Web Analytics
Jump to content

2 forsterkere 1 gitar

gitarrr
 Share

Recommended Posts

En helt enkel ABY-switch fikser biffen. Da kan du velge om du vil bruke den ene ampen (A), den andre (B), eller begge samtidig (Y). Hvordan det vil låte kommer jo VELDIG an på hvilke amper det er snakk om, men det er jo mange som gjør dette. Vet f.eks. at mange kjører Diezel-amper (som visstnok låter veldig sterilt alene) i kombinasjon med andre amper. Mange kjører også en amp med endel mindre vreng enn den andre, for å gi mer definisjon.

Har forresten en hjemmelaget ABY-boks jeg ikke bruker til noe, interessert i å kjøpe den kanskje? :)

Det enkleste er en splittkabel, men en litt mer påkostet dings har gjerne bryter for "ground lift" osv. Selv bruker jeg Radial Bigshot ABY som er en passiv splittboks, men Lehle er nok hakket bedre i kvaliteten. Har hørt at Boss sin splittboks visstnok skal farge lyden, men jeg har aldri prøvd den selv. Det er jo også en del pedaler som har stereo ut, så det kan også være en måte å gjøre det på.

Et annet poeng er hvor du vil plassere splitten: Et alternativ er f.eks. gitar -> vreng -> splittboks og derfra videre til to forsterkere. Men du får kanskje bedre resultat hvis du bruker splittboksen rett etter gitaren og ulike vrengpedaler for de to forsterkerne (en vrengpedal som gir bra lyd med én forsterker kan høres elendig ut med en annen). Det kan også være aktuelt å kjøre f.eks. flanger kun på den ene forsterkeren (og beholde mest mulig ren gitarlyd i den andre forsterkeren). Poenget er: Dersom du får et komplisert oppsett med mange pedaler blir det fort et mareritt å spille live, siden du må holde styr på alle mulige rare kombinasjoner ^_^

Hvis du bare er ute etter et mer fyldig lydbilde (tenk f.eks. Vox-lyd kombinert med Marshall-lyd) er det jo enkelt. Da er det bare å finne ut hvordan volumforskjellen mellom de to forsterkerne skal være, og hvordan forsterkerne skal plasseres.

Jeg bruker Boss GT10 til det fordi jeg da kan programerer inn veldig mange parametre samtidig f.eks

Gå fra på bruke amp A på kanal 1 til å bruke to amper i stereo med amp A på kanal 2 og bytte effekter og kjøre to fullstendig uavhengige effektkjeder på begge amper. Ulempen er nok at noen hevder det farger signalet å bruke GT10. Jeg er uenig, men...