Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Telecaster


Hylo

Anbefalte innlegg

Nå i disse juletider med julegaveshopping, kalendere, julebord og akevitt må man ha julestemningen inne, men GAS'en tar stadig overhånd og denne gang er det under Jesus' sin fødsel den kommer for fullt.

Tele'n min er nå en helt stock Baja og jeg elsker den over alt på jord. Den er god og spille på, har god lyd og ikke minst ser ut som en standard Tele. Jeg har derimot tenkt på å være utro mot Fender sine stock-pickups og kjøre på med noe noiseless og noe med litt mer bjeff i seg.

Har vært alt for mange ganger innom GFS' Neovin for å sikle litt og bli imponert over resultatet.

Noen her som fysisk har prøvd disse?

Mvh,

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er litt usikker på GFS som oppgradering for i utgangspunktet bra pick-ups. GFS er bra til billig-gitarer som f.eks. trenger reparasjon osv. Har selv kjøpt pickuper derfra når jeg reparerte min fars 70-mod Ibanez LP-kopi. Pickupene er greie, men ikke mer. De er billige og de leverer fort til å være sendt helt fra USA. Men det er stor forskjell på GFS og det som er mer over i Boutique prisleie når det gjelder lyd og byggekvalitet, og jeg er ikke sikker på om GFS pick-ups låter bedre enn stock Tele pick-ups selv om det er Mexicanere. De kan likevel låte annerledes, og det i seg selv kan jo være positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GFS tingene er helt greie pickups, noen er til og med aldeles glimrende - du får jo et helt pickup sett til prisen av en enkelt SD/Boutique Fender/DiMarzio pickup.

Problemet er at byggekvaliteten er dårligere (noe som f.eks medfører større sjanse for å motta døde pickups) og man vet ikke så mye om ulike modeller før man faktisk har prøvd de. MEN det riktige settet i den riktige gitaren gir deg resultater som er helt sammenlignbare med langt dyrere ting.

I følge GFS er jo alt de selger "helt fantastisk", noe som opplagt bare er tull og tøys, men en del av det de selger er greie varer til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hot-rails i frå GFS let i alle fall utruleg bra! Grunnen til at eg vil skifte ut neck-pu`en er rett og slett at eg vil at gitaren skal låte litt meir tele enn den gjer med 2x hot rails :) Og so ser det mykje tøffare ut med den blanke fine pick up`en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert mye i det du sier, Greener. Jeg har heller ikke prøvd mange pickups fra GFS, så derfor er jeg litt forsiktig i uttallelsene mine. Det kan også godt hende at at noen av pickupene låter mye bedre enn det de koster for å si det på den måten. Det jeg reagerer litt på er den generelle tendensen her på forumet til at man tror at pickuper fra GFS er en oppgradering uansett hva man har fra før, og det er der jeg ville ha senket forventningene litt. Ja, GFS er ok pickuper, og de er til tider sikkert glimrende i forhold til hva de koster.

Jeg har jo faktisk bestilt en pedal fra GFS for ikke lenge siden, og er spent på den, men har ikke voldsomme forventninger, og det tror jeg kan være sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert mye i det du sier, Greener. Jeg har heller ikke prøvd mange pickups fra GFS, så derfor er jeg litt forsiktig i uttallelsene mine. Det kan også godt hende at at noen av pickupene låter mye bedre enn det de koster for å si det på den måten. Det jeg reagerer litt på er den generelle tendensen her på forumet til at man tror at pickuper fra GFS er en oppgradering uansett hva man har fra før, og det er der jeg ville ha senket forventningene litt. Ja, GFS er ok pickuper, og de er til tider sikkert glimrende i forhold til hva de koster.

Jeg har jo faktisk bestilt en pedal fra GFS for ikke lenge siden, og er spent på den, men har ikke voldsomme forventninger, og det tror jeg kan være sunt.

Jeg er helt enig i det du sier faktisk - man får ofte det man betaler for og "oppgraderinger" er ikke alltid nødvendigvis det.. Jeg synes til og med f.eks at mange "stock" Fender pickups låter mye bedre enn det mange putter inn i bøsjene sine, selv om det er kostbare pickups det er snakk om ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Audun her. Jeg har testet hotrails fra GFS, og de er veldig bra, utrolig fine, men de låter som Chuck sier litt lite "tele". Har noen andre GFS- pickups liggende også, og kan ikke se at byggekvaliteten er så mye dårligere enn andre pickups jeg har? Tenker særlig på en humbuckerblade jeg hadde i henda i går, den ser da aldeles panservogn ut.

Det at jeg liker de hotrailsene, betyr ikke at jeg "vet" at alle andre er bra, for det aner jeg ikke.

På generelt grunnlag har jeg stusset lenge på at man klarer å få noen meter kobbertråd, litt plast, en stump med jernstang og en magnet til å koste over tusen kroner. Jeg liker lite å betale for merkelappen på produktene jeg kjøper. Jeg vet at en SD Bladepickup er kjempebra. Jeg mener helt klart at den ikke er seks ganger så bra som en GFS Blade. Hører man forskjell i en blindtest? Trolig, hvis det ikke er med bass og trommer. Kan man avgjøre at "det er den dyre pickupen og det er den billige"? Neppe. Det er litt av poenget. Liker man tilfeldigvis den billige best, er jo det greit. En billig gitar blir ikke nødvendigvis bra med en dyr pickup, eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en SD Bladepickup er kjempebra. Jeg mener helt klart at den ikke er seks ganger så bra som en GFS Blade.

