Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Coldplay saksøkes igjen


Lukather

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=593205

Denne gangen er det Sammie Lee Smith som saksøker Coldplay for plagiat. Vi husker jo alle i fjor da Satch saksøkte dem for plagiat av If I Could Fly. Må si det er litt trist om de skal håve inn penger på andres musikk, og jeg tviler litt på at søksmålene kommer noen vei. Har mistet all respekt for bandet etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda tristere med musikere som går til søksmål. FAEN VI EIER DEN REKKEFØLGEN VI SPILT NOTENE I.

edit:

Er faktisk ikke sikker på hva jeg mener.

Var jo hele den saken der Timbaland plagierte en låt som en elller annen finsk tracker hadde lagd.

Timbaland var jo vinneren allerede fra starten av pga pengene.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs, Lukather? Mister du respekten for Coldplay pga. dette er du temmelig på villspor imo. Jeg mener at artistene som saksøker enten har misforstått musikk generelt, eller bare er veldig kynisk ute etter penger. Det skal sies at jeg ikke har hørt "orginalen" i denne sammenhengen, men når det gjelder satch, så ble det rett og slett for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs, Lukather? Mister du respekten for Coldplay pga. dette er du temmelig på villspor imo. Jeg mener at artistene som saksøker enten har misforstått musikk generelt, eller bare er veldig kynisk ute etter penger. Det skal sies at jeg ikke har hørt "orginalen" i denne sammenhengen, men når det gjelder satch, så ble det rett og slett for drøyt.

Hvorfor har man copyright?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi først er inne på dette med låter som ligner (de er det mange av) og Coldplay, så syns jeg refrenget på Jay-Z/Alicia Keys "Empire State of Mind" er påfallende likt verset på Coldplays "The Scientist".

alle låtene til Jay-z er samplet da. de har større eller mindre biter i seg som faktisk er andre sanger, som så mye annen hiphop og pop-musikk.

akkurat med Satch sin låt syns jeg det ble for drøyt. klart at man kan "stjele" litt, eller la seg inspirere(ganske mye) av forskjellige låter, men coldplay kopierte jo den direkte.

det er faktisk så enkelt at man kan betale en sum for å få samle en låt noen andre har lagd, og lage egne versjoner/innspillinger av den/deler av låta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle låtene til Jay-z er samplet da. de har større eller mindre biter i seg som faktisk er andre sanger, som så mye annen hiphop og pop-musikk.

Jeg er fullstendig klar over at Jay-Z og store deler av r&b/hip-hop-bransjen sampler til krampa tar de, men nå er det nå så at sjangrene fra starten av baserte seg på nettopp sampling og at denne samplingen er en viktig del av det musikalske uttrykket/musikkestetikken, så da er det på en måte lov (så lenge de 'pay dues' til opphavsmannen/personene).

Hadde Jay-Z samplet Coldplays "The Scientist" hadde jeg ikke hatt noen grunn til å trekke dette frem da det mest sannsynlig ville vært klinkende klart at det var bruk av et sample, men i denne sammenhengen så klarer jeg ikke å høre hva som evt. er samplet og hvor dette brukes i låta. Om du kan påpeke hva og hvor så er jeg deg evig takknemlig :)

Until then så velger jeg og synes at refrenget på "Empire State of Mind" nærmer seg en rip-off. ;)

(Btw så er det vel strengt tatt Alicia Keys som bør få sitt pass påskrevet da det er hun som står bak refrenget på låta (originalen finnes på sisteskiva hennes)).

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nå begynner det å bli subjektivt og smått usaklig her. Trodde det var sampling og ikke hvorvidt Coldplay, Jay-Z, Black Eyed Pees, Alicia Keys eller Satriani er bra musikere som ble diskutert?

Snow Patrol vs Black Eyed Pees.... BRA eksempel, men jeg tror Black Eyed Pees har sitt på det tørre. Låta er produsert av David Guetta (som har en grusom låt ute nå sammen med Akon (ok, der ble jeg også subjektiv - I give up)) og I got a feeling inneholder samples fra en av hans låter.... Black Eyed Pees/Guetta

Om denne Guetta igjen har samplet Snow Patrol aner jeg ingenting om. Etter det www kan fortelle meg kom låtene omtrent likt.

EDIT! Når det gjelder akkordrekker så tror jeg at det ikke er mulig å ta copyright på det. Det kan jo forklare hvorfor det ikke har blitt noe opphauset stemning mellom Black Eyed Pees og Snow Patrol?

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT! Når det gjelder akkordrekker så tror jeg at det ikke er mulig å ta copyright på det. Det kan jo forklare hvorfor det ikke har blitt noe opphauset stemning mellom Black Eyed Pees og Snow Patrol?

Finnes nok ikke copyright på det, men at det skal være mulig å lage det så helvetes likt! Introene er jo nærmest klin like! Må tenke meg grundig om hver gang jeg hører en av låtene for å finne ut hvem av dem det er.

Apropos! Snow Patrol vs. Black Eyed Peas Remix. Det er visst fler som har tenkt på det :)

Edit igjen: "

" :lol: Endret av Slash93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.