Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Japansk Fender®


Knopfler-fan

Anbefalte innlegg

HVA skiller en japansk Fender (Strat og Tele) fra en USA?

Dette temaet finner du masse info om på denne websiden: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/index.htm. Kortversjonen av svaret er at bortsett fra det åpenbare (Made In USA vs Made In/Crafted In Japan) har det vært ulike forskjeller opp gjennom årene. Nå er det primært treverk (basswood vs alder) og elektronikk som skiller modellene. Når det gjelder kvalitet er det en diskusjon som aldri slutter men enkelte hevder hardnakket at at Japan-modellene er på høyde med eller kanskje bedre enn USA-modellene. Personlig tenderer jeg til å være enig.

Ellers er Japan-modellene i utgangspunktet ikke beregnet på eksport ut av Japan men noen av modellene dukker med jevne mellomrom opp i Fenders modellutvalg. Paisley Tele-modellene er f.eks. Crafted In Japan og en vanlig katalogmodell der men har blitt solgt som "limited edition" modeller fra Fenders hovedkatalog.

Et annet spørsmål som det er litt myter rundt er merking av gitarene med Made In Japan vs. Crafted In Japan. Svaret er enkelt, Fender Japan endret merkingen i 1997 (hvis jeg husker riktig), men det hadde ingen annen praktisk betydning. Årsaken til endringen var vissnok at de mente at "Crafted" høres bedre ut enn "Made".

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den Japanske fenderen jeg tenker på:

Den har Or kropp i 3 tone sunburst med binding. Modellen heter vel Jerry

Donohue Esquire. Den har -62 profil hals med rosewood gripebrett. Fender

Kluson Deluxe staggered tuners, Fender American deluxe avmagnetisert

telestol, med graph rech Ferraglide sadler. Den har Fender Noiseless

telepick up's. Fender kasse medfølger.

Denne skal jeg få for ni tusen. Selger hevder den tilsvarer en USA Tele Deluxe, og er en "limited edition" gitar

Er dette et bra kjøp? Får jeg mye for pengene?

Hadde også vært litt greit og fått en forklaring på alle de rare spesifikasjonene som står i den beskrivelsen. Kan ikke så mye teknisk om gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Or kropp i 3 tone sunburst med binding.

2. Modellen heter vel Jerry Donohue Esquire. Den har -62 profil hals med rosewood gripebrett.

3. Fender Kluson Deluxe staggered tuners' date='

[b']4.

1. Or = tresort. Hvilke kvaliteter den har finner du info om i en prioritert post på Gitar forumet. 3 tone sunburst betyr en gradering med tre farger. Binding er Rottefella. Nei, det er noe annet. En kantlist som går langs hele kroppens framside. Plast eller edlere stoffer brukes ofte til dette. Ingen praktisk betydning.

2. Jerry Donahue er god til å spille. '62 profil. Slik var profilene på '62 modellene. Har du ikke prøvd en så er det vanskelig å forklare, D formet synes jeg. Andre vil kanskje si C. Prøv en og finn ut om du liker det. Rosentre gripebrett er mørkt. Noen mener det er forskjell i lyd, andre kan ikke merke det...

3. Staggered tuners betyr at strengepostene (der du fester strengen på "stemmeren") varierer i høyde slik at den som er lengst bort fra halsen er lavest. Dette er for å få strengene til å ligge skikkelig ned mot sadelen. Strengetre gir samme nytten, men er ikke alltid så pent. Staggered tuners er en bra ting.

4. Avmagnetisert stol er akkurat det, avmagnetisert. Mikrofonene er jo magnetiserte, og en stol av metal som omslutter mikrofonen påvirker mikrofonens magnetiske felt. Hva forskjellen er i lyd aner jeg ikke. Kanskje det ikke er store forskjellen, kanskje den er kjempestor? Graph Tech sadler hjelper på strengenes levetid, grafitt er sterkt og glatt, strengene glir fint over. En bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt av forhandlere at de sier at en Japan Tele er akkurat lik en USA Tele' date=' mens en Mexico ville skille seg ut (negativt selvsagt)

Det burde jo stemme det DE sier, for ellers kunne de jo anbefale meg en USA Tele til 14 tusen og tjene grovt framfor å selge meg en Japan Tele til 7-8... Med på tanken?[/quote']

Det kan jo godt være at de har høyere avanse på Japangitarene enn usamodellene. Det er mye morsommere å selge en gitar til 6,000 hvor man tjener kanskje 2,000, enn å selge en gitar til 16000 hvor man tjener 600 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seilv om gitaren hørtes virkelig flott ut, så synes jeg kanskje det var en anelse dyrt, og jeg innrømmer gjerne hvorfor: Den kommer fra Japan. Ikke så å forstå at jeg tror den står noe tilbake for en amerikansk,men jeg vil anta at butikken har en hel del å gå på. Så derfor...Prut! Si at du vil ha den 1000 kroner billigere og en hardcase på kjøpet,og gå videre derfra. Dette gjelder ALLTID når du kjøper et instrument, eller noesomhelst for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.