Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allroundpickuper til Les Paul


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve noen nye pickuper i Edwardsen min, så jeg har bestemt meg for å bytte ut EMGene. Har tidligere hatt JB og 59 i den, så den kombinasjonen er utelukket. Likte forsåvidt 59 veldig godt (i neck), men JB syns jeg ikke var noe digg i det hele tatt. Speller først og fremst metall, men er ikke avhengig av superhissige pickuper som får en Twin Reverb til å vrenge :P

Så, fyr løs med forslag!

Kan forøvrig nevne at jeg har kikka litt på Duncan Distortion og Suhr Doug Aldrich - noen som har meninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

PAFs av noe slag. Er ikkeno stor fan av hotte pickuper verken til metall eller annet. For å forklare siterer jeg Rod Kinkade fra Skatterbrane pickups:

Q: I want something "hotter", so why don't you make a 13k style pickup?

In some ways this is similar to choosing an amp that has dials that go to 12 vs 10, thinking you are going to be able to play louder. It is natural for people to gravitate to a single measurement to sort out what they are seeking. (it makes their search simplified AND perpetuates myths)

Did you know that a PAF type pickup may actually be LOUDER or offer more overdrive than a 13K pickup? Let me explain only a small part of what I am talking about.

PAFs use 42awg wire, which is THICKER than 43 or 44 awg wire. The thinner a wire, the MORE resistance it has, and you can get more winds on a bobbin with thinner wire.

The more resistance you have in a circuit (with everything else being the same) the more rolled off the high frequencies are AND the LESS power you have at the output.

A PAF, depending on the wind pattern, when the bobbins are full, will top out around 9-9.5K. You run out of room. If you want to get MORE winds, you have to go to thinner wire, 43awg or 44awg. Also as you make more winds, each layer becomes longer per wind, and further away from the pole screws and slugs, this has an effect on energy too.

But here is the crux of the matter, these exampes are arbitrary but reasonable and demonstrative;

PAF 42awg wire 10,000 winds = 8k ohms. Nearly full.

Modern hot pickup 44awg wire 10,000 winds = 12K ohms. But you have still more room to wind more!

The PAF in THIS case (above) is actually going to have more output!! Why? LESS resistance! Same number of winds. To get the same output from the modern pickup you will have to wind more turns to make up for the higher resistance, while actually adding resistance in the process.

Resistance is NOT an indication of a pickups power in itself. It only gives you a clue as to how many winds you have IF you know the gauge of the wire. It is how many WINDS you have that gives you the power.

And I do not know about you, but I would rather have the same power BUT less of my highs taken away.

Let's say to get the same power from a 44awg coil, as the PAF coil, you have to wind it up another 15% to 11,500 winds and add even more resistance, and lose even more highs. This is why many modern "hot" pickups use magnets that tend to exaggerate highs. A5, ceramic etc.

Jeg har bestilt meg et sett med "Metalbranes" fra denne fyren her som skal gå i custom-gitaren min. Jæææævla dyre, men forhåpentligvis verdt det. Har allerede en Skatterbrane P90 og den er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig god erfaring med super distortion, i alle fall på 5150, ikke så godt på jcm 800. (synes jeg). men hvordan den høres ut i en les paul aner jeg ikke, så du er kanskje like langt? ville i alle fall prøvd :)

Mener du da Duncan Distortion (som jeg ser du har i et par gitarer), eller DiMarzio Super Distortion? Det er ganske stor forskjell på disse :)

Allround? 498T/490R.

Neh, syns de er litt kjedelige. Lånte en SG med slike, og de blir litt for like 57 Classicene som sitter i Gibsonen. Bortkasta å ha to LPer med lik lyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket mellomledd? Og hvilke(n) modell(er)? De har litt mer enn én modell sist jeg sjekka... :rolleyes:

De fleste tumler seg borti alle andre produsenter før dem prøver Bare Knuckle og er frelst, har jeg inntrykk av. :)

Storfornøyd med kombinasjonen Nailbomb i bridge og Miracle Man i neck, men du ønsker kanskje litt mer allround? Ikke at det ikke går ann å spille clean med disse pickupene da. Sjekk nettsidene til BK for litt mer utfyllende info om pickupene, hører også Tim derfra er meget behjelpelig angående spørsmål om hva som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dough Aldrich har dessverre en veldig lite organisk tone, selv om han er en utrolig flink gitarist.

Organisk eller ikke, det låter fett!

Nå har han jo Sykes-stand in rollen i Whitesnake så han har jo gjennskapt noe av den ultra saturerte lyden hans der(spes sololyden er temmelig lik).

Men jeg synnes det funker i sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisk eller ikke, det låter fett!

Nå har han jo Sykes-stand in rollen i Whitesnake så han har jo gjennskapt noe av den ultra saturerte lyden hans der(spes sololyden er temmelig lik).

Men jeg synnes det funker i sammenhengen :)

Whitesnake opp til Slide It In var fett! Det som har kommet etterpå er greit nok med noen unntak. Good to Be Bad var en megaskuffelse. Spesielt produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.