Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere skalaer i samme solo


Jens Erlend

Anbefalte innlegg

Hvordan skifter du skala inni en solo?

Og kan du spille en skala over samme grep uansett hvor du spiller skalaen, hvis du flytter en E lokrisk, skala til femte bånd (trur den da blir a lokrisk), kan spille begge to over samme grep.

Eg synes det virker ganske ulogisk, men når jeg ser på bilder av skalaene på gitarhalsen så viser skalaene i alle posisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hva du mente ...

Mener du skifte toneart i sangen?

Eller mente du at du bare vil skifte posisjon du spiller skalaen i? :huh:

Fordi du kan spille samme skalaen over hele gitarhalsen, f.eks: C-dur kan spilles i Dur mønsteret på 8. bånd. Men du kan også spille C-dur i andre former over hele halsen, en versjon av C-dur er E Frygisk, en annen er G Mixolydisk and so on.

Vet ikke om det hjalp, men igjen, jeg skjønte ikke helt hva du mente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knanskje dårlig forklart...

I f.eks introen på fade to black spiller Kirk over to forskjellige skalaer (las jeg en plass), mens James spiller det samme hele tiden. Hvordan er overgangen fra den ene skalaen til den andre? Er det bare å prøve seg fram, hvis du vet hva skalaer som passer til det du skal spille over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være noe på kanten av det du spør om, men du kan sjekke noe Joe Satriani. Han brukte mye Pitch Axis som han kalte det. Enkelt forklart spiller han en solo over f.eks. 8 takter, og skifter til en ny skala for hver takt. Greit å prøve seg fram, ingen fasit på hvordan dette må gjøres. :)

Et godt eksempel på hvordan det kan låte er tappepartiet i Satch Boogie. Spol til 01:50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ The Euphor, det er det jeg følte han drev å spurte om, altså hvordan man skifter toneart i en sang, godt eksempel med Pitch Axis Theory synes nå jeg ;)

Det er jo egentlig bare å følge akkordene som blir spilt?

Hvis du synes det er vanskelig kan man jo studere litt hvilke akkorder som blir spilt i en type skala, eller du kan bruke arpeggioer, men det er kanskje litt komplisert i begynnelsen?

Du burde i hvertfall lese om pitch axis theory, og høre på sangeksempler og artister som bruker den teorien ;)

Btw, det står på wiki :)

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.