Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbakemelding på sang


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk!

Bandet hadde en gig igår som ble tatt opp, og siden dette er eneste opptak av oss kunne jeg tenke meg en tilbakemelding om hva dere syns.

Vi startet rett før jul, og dette er så langt vår eneste selvskrevne sang. Dette er også den første gigen vår

http://nrk.no/urort/Artist/TheSmacktards/default.aspx

(Ja, vi hadde en liten mess-up på slutten. Jeg og trommis vill gjerne fortsette på 2 refreng til, mens vokalist og bassist var ferdige)

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere klarte dere fint syns jeg, fant linken til youtube på urørtsiden og så videoopptaket også. Live må dere jobbe litt mer, spesielt gitaristen med Zakk Wylde gitar som gjør noe solo på slutten, må jobbe mer mot publikum og lage litt mer liv syns jeg. Dette er ting som kommer med erfaring, og jo mer dere tør slippe dere løs og bare ha det moro på scenen, jo bedre blir det! :)

Låta er catchy, fengende riff og brukbar vokallinje. Savner litt mer variasjon, syns det ble litt repeterende, og spesielt på slutten (6 pm.... osv ble gjentatt i over ett minutt). Det er ingen regel som sier at en låt må være så og så lang, det er bedre å avslutte ei låt og la publikum ønske at den varte litt lengre, enn å la dem bli lei og tenke at den kunne vært kortere. Om dere ønsker at låta skal vare i 3:30 bør dere bytte ut siste minuttet med noe annet for å gjøre låta mer interessant.

Syns jeg. Alt i alt bra levert på en første gig for et så ferskt band. Stå på videre!!

PS: Viste det til ei god venninne som lurte på hva jeg hørte på, som sa når hun fikk linken:

Nicole - 詩雨裴 said (17:37):

it's really nice

i like it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Når sant skal sies, så var youtube-linken fra kulturmønstringa, mens opptaket er fra en oppvarmingsjobb. Vi har gjort litt endringer siden fylkesmøntringa (korta ned på slutten, med litt mer variasjon på "solo-linja"). Det var vår første opptreden, og ingen var egentlig scenevandt, bortsett fra vokalist som har spilt mye live med et annet band.

Bevegelse på scena skal absolutt jobbes med. Vi hadde også et ganske stort tidspress med å få sangen ferdig (satt den sammen på øvinga før kulturmønstring), som gjor oss nettopp enda mer nervøse. Skal også prøve litt artificial harmonic på bridgen og litt sånn.

Takk for konstruktiv kritikk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra potensial, synes jeg. Fengende låt.

Men må nok støtte opp om kravet til mer variasjon for at man som lytter ikke skal miste oppmerksomheten.

Og det er noe med miksen som langt fra sitter som den skal. Lead-gitarens solo og riff forsvinner litt sammenlignet med kompet, og vokalen tar etter min mening for mye plass (for høyt skrudd). Trommesettet og bassen kan også tunes bedre for at spesielt fundamentet i rytmen skal understrekes skikkelig. Ellers savner jeg mer presisjon og definisjon i det meste. Istedenfor at hvert instrument har sin definerte plass i miksen, så blir det for mye grøt etter min smak. Vanskelig å få til slikt på live-opptak, men det er noe som må jobbes med.

En ting å tenke på er at en instrumentsound som fungerer godt alene kan kræsje totalt med andre instrumenter når det settes i samspill med andre instrumenter. Det er mange ting å tenke på, men for at en sang skal skille seg ut fra mengden så kreves det mye i alle ledd.

Kanskje dere bør forsøke å få til et multisporsopptak i øvingslokalet, der dere kan mikse musikken selv, så vil dere få en god erfaring som gir grunnlag til å tilpasse de ulike instrumentene til hverandre også live. Bare et forslag, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kult, ikke min sterkeste side med metal og slikt, hører mest alt fra før tidlig 90 tall + noe annet ;)

Men det jeg synes var at i lengden ble det kanskje litt lite variasjon... Et taktskifte mot slutten av sangen hadde vært kult, før det gikk tilbake til det siste værset, men også noe kul sologreie under vokalen på slutten hadde kanskje piffet opp sangen litt :D

Sier bare hva jeg liker og sikkert andre som mener dett var lame tips, men uansett så er det bare å øve og keep on rockin' B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.