Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Telecaster


Hylo

Anbefalte innlegg

Om du kjøper en strat, og liker følelsen og synet på en strat, men ikke vil at den skal låte FENDER STRATOCASTER, men kanskje vil bruke øksa til tyngre saker, da er vel saken grei; da frisker man opp Plekterbrettet.

For all del, det har da blitt spilt inn heavy greier på stock pickups, men som vi har kommet fram til i tråden, stock (i bra gitarer) låter som regel bra, men det er greit å kunne finjustere lyden sin!

Jeg skiftet forresten nettopp stol mic, på min standard tele, satte inn en SD Broadway, som jeg synes låter aldeles fortreffelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo akkurat dette GFS gjør, og SD, Fender, Gibson m.fl ikke gjør. GFS tar billige asiatiske "no name" pickups, gir dem et slags navn og selger dem relativt dyrt, uten utgifter til produktutvikling, kvalitetssikring eller support. De mer anerkjente pickup-produsentene lager sine egne originale produkter uten "no name"-versjoner.

Greit nok at GFS kjøper pickuper fra en eller annen produsent. Det at du sier at det er null produktutvikling faller på sin egen urimelighet. Uten produktutvikling er det ikke mulig å lage et produkt, da man ikke har et produkt å produsere. Kvalitetssikring og support, har ikke erfaring.

Nå nevnte jeg vel ikke GFS i det hele tatt i dette eksemplet, men det er en annen sak.

Det at du tror at Fender og Gibson lager pickupene til billiggitarene sine selv, må du gjerne få gjøre. Spør du meg, er det naivt. De store produsentene benytter en liten underskog av underleverandører som leverer halser, deler og slikt. På anbud.

Det er ikke en gjeng med dedikerte gitarmakere som dag ut og dag inn sitter og lager gitarer med det mål for øye å skaffe oss kvalitetsgitarer så billig som mulig. Hvis det såpass til kvalitet at vi kjøper det, så er det bra nok. Det gjelder vel alle samlebåndsprodusenter. Det er ikke noe feil i det.

Det er for eksempel helt vanlig å sende amerikansk treverk til Asia, få delene tilbake ferdig lakkert, sette det sammen i USA og sette på et svært "Proud to say, made in the US of A". Ser faktisk ikke noe galt i det.

Slike "salgstricks" er ikke forbeholdt gitarbransjen, og ei heller av ny dato. Byen Paris i Texas hadde lenge en blomstrende parfymeindustri. Hvorfor kan du tenke ut selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag har jeg stusset lenge på at man klarer å få noen meter kobbertråd, litt plast, en stump med jernstang og en magnet til å koste over tusen kroner. Hører man forskjell i en blindtest?

Og hva blir gitaren koblet til? Hvilke pedaler, rackeffekter og amper brukes? Er det kanskje slik, at et signal, mer eller mindre uansett, ender opp med å låte tilnærmet "identisk" bare man tweaker det dit man vil, uavhengig av signalets karakter fra pickupen? Eg berre undrar....... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- la meg spesifisere- la oss snakke om USA- produserte pickups fra anerkjente merker. Jeg er fortsatt like forundret over at det er mulig å forsvare en pris på en tusenlapp på noen meter med kobbertråd, litt plast, litt jernkjerne og en magnet. Noen av modellene er vel produsert mer eller mindre sammenhengende fra femtitallet, og da burde vel kostnaden til produktutvikling være mulig å fordele på ganske mange enheter. Slik er det ofte i andre bransjer når man masseproduserer. Det gjelder tydeligvis ikke merkevarer i gitarverdenen. Jeg konkluderer med at vi er uenige.

En blindtest- seanse for forumet ved en eller annen anledning hadde vært helt fantastisk å få gjennomført. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- la meg spesifisere- la oss snakke om USA- produserte pickups fra anerkjente merker. Jeg er fortsatt like forundret over at det er mulig å forsvare en pris på en tusenlapp på noen meter med kobbertråd, litt plast, litt jernkjerne og en magnet. Noen av modellene er vel produsert mer eller mindre sammenhengende fra femtitallet, og da burde vel kostnaden til produktutvikling være mulig å fordele på ganske mange enheter. Slik er det ofte i andre bransjer når man masseproduserer. Det gjelder tydeligvis ikke merkevarer i gitarverdenen. Jeg konkluderer med at vi er uenige.

En blindtest- seanse for forumet ved en eller annen anledning hadde vært helt fantastisk å få gjennomført. :)

Jeg noterer meg at du sammenligner norske listepriser for SD med USA-priser for GFS. Gatepris for en SD hot rail i USA er ca $75 (450 kr). Mesteparten av den tusenlappen du nevner går rett i lommene til den norske stat, importør og forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-0 til deg. Godt poeng, som jeg ikke tenkte over i kampens hete.

