Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandle Resinator wood med sitronolje?


EspenG

Anbefalte innlegg

Har mye dritt og møkk på gripebrettet på Super Swede-en min og akkurat i det jeg skulle til å vaske med litt sitronolje slo det meg at det ser veldig behandla ut. Altså, det står det er resinator wood, men er det noen som vet om det er ubehandla eller ikke?

Har ikke lyst til å ødelegge lakken i så fall.

Uansett, det er ganske mye dritt der, så tenkte å skrape av litt først. Hva bruker man da? Neglene? Skaftet på en skje eller noe ikke altfor skarpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har renset gripebrett med ubegripelig mye gugg på, men alt løsner med en myk bommulsfille med litt sprit på. Skraping fører fort bare til elendighet.

"resinator wood" er vel en støpt/presset tremasse, så å olje den er vel rimelig meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med litt zalo går sikkert bra, men generelt bruker jeg aldri vann på gripebrett da det potensielt trekker inn i treverk o.l. Fordelen med sprit er at den løser fett og fordamper nesten umiddelbart.

Når jeg sier sprit mener jeg ikke 40% brennevin, men rødsprit, isopropanol e.l. Altså "ren" sprit med høy alkoholprosent.

Med mindre du har gnidd inn gripebrettet med maling e.l. kan jeg ikke se at skraping skulle være nødvendig gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker White sprit? Ble bare litt overraska over at du ikke nevnte det istedenfor det rare navnet ;)

White spirit er ikke sprit.. Det er et petroleumsprodukt. Og, nei jeg ville ikke brukt det, da det legger igjen en hinne på alt du bruker det på, fordamper ikke særlig fort, lukter drit og dessuten reagerer det lettere med andre kjemikalier, lakk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne leverpostei, nikotin, fingersvette og peanutsmør fra gripebrettet bruker jeg vindusskrapeblad. (rektangulære, med en falset kant) Disse er myke nok til at du kan følge radiusen på brettet uten å hogge ved.

Disse kjøper jeg i små orange pakker på jernvarehandelen.

Øv på å bruke dem før du går løs på gripebrettet, og ha et stykke myktre tilgjengelig for å skjære bladet rent innimellom.

Det skader ikke å gi gripebrettet en liten touch med olje etterpå (teak-olje er min favoritt, fås på REMA 1000 og overalt - billigere og like bra som "Lemon"-oil fra gitarsjappa). Selv om Resonatorwood er prosessert er det fremdeles tre, så du ødelegger ingenting med litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Resonatorwood er prosessert er det fremdeles tre, så du ødelegger ingenting med litt olje.

Nei, bindemiddelet tåler sikkert oljen, men den trekker ikke inn i materialet og dermed blir det bare søl, søl som setter seg i strengene og på fingrene - akkurat som på lakkerte halser med lønn i gripebrettet. Vel, det er nå min mening i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli søl om man overdriver, men visuelt hjelper det/er nødvendig etter en god skraping.

Bruk litt teakolje (eller whatever, til og med matolje funker) på en klut, og tørk/gnikk godt av etterpå.

Skraper du resonatorwood, blir det matt og grått, og det tar til seg olje selv om det er mettet fra før. Prøv!

Når det er sagt er det muligens smartere å bare gnikke med rødsprit, så slipper du hele problemet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit var jo genialt. Aldri hatt så reint fretboard noen gang. :)

Bare for å klargjøre: Dette funker på alle fretboards sant - i og med at spriten fordamper såpass kjapt? Kan lakken på kroppen/baksiden av halsen ta skade av det hvis jeg skulle komme til å slurve litt og søle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, fungerer på alle fretboard dette. Lakken kan teoretisk ta skade hvis du har en litt "skjør" Nitrolakk, men er man forsiktig så går det nok bra da spriten fordamper så fort. Nitrolakk er jo forøvrig ikke så vanlig på nyere instrumenter og din Hagstrøm har ikke det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glemt at jeg sendte inn spørsmålet til Hagstrøm også. I dag kom det svar:

Du kan bruke neste alle typer oljer og polish som er laget for bruk til smøring/rens av gripebrett, men til resinator wood så anbefales parafinolje.

Siden gripebrettet ikke er lakkert, så skal du IKKE bruke lemon oil eller alkohol, da disse produktene faktisk tørker ut gripebrettet.

Kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at sprit har en overflate tørrende effekt, men for et treverk som allerede er oljet eller som er naturlig "fuktig", vil oljen trekke ut i overflaten igjen nesten umiddelbart. Når det kommer til "Resinator wood" så består det av trefibre og et bindemiddel - det har ingen naturlig "fuktighet" så jeg skjønner ikke hva som skulle tørke ut. Dessuten er sprit det mest skånsomme rensemiddelet som løser fett o.l. Så man har liksom ikke så mye valg hvis halsen er skikkelig skitten. Olje og rensemiddel er nå engang to ganske ulike ting.

Du kan jo prøve å smøre på litt parafinolje og se om du liker hvordan det blir seende ut, men det vil ikke ha noen preserverende effekt på gripebrettet, da det uansett ikke sprekker eller tørker ut slik som normalt treverk. Parafinolje er forøvrig helt tilsvarende alle andre ikke-herdende oljer stort sett. Noe som også tilsier at det smitter av hvis du bruker mye av det og/eller bruker det på en overflate som ikke trekker til seg fukt.

"Lemon oil" er litt ulike ting. Hvis det er markedsført som "rensende og smørende" er det i realiteten omtrent det samme industri kjemikaliet som man benytter til å fjerne dekaler og klistremerker med og inneholder på ingen måte noe sitrusprodukt. Er det markedsført som en "olje" er det omtrent det samme som møbelpolish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.