Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Telecaster


Hylo

Anbefalte innlegg

Mange meget produktive svar her! Takker for alle gode svar.

GFS tingene er helt greie pickups, noen er til og med aldeles glimrende - du får jo et helt pickup sett til prisen av en enkelt SD/Boutique Fender/DiMarzio pickup.

Problemet er at byggekvaliteten er dårligere (noe som f.eks medfører større sjanse for å motta døde pickups) og man vet ikke så mye om ulike modeller før man faktisk har prøvd de. MEN det riktige settet i den riktige gitaren gir deg resultater som er helt sammenlignbare med langt dyrere ting.

I følge GFS er jo alt de selger "helt fantastisk", noe som opplagt bare er tull og tøys, men en del av det de selger er greie varer til en fornuftig pris.

Dårligere byggekvalitet og flere døde pickups er jo en sjanse å ta, men det er en sjanse for at det kan være en god match, og den er jo en vurderingssak til den enkelte å ta.

Enig med Audun her. Jeg har testet hotrails fra GFS, og de er veldig bra, utrolig fine, men de låter som Chuck sier litt lite "tele". Har noen andre GFS- pickups liggende også, og kan ikke se at byggekvaliteten er så mye dårligere enn andre pickups jeg har? Tenker særlig på en humbuckerblade jeg hadde i henda i går, den ser da aldeles panservogn ut.

Det at jeg liker de hotrailsene, betyr ikke at jeg "vet" at alle andre er bra, for det aner jeg ikke.

På generelt grunnlag har jeg stusset lenge på at man klarer å få noen meter kobbertråd, litt plast, en stump med jernstang og en magnet til å koste over tusen kroner. Jeg liker lite å betale for merkelappen på produktene jeg kjøper. Jeg vet at en SD Bladepickup er kjempebra. Jeg mener helt klart at den ikke er seks ganger så bra som en GFS Blade. Hører man forskjell i en blindtest? Trolig, hvis det ikke er med bass og trommer. Kan man avgjøre at "det er den dyre pickupen og det er den billige"? Neppe. Det er litt av poenget. Liker man tilfeldigvis den billige best, er jo det greit. En billig gitar blir ikke nødvendigvis bra med en dyr pickup, eller omvendt.

Om det låter 'litt lite "Tele"', faller jo egentlig hensikten vekk. Er jo Tele jeg har og i bunn og grunn det jeg vil ha. Om jeg vil ha "annen" gitarlyd er vel en Les Paul eller Strat trengs (og ja, jeg har GAS på den BFG'en på kjøp/salg-delen).

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ, sett på morrakaffen dude og kom deg ned på hvilepuls igjen........

Jeg har kun erfaring med Suhr sin Tele bridge PU og den låter veldig veldig fint i mine ører. Liker veldig godt hvordan den låter med litt vreng.

Idag måtte jeg ha litt ekstra lang tid med morrakaffen og snusen. Julebordet i helga sitter fremdeles. :------)

Jeg liker også Suhr sine Tele-gitarer. De låter meget bra.

Gitarer med orginale pickups kontra uorginale pickups. DISKUTÈR!

Mvh,

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Gitarer med orginale pickups kontra uorginale pickups. DISKUTÈR!

Mvh,

Lars

Snakker vi gitarer i 15 000,- klassen og opp, eller 2500,- klassen?

Igjen, lyd og pickups er en smaksak...

Og Miccene i billige gitarer har veldig varierende kvalitet, går du opp i pris, får du det du betaler for....som regel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ, sett på morrakaffen dude og kom deg ned på hvilepuls igjen........

Hvorfor får du kjøpt trimesett til Mercedes og BMW? Fabrikkene bruker milliarder på å tune modellene. Fordi noen har spesielle ønsker for hvordan de vil ha tingene. Samme med Pickups, joda Gibson of Fender lager helt greie generelle pickups, men man kan "tune" gitaren med å oppgradere til noe som er "bedre" for deg. Ikke noe galt i det og selvfølgelig er nye ting alltid mer spennede enn gamle. Hva faen skal vi skrive om her inne da? At årets nyhet på Fender sin NAMM stand er at årets farge på Fender Strat er blå?

Jeg har kun erfaring med Suhr sin Tele bridge PU og den låter veldig veldig fint i mine ører. Liker veldig godt hvordan den låter med litt vreng.

Selvfølgelig kan du "tune" en gitar med andre typer pickupper enn det den er levert med.

Det morsomme er jo alle småprodusenter som lager ´59 Gibson PAF bøkkere mye bedre enn Gibson, og hverandre.

Det samme gjelder jo alle produsentene av Fender single coils fra 50-tallet.

Selv om produksjonen på den tiden gjorde at det kunne være en del forskjell fra pickup til pickup, er det likevel helt fantastisk hvor mange som lager disse bedre enn hverandre.

En produsent hadde visst kommet over noe "riktig ledning" fra 50-tallet, og hevder å lage de beste pickuppene av den grunn.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du "tune" en gitar med andre typer pickupper enn det den er levert med.

Det morsomme er jo alle småprodusenter som lager ´59 Gibson PAF bøkkere mye bedre enn Gibson, og hverandre.

Det samme gjelder jo alle produsentene av Fender single coils fra 50-tallet.

Selv om produksjonen på den tiden gjorde at det kunne være en del forskjell fra pickup til pickup, er det likevel helt fantastisk hvor mange som lager disse bedre enn hverandre.

En produsent hadde visst kommet over noe "riktig ledning" fra 50-tallet, og hevder å lage de beste pickuppene av den grunn.

Helt enig men da må vi får skille mellom retro og "tuning" pickups. Super Distortion kom jo i utgangspunktet fordi folk ville ha mer vreng ut av JMP amper. Så i første omgang startet Dimarzio og Duncan med "tuning" pickuper som var alternativ til det gitarer kom med som standard.

Men det er klart når Orginale '59 Les Paul pickuper nå koster flere tusen dollar så har du automatisk et market for rimeligere alternativ. Hvem som lager de mest troverdige replicaene er jo en helt annen sak. Det er sikkert han som hadde en mor som var vaskehjelp for Les og som stjal ei truse fra Les som han nå har på når han vikler replica'er. Jeg syntes det er gøy å følge sånt men hiver meg ikke på den bølgen. Det er en spiral som ALDRI tar slutt. Hold på en stund sånn med Fuzz pedaler, men det er galskap. Kommer som du sier en ny omtrent hver annen måned og, faen heller, 99% and dem låt 99% likt. Jeg gikk lei, men har jo skapet fullt av fuzzpedaler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.