Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknikkøvelsetråden


Sortulv

Anbefalte innlegg

I motsetning til tråden "Dagens øving", hvor man forteller hva man har øvd på i dag, er dette en tråd hvor man kan legge til små tabulaturøvelser for gitarteknikk, være det seg fartsoppbyggende øvelser for alternate picking, tapping, legato, sweeping, eller andre øvelser du enten har laget selv, eller kommet over et eller annet sted gjennom årenes løp!

Mest praktisk om det bare er et kort stykke tab som du limer inn i et innlegg.

Jeg begynner med et lite eksempel:

tabulaturutsnitt.png

(Diminished arpeggio med kromatisk løp. Gjerne repeter øvelsen et par ganger og avslutt med en trill. Alternate picking)

Jeg begynte med å skrive ned øvelsen i Guitar Pro, for deretter å kopiere skjermbildet ved hjelp av "Print-screen" tasten på keyboardet. Jeg limte inn bildet i Paint, klippet ut det tabstykket jeg ville ha med, og lagret bildet.

Til slutt lastet jeg opp filen på en gratis File Host.

Selvsagt kan du også bruke en annen metode enn dette :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

psssst: Letteste er vel å bruke "utklippsverkøy"...

Jeg liker tråden din, og har et par gode jeg skal få lastet opp når jeg har tid.

Gleder meg også med moderasjon til å se hva andre her øver på

Takk for at du liker tråden! Jeg håper det blir litt liv her med mye respons.

Hvordan utklippsverktøy er det du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vista har du et verktøy som heter utklippsverkøy. Dette lar deg klippe ut en del av skjermbildet ved å dra musepekeren over skjermen.

Jaha, ja. Det lyder jo mye bedre enn den metoden jeg brukte. Men jeg har XP operativsystem på PC'en, og ike Vista. :( Det finnes ikke noe lignende for XP, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å legge ut noe selektivt. Ikke bare spamme tråden med en mengde "linker" som allerede finnes på nett. Blir det for mye blir det vanskelig å ta det inn.

Jeg har to-tre øvelser som jeg liker godt, de har alle blitt lagt ut på GN tidligere. Kan prøve å lete opp den tråden. Noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sweeping-mønstre, Kjutte! Absolutt av interesse.

Og til alle andre som har øvelser liggende: Kjør på!! :D

Jeg er forresten enig i det Euphor sier. Ikke legg ut linker til hundrevis av websider, last opp noe selektivt!

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en VANSKELIG two-hand-tap-øvelse. Egentlig laget for synth, men jeg ville lære meg det på gitar og når man mestrer den både ser og høres det ufattelig fett ut. Det er introen til 6'o clock av Dream Theater, og jeg har sett JP tappe dette så det skal ikke være umulig å lære seg det... Selv om det virker slik for meg

post-5937-1252266301_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt sansen for denne. fin string skipping greie.

-------------12-14-15-14-12------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------12-13-15-13-12------------------------------------------------------------------------------

----11-12-14--------------------------------------------------------------11-12-14-12-11-----------------------------------------------

----------------------------14-12-10-12-14--------------------------------------------------------------14-12-10-12-14-----------------

-----------------------------------------------------------14-12-10-12-14--------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------14-12-10-12-14--------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------13-12-10-12-13

----------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------11-12-14-

----------------------------------------------------10-12-14----------

---14-12-10-12-14--------------------------10-12-14-------------------

----------------------------------10-12-14----------------------------

-------------------13-12-10-12-13-------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt tro på denne tråden, altså! :) Kanskje den ligger litt bortgjemt her under Teori og Teknikker...

Jeg får komme med et lite bidrag, da, for å puffe dette litt opp igjen.

En interessant ting en kan gjøre under teknikkøving, er å ta et riff eller en solo-lick, og finne på forskjellige måter å spille det på.

Jeg har her tatt, som et eksempel, noe i stil med begynnelsen på den kjente tappingen i EVH's "Eruption".

Først, den originale "tappe-versjonen": (Kortet ned og modifisert litt med en bend på slutten).

1tapping.png

Samme tonene, men annet mønster - bruk alternate picking:

2alternatep.png

Til sist, nok et annet mønster, for picking. Bruk alternate eller noe economy/sweeping.

3economyp.png

NB: For å vise bildene større, trykk øverst på det svarte feltet!

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.