Web Analytics
Jump to content

Måle strengehøyde på 0,15mm, hva trenger jeg?

Innos
 Share

Recommended Posts

Bruksanvisningen til min Graph Tech-oversadel sier at den lyse E-strengen skal være 0,15mm fra det første båndet når strenger er holdt nede på tredje bånd.

Hvordan i all verden skal jeg måle så nøyaktig på en relativt billig og praktisk måte?

Jeg har skyvelær, men kan ikke se for meg hvordan det skulle ha blitt brukt i denne sammenhengen. Samme med mikrometer.

"String Actio Gauge"-greia til StewMac synes jeg er litt dyr for hva det er (en fancy linjal), og den er vel ikke mer nøyaktig enn 0,25mm?

Kan jo klare meg med en slik nøyaktighet også, tror 0,15 blir litt lite på min gitar, og er vel bedre å være på den sikre siden.

Hadde uansett vært greit å ha et så nøyaktig mål at jeg som ikke er så erfaren klarer å unngå at ting går helt til helvete.

Er nok en ting man ofte lar andre ta seg av, men jeg synes det er greit å lære å gjøre slike ting selv.

Virket i utgangspunktet ikke så vanskelig å gjennomføre så lenge man er nøyaktig, og er vant med gitar og verktøy.

Er jo billigere å kjøpe den på biltema til 30 kr, og en så tynn streng må vel nesten spesialbestilles.

Takk for all hjelp! Da stikker jeg innom Biltema på mandag, så har jeg det klart til å bytte oversadelen ved neste strengeskift.

Hva slags lim har dere evt. hatt best resultat med? Ser folk anbefaler både trelim og skolelim, men det er vel mye av det samme?

Hva tror dere om denne?

Det tror jeg fungerer helt glimrende, bedre enn trelim og skolelim, som er omtrent samme greia. De limsortene er jo laget for å lime sammen trestykker og skoler.

Noe av poenget er at man ikke trenger så veldig sterkt lim. Den skal bare sitte "på plass", slik at det er greit å fjerne den ved neste bytte. Den blir jo holdt nede av strengene. Jeg vet av noen som bruker blank neglelakk. Fungerer visstnok flott.

Ok, tenkte bare jeg skulle være sikker.

Tror jeg skal klare å få lånt en slik, men hvis ikke, hvor kan det kjøpes?

Biltema og Clas Ohlson så ikke ut til å ha det, men det er mulig at jeg er dårlig til å søke.

Edit: Jeg burde lest alle svarene før jeg svarte:P

Edited by Vampyro

Bare for å ta det også, siden ingen andre har gjort det- 0.15" er da ikke så tynt. Jeg har et sett med stålstrenger til en akkustisk gitar her, og andrestrengen er 0.15" På et vanlig 09-sett er jo andrestrengen 0.11". Spesialbestilling er neppe nødvendig.

Ser du skriver 0.15mm, men det er da tommer du mener?

Jeg mener mm, ikke tommer.

En streng på 0,15mm ville jo blitt en 06-streng, og de minste man får tak i er jo vanligvis 08.

Tror ikke jeg kan ha oversadelen så lav som 0,15mm, men er jo greit med noe som er nøyaktig nok til å måle seg til det som instruksjonsboka sier at det skal være.

Er tatt herfra (merk: PDF). Strengehøyden generelt blir nok litt høyere siden man skal måle når man holder nede tredje bånd.

edit: Som sagt skal jeg ikke stole blindt på den, men tenkte at når jeg først må skaffe et nytt verktøy for å gjøre jobben, så er det greit om det i hvert fall er såpass nøyaktig.

Edited by Innos