Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en 100w amp gå på et mindre kabinett enn det jeg kjøpte med?


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en sånn Marhsall 1959rr som er ganske loud, og det jeg lurte på var om en sånn type amp kan fungere på et 2x12 cab selv om jeg har brukt 4x12 cab?

Blir lyden lavere av den grunnen eller blir det det samme bare ikke like "stereo" om du vil :P

Oj, poster mye mer i dag enn vanlig :lol:

Mvh.

Oscar :)

EDIT: Funker den på et sånt her: http://www.bassexchange.com/catalog/images/Orange%20PPC112%20Tiny%20Terror%20set2.jpg

Eller vil jeg ødelegge ampen da?

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint med et mindre kabinett. Bare sørg for at impedansen på kabinettet(16ohm på Orange kabinettet du linka til) stemmer med det du stiller inn forsterkern på(eventuelt jackutgangen for høytaler er merka med 16ohm).

Husk at 16ohm elementet ikke tåler 100W fra forsterkern over lengre tid. Jeg tror du hadde hatt mye mer godt av en hotplate eller lignende for å få ned lyden istedet for nytt kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare minner om at volumknappen på en forsterker ikke er noen form for "gass" der forsterkeren avgir full effekt når den står på "10" og halv effekt når den er på fem. For det første er inngangen fleksibel, slik at den er i stand til å motta ganske store forskjeller i signaler. Er signalet inn "hett", trenger man ikke å skru master på langt nær så høyt som hvis signalet inn er slapt.

Som et eksempel- sett volumet på gitaren din til "såvidt hørbart", og skru master til 10. Blir ikke sterk lyd, bare masse sus. Gjør man omvendt, vil man ikke kunne skru opp master til 100% før man plukker ut maks av forsterkeren.

Uten at jeg har forsket på det, vil jeg tro det går helt fint å få en gitarforsterker til å yte maks antall watt ut ved å ha mastervolume på fem eller litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange varianter av det Castor, og det varierer fra modell til modell.

F.eks. vil "bright cappen" på en volumpot slippe gjennom mye av volumet i ampen ut i fra verdien på "bright cappen".

Dessuten er det greit å vite at en 100w Marshall fort kan ha en output på nærmere 200w på full guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell fra modell til modell. Hvis en forsterker for eksempel har aktiv EQ, spiller det stor rolle, i forhold til en med passiv, og man setter "alt" på EQdelen til 2.

Videre har du også helt rett. Jeg bare forsøkte å forenkle litt. Har man skjønt prinsippet om at mastervolum ikke er en eksakt "wattinnstilling", er man langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.