Hvorfor skulle den være "seks ganger så bra"? En GFS rail koster rundt $30 på ebay, en SD rail koster ca $75. At de havner på hver sin side av den norske tollgrensa kan ikke produsentene noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at storprodusenter som Fender og Gibson

ikke har peil på a lage pickupper, og at det stadig dukker opp nye produsenter

som har skikkelig peil på å lage pickupper.

Det virker som nesten alt som er å få kjøpt, blir sett på som oppgraderinger

i forhold til stock pickupper på Fender og Gibson gitarer.

Ut i fra det jeg leser på diverse forum,

ser det også ut til at det som var de beste pickuppene i fjor,

ikke er noe tess i år.

DET HAR KOMMET NOEN NYE SOM ER ENDA BEDRE,

ELLER NOEN SOM ER FANTASTISK BRA I FORHOLD TIL PRISEN.

DET ER BARE Å KASTE DE GAMLE Å KJØPE NYE.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at storprodusenter som Fender og Gibson

ikke har peil på a lage pickupper, og at det stadig dukker opp nye produsenter

som har skikkelig peil på å lage pickupper.

Det virker som nesten alt som er å få kjøpt, blir sett på som oppgraderinger

i forhold til stock pickupper på Fender og Gibson gitarer.

Ut i fra det jeg leser på diverse forum,

ser det også ut til at det som var de beste pickuppene i fjor,

ikke er noe tess i år.

DET HAR KOMMET NOEN NYE SOM ER ENDA BEDRE,

ELLER NOEN SOM ER FANTASTISK BRA I FORHOLD TIL PRISEN.

DET ER BARE Å KASTE DE GAMLE Å KJØPE NYE.

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ, sett på morrakaffen dude og kom deg ned på hvilepuls igjen........

Hvorfor får du kjøpt trimesett til Mercedes og BMW? Fabrikkene bruker milliarder på å tune modellene. Fordi noen har spesielle ønsker for hvordan de vil ha tingene. Samme med Pickups, joda Gibson of Fender lager helt greie generelle pickups, men man kan "tune" gitaren med å oppgradere til noe som er "bedre" for deg. Ikke noe galt i det og selvfølgelig er nye ting alltid mer spennede enn gamle. Hva faen skal vi skrive om her inne da? At årets nyhet på Fender sin NAMM stand er at årets farge på Fender Strat er blå?

Jeg har kun erfaring med Suhr sin Tele bridge PU og den låter veldig veldig fint i mine ører. Liker veldig godt hvordan den låter med litt vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar- selvsagt har storprodusenter som Gibson og Fender stålkontroll på det å lage pickups. Det å påstå noe annet faller på sin egen urimelighet. Jeg kan heller ikke se at det er vanlig å påstå at merke x billigpickups er bedre. Annerledes, noe som passer musikksmaken, OK, men bedre? Nja, det er i beste fall sjeldent at noen skriver det, og da ikke blir imotsagt.

Jeg er også sikker på at masseprodusenter har helt andre valg som er med på å avgjøre hvilke pickups man putter inn i en gitar. Som pris på råvarer, tilgjengelighet, hvor rimelig det er å produsere, og så videre og så videre. Slikt tenker ikke en forbruker på.

Kanskje det er noe i tanken om at de store gitarprodusentene til en viss grad må tilby pickups som "passer mange" når de bestemmer seg for specs på en pickup? En slags "pickupens Volkswagen Golf"? Noe mange liker, men kanskje ikke helt innertier når det gjelder din smak? Det er forøvrig flere produsenter som er rammet av gitaristers "skiftepickup"- syndrom, ta for eksempel Ibanez V- serie. Alle gitarister med respekt for seg selv vet at de "Låter driiit". OK. Det medfører at produsenten har valgt å selge gitarer med pickups som ingen liker. I virkeligheten tror jeg ikke det er helt sånn. De har valgt å selge A4-pickups, som så mange som mulig liker. Det er noe helt annet.

Når det gjelder "ny pickup som er bedre", så er det jo i pickupmarkedet også slik at det er mote inne i bildet. Det som i en periode er "the shit" er noen år etterpå gammelt skrot som ingen vil ha, og dyre opphausede pickuper pelles ut og kastes over en lav sko. Se på Dimarzios historie, for eksempel.

Jeg har skiftet pickuper på billige fendermodeller, og opplevd en klar forbedring. Gibson og Fender selger også rimelige gitarer, og der er det faktisk et potensiale. De er ikke så dumme at de slenger inn dyre pickups i billige modeller og så selger disse med tap. Det skulle da bare mangle.

Det jeg er ganske sikker på, er at en pickup av en bestemt kvalitet koster mer enn en nonamepickup, klin maken, fordi det står Seymour Duncan", "Fender" eller "Gibson" på den. Det kalles merkevarebygging, og er kanskje den enkleste måten å øke fortjenesten på. Ikke noe feil i det. Vi betaler villig vekk kroner for silketrykk som koster ett øre å lage. Etter å ha sett logoen, synes vi trolig den låter bedre enn den tilsvarende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ganske sikker på, er at en pickup av en bestemt kvalitet koster mer enn en nonamepickup, klin maken, fordi det står Seymour Duncan", "Fender" eller "Gibson" på den. Det kalles merkevarebygging, og er kanskje den enkleste måten å øke fortjenesten på. Ikke noe feil i det. Vi betaler villig vekk kroner for silketrykk som koster ett øre å lage. Etter å ha sett logoen, synes vi trolig den låter bedre enn den tilsvarende også.

Det er jo akkurat dette GFS gjør, og SD, Fender, Gibson m.fl ikke gjør. GFS tar billige asiatiske "no name" pickups, gir dem et slags navn og selger dem relativt dyrt, uten utgifter til produktutvikling, kvalitetssikring eller support. De mer anerkjente pickup-produsentene lager sine egne originale produkter uten "no name"-versjoner.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.