Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge Studio.


Anbefalte innlegg

Er i gang med det samme, og er nettopp ferdig med komplett riving, klar for å starte å bygge! Jeg har funnet godt utvalg av romakustikk-stuff hos thomann.de, men har bestemt meg for å vente til rommet er ferdig før jeg avgjør hva jeg har bruk for. Tull å bruke masse penger på bassfeller o.l., dersom rommet ender opp med å låte prima uten.

Hvordan skal du bygge opp rommet? Mitt rom er også under bakkenivå med 3 av veggene i betong. Skal likevel bygge et "rom i rommet", altså innvendige lettvegger som ikke er i kontakt med betongen, samt lage ny himling som skal henges i lydbøyler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med det samme, og er nettopp ferdig med komplett riving, klar for å starte å bygge! Jeg har funnet godt utvalg av romakustikk-stuff hos thomann.de, men har bestemt meg for å vente til rommet er ferdig før jeg avgjør hva jeg har bruk for. Tull å bruke masse penger på bassfeller o.l., dersom rommet ender opp med å låte prima uten.

Hvordan skal du bygge opp rommet? Mitt rom er også under bakkenivå med 3 av veggene i betong. Skal likevel bygge et "rom i rommet", altså innvendige lettvegger som ikke er i kontakt med betongen, samt lage ny himling som skal henges i lydbøyler.

Stilig!;)

har ikke kommet så langt enda, men regner med at jeg må bruke en del tid på å snekre osv før jeg kjøper inn div stash.

Skal sjekke ut den siden. Er det billig i forhold til Norge og Statene?

Rommet mitt har også 3 betongvegger, men med et vindu i ene veggen..kanskje et minus. Skal bygge slik at jeg unngår 90graders hjørner osv. Har ikke satt meg så veldig inn i hvordan rommet skal bygges enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen andre har tatt for seg dette her, men jeg driver å planlegger litt. Jeg har tenkt å gjøre om kjellern til studio. Kjellern ligger under bakken, så jeg tror jeg skal klare å få det ganske lydtett osv.

Men det jeg egentlig ville spørre folk om, er om det er noen her som vet om hvor jeg kan få tak i såkalte ''bass traps'',''acoustic lenses'' osv?

Tar gjerne i mot tips om hva jeg bør få tak i for å få et rom med bra akustikk.

Med mindre du er veldig rik, så kan du gjøre det aller meste med rockwool produkter og noen enkle reflektorer.. Se hvordan rommet blir med utstyret inne og gå så til verks.

Hvis du vil isolere rommet for omverdenen, må du heller bygge ned taket litt, heller enn å bruke tid og energi på å fjerne hjørner osv permanent (det kan lett improviseres senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er veldig rik, så kan du gjøre det aller meste med rockwool produkter og noen enkle reflektorer.. Se hvordan rommet blir med utstyret inne og gå så til verks.

Hvis du vil isolere rommet for omverdenen, må du heller bygge ned taket litt, heller enn å bruke tid og energi på å fjerne hjørner osv permanent (det kan lett improviseres senere)

Tror jeg har nok penger til selve byggingen av rommet, + at taket er lavt, så jeg tror det kan bli bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har nok penger til selve byggingen av rommet, + at taket er lavt, så jeg tror det kan bli bra:)

At taket i seg selv er lavt er ingen gevinst i seg selv. Det Greener ganske sikkert sikter til er å bygge ned taket med lydbøyler. Ikke fordi lavt tak er bra, men fordi lydbøyler er bra, og taket blir (desverre) lavere ved hjelp av denne metoden. Husk å holde tunga beint i kjeften når du tenker på begrepene lydisolering kontra akustisk optimalisering. Bassfeller, eggekartong og skeive hjørner vil bare påvirke hvordan lyden oppleves inni selve rommet, og vil ikke forhindre lyden i å bre seg til omverdenen.

Skikkelig lydisolering først, og akustisk optimalisering etterpå. For en god innføring i hvordan man lydisolerer rom, sjekk glava sine sider:

http://www.glava.no/privat/lydisolering/himling-med-lydboyler/

Denne metoden bruker du for å isolere mot betongvegg:

http://www.glava.no/privat/lydisolering/eksisterende-vegg/

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget effektiv måte å "brekke opp" vegger på, og som jeg har sett brukt i profesjonelle studioer, som blant annet leverer mye lyd til TV2, er å lekte ut veggen, og isolere med rockwool som vanlig. Så forer man ut lektene i forskjellig tykkelse, flere forskjellige, og kler veggen med filt som man rett og slett stifter fast i lektene. Da får man en lyddempende vegg som ikke er en stor, rett flate, enkelt og rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.