Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny eller brukt?


outch-gitarist

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg en Gibson SG standard og da lurte jeg bare på om det beste er å kjøpe den brukt til ca. 7000 kr eller ny til ca. 9500 kr?

De fordelene jeg ser med å kjøpe ny er:

-Ny gitar

-Garanti

-Prøvd gitaren og vet hva jeg får (i noen tilfeller kan jeg også få prøvd gitaren ved brukthandel)

De fordelen jeg ser med å kjøpe brukt er:

-Billigere

Kan noen hjelpe meg :) ?

Mvh Markus.

Endret av outch-gitarist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å kjøpe brukt, er at prisen ikke bør være over 2/3 av det gitaren koster ny i butikk, selv om gitaren er helt strøken.

Da kan du fort spare noen tusenlapper.

Det negative er at hvis du har behov for service fra en gitarbutikk, så får du ingenting på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tenke ved at å kjøpe brukt, slipper jeg stort sett unna en del "quirks" som ofte finnes på splitter nye gitarer. Klissete hals, dårlig filt nut, skrekken når man lager si første ripe i lakken etc. etc.. Det er ikke alle som fikser på slikt når de kjøper seg ny gitar, men om den er noen år gammal er sjansen betydelig høyere for at den har vært gjennom noen setups av gitarmakere. Dessuten syns jeg nye gitarer føles veldig daue, ofte. Pleier å ta et års tid eller så med daglig spilling før det begynner å gå fra trestokk til gitar.

Det er iallfall mi erfaring. Mulig det er noe naivt å tenke sånn på det, men jeg unngår iallfall å kjøpe helt nye gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson SG standard med heritage cherry finish. Vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det mer konkret en det :P

Så begge gitarene du snakker om er den modellen? da bør man i så fall kanskje ikke betale mer enn 5-6 lapper for den som er brukt, så fremt den ikke er oppgradert med dyrere pickuper, elektronikk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er SG Standard du skal ha vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en som er noen år gammel. Trur de begynte med Nashville-bru på den rundt årtusenskiftet, så på de tidligere modellene får du ABR-1-bru isteden. Kan ikke fordra Nashville. Men jeg er litt sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den her jeg har sett på som er brukt.

-Markus.

Den der er ikke en faded-utgave. Det er en vanlig Standard og i utgangspunktet en dyrere gitar. Jeg har det ikke helt klart hva som er forskjellen, men Google kan gi deg en pekepinn. :)

7000,- for den Std. du linker til, er sikkert en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er ikke en faded-utgave. Det er en vanlig Standard og i utgangspunktet en dyrere gitar. Jeg har det ikke helt klart hva som er forskjellen, men Google kan gi deg en pekepinn. :)

7000,- for den Std. du linker til, er sikkert en grei pris.

Har jeg sagt at det var en faded jeg skulle ha :lol: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje ikke rette person å spørre når du har fått i deg litt, men er det riper du ser øverst til høyre i det bildet her, eller er det bare lyset som er litt rart? Ser ut som at det er ganske mange.. Det er vell kanskje bare småriper som ser store ut i lyset?

Endret av outch-gitarist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.