kvaliteten på, men det er litt på siden).

Om man skal kjøpe en mikser, så pass ihvertfall på at den er utstyrt med mikrofoninnganger med valgbar fantomspenning. Det gjør at man får større fleksibilitet når man skal velge mikrofoner. Det er som regel bare de aller rimeligste modellene som kommer uten dette.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et brukt eksternt lydkort med usb eller firewire, du. Det kan du få helt ned i 1000 lappen. Vet også at Sound1 har kampanje på mikrofonpakker inkl. stativ og kabel til en billig penge.Vet egentlig ikke om 550,- for en sm57 er så voldsomt billig? Husker ikke helt nypris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mikser er ikke nødvendig, men det er utrolig kjekt. Spesielt dersom man likevel skal bruke mikrofoner som krever 48V fantomspenning. En mikser gjør det MYE enklere å holde kontroll på nivået på det analoge signalet som sendes inn i PCen. Er inngangssignalet for lavt, så skal man være klar over at man får en dårlig digital oppløsning og signal/støyforhold på lyden når det konverteres fra analogt til digitalt i lydkortet. Er det for høyt så vil det klippe, noe som er enda verre.

Bruker selv en enkel Behringer EURORACK UB1002-mikser (utgått nå), og synes den er veldig nyttig. Vet at Behringer får en del pepper, men akkurat lydkortet og mikseren min er jeg veldig godt fornøyd med. (Gitareffektboksene er jeg derimot betydelig mer skeptisk til kvaliteten på, men det er litt på siden).

Om man skal kjøpe en mikser, så pass ihvertfall på at den er utstyrt med mikrofoninnganger med valgbar fantomspenning. Det gjør at man får større fleksibilitet når man skal velge mikrofoner. Det er som regel bare de aller rimeligste modellene som kommer uten dette.

Lydkortet jeg hadde kunne man stille på det, var preamp på lydkortet. Etter min erfaring så blei det mye støy og en pipelyd når jeg kobla igjennom miksern. Vet ikke om det er miksern som er dårlig eller hva nå det er, men når jeg kobla direkte til lydkortet blei jeg kvitt det problemet. Har forøvrig kjøpt M-Audio Fast Track Ultra 8R, og er veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.