Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tremolo-saken, ZR


Troll

Anbefalte innlegg

Nå har jeg stemt gitaren min opp og ned og prøvd diverse ting med å justere ZR-tremmen og sånn.

Hvordan fungerer det egentlig..?

Viss jeg skal stemme ned fra E til Eb, hva skal jeg gjøre med tremmen? Stramme den eller slakke?

Og hvordan vet jeg når man har funnet det rette punktet?

Har lest i manualen, men det står fint lite om akkurat dette.

Får litt fret-buzz på de tykkeste strengene når jeg stemmer ned. Noe jeg kan gjøre med det?

Gitaren er en 7-strenger med 52-09. Vurderer å kjøpe nye, tykkere strenger fordi disse føles så slappe, selv i standard-tuning.

For å være forberedt: Noe spess jeg må gjøre når jeg bytter strenger til tykkere?

Og noen som vet hvilke merker som har sett med 7 strenger? Finner lite på nettbutikkene :P

Skal riktignok til byn til uken og kjøpe litt diverse ting, blant annet strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser på baksiden, har ZR tremoloen et justeringshjul som gjør livet enklere for tremolo-brukere. hadde jeg brukt tremolo selv, ville jeg hatt en sånn.

anyways, poenget er at hele broen skal vere paralell med kroppen. når du stemmer gitaren ned fra E til Eb, vil strengene bli slakkere, og da vil tremolo-fjøringen "ta overhånd", og tremoloen vil bli senket bakover i kroppen. da må du justere tremoloen så den blir slakkere, for å matche stramheten til strengene når de er i Eb.

med andre ord så skal du slakke tremoloen når du slakker strengene, og stramme tremoloen når du strammer strengene. dette er for å holde tremoloen stående i samme posisjon. det er en balansesak.

tremoloen skal altså være rett, slik at den nærmest er i vater med kroppens overflate. her har du et diagram som viser dette:

ZRtremoloAngle.jpg

siden denne er 7-strengs, vil jeg anbefale deg å bruke minst et .56 sett med strenger. jeg ville kanskje brukt .59 også.

når du bruker større strenger, må du selvsagt justere tremoloen slik at den er i balanse igjen (husk, den flate delen av overflaten til tremoloen skal være ca. i vater med kroppen), og så må du kanskje justere truss rod-en i halsen litt, for å stramme den opp (tykkere strenger drar hardere på halsen), og så må du intonere strengene.

for intonering og truss rod justering anbefaler jeg deg å søke på nett og lese om det, slik at du forstår fysikken bak disse, og skjønner hvordan det skal gjøres. det er ting en lett kan gjøre selv, så sant man kan følge instruksjoner. google er din venn.

var det noe mer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, lærte noe nytt i hvert eneste post her i tråden!

Skal følge instruksene deres. Jeg syns 09-52 er aaltfor tynt. jeg bruker ca 10-52 på vanlig 6-strenger.

Da har jeg gjort ting rett så langt. Trodde bare at jeg måtte gjøre mye mer, siden alle klager på slike tremoloer :P

merket at om man slakker for mye, så blir det litt dødgang og generelt lite spenn i tremolo-stangen.

Gir lyd viss jeg lurer på mer, takk for gode svar. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-56 blir vel mer som vanlig 010 (10-46) med en ekstra streng, så da vil nesten alle strengene bli slappere enn på et 10-52...

Ville nok gått for 10-60 ja! Den skal jo stemmes i H (B :P) eller dypere, så det er ikke så voldsomt. En 052-streng syns jeg blir dvask allerede i D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.