Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

F.eks C tuning


Skogtroll

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare lurer på om det er slik at med "vanlige" gitarer er det ikke vits å stemme lenger ned enn standard D.

Mens alle de tunge banda i dag drar'n ned i alt mulig. må man ha bariton for å kunne spille med C-tuning f.eks?

Argumentene jeg får høre går på at strengene blir for slappe og dritt å spille på hvis man går under standard D.

Alle de fete metal låtene om dagen i mine ører er jo stein tunge og det vil jeg spille og!

Håper dette er piss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker gitarer som 7strengere fremfor å stemme ned så mye.

MEN det går helt fint å stemme ned til C dersom man har riktig gitar og riktige strenger. Da helst ganske tykke strenger.

Ja 7'er er øverst på lista for tiden! Det var de kronan da hehe... Jeg har en Dean Razorback explosion som er noe jeg ville regne med er "riktig" gitar .. Bruker 10 strenger, bør jeg evt gå oppover da?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du 10, så bør du gå oppover da. Har du bare en gitar eller?

Det som er tingen, er at det kan være tungt å gå fra 10 til f.eks 12-56 eller lignendes. Det går helt fint viss du stemmer ned, men i standard tuning kan det bli litt tykt og tight.

Men ja, jeg ville hatt minst noe sånt som 12-56 viss du skal stemme ned til C. Ellers blir det slapt og grøt ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til drop C klarer man seg fint med 11-52 og EMG's. Det glemte jeg å nevne i innlegget mitt.. Noen gode pickups som takler low end lyd er et stooort pluss. Epien min låt mer og mer grumsete jo mer jeg stemte ned. Etter at jeg bytta til EMG, så merket jeg ikke at lyden blir noe grumsete når jeg stemmer ned. Gir faktisk bare mer punch, noe som er et pluss :P

Aphelion: Viss man skal bruke gitaren til mye annet, så er det en fordel å ikke ha den syvende strengen. Men sånn ellers så føles det mer behagelig å spille på en tykk hals når man spiller soloer eller når man spiller på en syvende strengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passive seymour duncan pickuper og stemmer ned til drop C og syns det funker helt glimrende, men har ikke prøvd emgs da.. Har aldri hatt noen problemer så lenge man knaller på med feite nok strenger.. 'Not even slinky' fra ernie ball funker veldig bra til dette, tror de er 12-56 eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.