Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye hum skal en humbucker bucke?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en vintage Ibanez PF230 el-gitar (en LP-lignende type) med tre humbucker-pickups. Jeg spiller en del gjennom en Line 6 Pocket Pod om dagen, og må si at jeg synes det er mye hum og støy fra gitaren. Jeg må skru noise gate på Poden ganske høyt for at det skal være levelig nivå på denne støyen.

Det jeg nå lurer på er om det kan være noe galt med humbucker-pickupene mine eller noe annet med elektronikken i gitaren.

Noen med erfaring med humbuckere og støynivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere ganske mye med strømmen i huset, og hvor mange trafoer du har i nærheten. Downlights? Fy. PC? Fy, Lysrør? Fy. Og så videre.

Den enkleste måten å finne ut om omgivelsene har noe å si, er å ta med seg sakene til en kompis eller tre, og sjekke om det er like ille der. eR det det, kan det være gitaren. Gamle gitarer kan utvikle jordfeil med årene. Dessuten, du skriver ikke noe om årsmodell, men Ibanez fra la oss si søttitallet var ikke akkurat godt skjermet. Man er ikke garantert en støyfri gitar fordi om det er humbuckers i den.

Dessuten- gain= støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Castorfiber.

Har vel tenkt på å plukke fra hverandre elektronikken for å se om alt er som det skal. Min Ibanez er en Performer PF230, og jeg tror den er produsert rundt 1978 eller deromkring, så det med skjerming kan vel være et problem, ja.

Noen tips til bedre skjerming?

Bør jeg f.eks. bytte kondensatorer (uten at det nødvendigvis har noe med støy å gjøre).

Hvordan kan jeg evt. sjekke for jordfeil, og hvor oppstår den i eldre gitarer (slik at jeg kan fikse det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tråder i DIY- avdelingen. Kobberfolie er fine saker. Passer du å brette kanten slik at du får kontakt, duger alufolie fra Biltema, også.

"Feil" er vel mest at loddinger er oskydert dithen at det ikke er kontakt, eller at ledninger har ramlet av. Kondensatorer trenger ikke skiftes hvis de virker slik de skal. Potmetere på de gamle Ibanezene var ikke så ille. Sitter originale i min søttifiremodell.

Artig Topic, forresten. La ikke merke til den før nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere ganske mye med strømmen i huset, og hvor mange trafoer du har i nærheten. Downlights? Fy. PC? Fy, Lysrør? Fy. Og så videre.

Den enkleste måten å finne ut om omgivelsene har noe å si, er å ta med seg sakene til en kompis eller tre, og sjekke om det er like ille der. eR det det, kan det være gitaren. Gamle gitarer kan utvikle jordfeil med årene. Dessuten, du skriver ikke noe om årsmodell, men Ibanez fra la oss si søttitallet var ikke akkurat godt skjermet. Man er ikke garantert en støyfri gitar fordi om det er humbuckers i den.

Dessuten- gain= støy.

Helt enig i alt det her. Sjekk alltid alt annet før du begynner å gjøre no spes galt med gitaren. Den er jo i tillgg gammal og fet så jeg ville vurdert lenge før jeg begynte å gjøre no med den.

Coilene i humbuckere genererer støy akkurat som single coils, men siden det er to coiler kanselleres en del av støyen bort på grunn av faseforskjell. Det betyr ikke at den ikke er der. Humbuckere er ikke "støyfrie".

Hør på Hendrix eller Zakk Wylde, støy er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plukket av dekslene bak elektronikken, og alt ser rimelig solid ut. Det er også gjort mye bruk av skjermet kabling i den, så en evt skjermingsjobb må i så fall gjøres på hulrommene i gitaren.

Slår meg inntil videre til ro med at det kan være støy fra lysdimmere, PC etc.

Når det blir litt varmere i været skal jeg ta den med utendørs og se hvordan det fungerer uten støykilder.

Takk for hjelpen, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kobberfolieisolering vil jo være fullsendig reversibel, skulle gitaren bli virkelig "gull" en gang i tiden.

Ha ha ha, du trenger nok å se noen av oss andre i action. Reversibelt er ikke særlig dekkende for mine DIY prosjekter. Kuker alltid opp et eller annet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn kobberfolieisolering vil jo være fullsendig reversibel, skulle gitaren bli virkelig "gull" en gang i tiden.

Den blir vel neppe gull. Den er ikke akkurat i "mint condition" lenger, etter at svogeren min lånte den i studietiden, men de små hakkene og sårene som er i finishen er faktisk ikke sånn at gitaren er blitt stygg, den er bare tydelig brukt. Og jeg tror at alt som sitter i den er originaldeler.

Jeg tror ikke jeg kommer til å modde den, for jeg ser ikke noe som er direkte ødelagt på den. Det er noe med at den er original og at jeg synes den er mest sjarmerende slik. Om noe skal moddes, så blir det heller noe nytt som kommer på snekkerbenken, ikke denne.

Det kunne uansett vært moro å vite hva den kan være verdt, men det er vel off topic i denne tråden.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.