Et treff hadde vært knall, med utøver bak forheng, og folk med "gullører" og skjema på den andre siden av forhenget.

Det hyggeligste hadde kanskje vært å treffe andre i forumet.

Jeg kan stille med utskjelt Behringerforsterker, versus et eller annet med veldig godt rykte. Hadde vært morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer meg at du sammenligner norske listepriser for SD med USA-priser for GFS. Gatepris for en SD hot rail i USA er ca $75 (450 kr). Mesteparten av den tusenlappen du nevner går rett i lommene til den norske stat, importør og forhandler.

Greit nok det der, men fakta er nå uansett at en SD pickup koster nesten 4 ganger så mye som en GFS, så det er jo fortsatt en kostbar sak sammenlignet med delekostnader og slikt. 75$ virker jo billig akkurat nå, men med normal dollarkurs er det jo litt for en pickup selv for oss nordmenn med relativt solide lønninger.

Angående utviklingskostnader o.l. for GFS pickupene så er ikke det noe man kan se bort fra. Artec som produserer pickupene må nødvendigvis ha de samme utviklingskostnadene som alle andre pickup produsenter, mange av GFS pickupene er forøvrig ikke standardpickuper fra Artec sine serier, selv om de selvsagt er variasjoner over samme "tema". Uansett, en pickup som er bygget i Korea må ikke nødvendigvis være dårligere enn tilsvarende produkter fra USA. Pickupkonstruksjon er ikke sort magi og det er ganske godt kjent hvordan man oppnår og styrer resultatet i en bestemt retning. Faktisk vil et døgn på SD sin "Seymour svarer på spørsmål" nettside fortelle deg deg meste om hvilke materialer som brukes og hvor de kan skaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det der, men fakta er nå uansett at en SD pickup koster nesten 4 ganger så mye som en GFS, så det er jo fortsatt en kostbar sak sammenlignet med delekostnader og slikt. 75$ virker jo billig akkurat nå, men med normal dollarkurs er det jo litt for en pickup selv for oss nordmenn med relativt solide lønninger.

Angående utviklingskostnader o.l. for GFS pickupene så er ikke det noe man kan se bort fra. Artec som produserer pickupene må nødvendigvis ha de samme utviklingskostnadene som alle andre pickup produsenter, mange av GFS pickupene er forøvrig ikke standardpickuper fra Artec sine serier, selv om de selvsagt er variasjoner over samme "tema". Uansett, en pickup som er bygget i Korea må ikke nødvendigvis være dårligere enn tilsvarende produkter fra USA. Pickupkonstruksjon er ikke sort magi og det er ganske godt kjent hvordan man oppnår og styrer resultatet i en bestemt retning. Faktisk vil et døgn på SD sin "Seymour svarer på spørsmål" nettside fortelle deg deg meste om hvilke materialer som brukes og hvor de kan skaffes.

"Artec svarer på spørsmål"-nettsiden er vel like bra, selv om den er koreansk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. La oss si 2-0. Men. Et stort men. Jeg har spilt på strengeting siden 1974, og har ikke en eneste gang kontaktet produsenten angående noe som helst. Derfor kan produsenten av pickupen i strengetingen min poste på klingonsk,for min del. Greit at andre har andre behov. For min del er en pickup en enkel dings, som det ikke er veldig vanskelig å skjønne seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Artec svarer på spørsmål"-nettsiden er vel like bra, selv om den er koreansk? :)

Den er vel like bra som DiMarzio, Fender, (fyll inn stort sett alle amerikanske eller europeiske produsenter) sin. Den eksisterer ikke.

Hva er poenget ditt ? Mener du at et eget "nerdehjørne" på web eller en fast spalte i et blad for spesielt interesserte er en nødvendighet for å kunne produsere gode pickups ?

Hvis du vil ha produsert pickups til en gitarmodell du skal produsere er jeg sikker på at du vil få god hjelp også hos Artec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-0 til deg. Godt poeng, som jeg ikke tenkte over i kampens hete.

Et treff hadde vært knall, med utøver bak forheng, og folk med "gullører" og skjema på den andre siden av forhenget.

Det hyggeligste hadde kanskje vært å treffe andre i forumet.

Jeg kan stille med utskjelt Behringerforsterker, versus et eller annet med veldig godt rykte. Hadde vært morsomt.

Blindtester og A/B-tester gir som regel en god pekepinn på god/dålig lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.