Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Booster eller compressor


gitarrr

Anbefalte innlegg

hei jeg har bestemt meg for å kjøpe 3 pedaler til forsterkeren min (Ibanez TBX 150h)

Boss Equalizer

Boss Tuner

Og Ibanez Tubescreamer ELLER Boss Gitar Compressor ?

Hva vil funke best til å få bedre gitar lyd ?

Jeg spiller Melodiøs Metal :)

takk jeg setter pris på alle inlegg og meninger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på lyden du har akkurat nå, men jeg vil gjette på en kompressor i effekt-loopen. Ville forøvrig også kjørt equalizer i effektloopen forran kompressoren, men prøv deg frem med forskjellige innstillinger og plukk den rekkefølgen og plasseringen som passer deg best.

Prøv ut både kompressor og booster og plukk det du liker best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på lyden du har akkurat nå, men jeg vil gjette på en kompressor i effekt-loopen. Ville forøvrig også kjørt equalizer i effektloopen forran kompressoren, men prøv deg frem med forskjellige innstillinger og plukk den rekkefølgen og plasseringen som passer deg best.

Prøv ut både kompressor og booster og plukk det du liker best...

ja det er nok lurt å prøve ut først ;) men jeg synst liksom lyden blir litt gjørmete når jeg skrur mye opp på forsterkeren i bandet liksom. Og jeg prøvde med en equalizer og det ble bare jævlig bra unskyld utrykket det ble mye fastere og "thigtere" lyd liksom. så equalizer må jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det! Skru ampen så den låter litt hissigere enn typisk 70-talls rockelyd. Så skrur du gain på null på Tubescreameren, og kjører opp volum til det låter som du vil. Mulig du må dra opp litt gain, men gjør det da på ampen og ikke pedalen. Trikset er minst mulig gain på ampen og mest mulig volum på Tubescreameren :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ampen transistor, a? Da er det vel fint lite vits med tubescreamer? :P

Si ikke det. Jeg hadde en Fender Princeton Chorus transistorcombo før, og det funka faktisk utrolig bra å booste den med en overdrive. Det funker knall med en pedal foran Guitar Rig også, det jo heller ikke rør med mindre man har det i lydkortet ;)

Dessuten tror jeg fyren har presisert i tidligere tråder at han ikke er interessert i noen ny amp? :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ingen andre som har tro på oppsettet jeg foreslo?

Gitar --> Preamp --> EQ ---> Compressor --> Sluttrinn.

Det er en mye lettere måte å først få gain-nivået man ønsker, for deretter å forme frekvensspektere og til slutt gjøre den lyden man har funnet tightere. Evt så kan man putte boosteren inn i stedet for Comressor...

Det er ikke alltid en booster før preamp gjør jobben med å få en tightere lyd; særlig ikke hvis "problemet" ligger i preampen, det er transistoramp og man ønsker å bruke EQ.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ingen andre som har tro på oppsettet jeg foreslo?

Gitar --> Preamp --> EQ ---> Compressor --> Sluttrinn.

Tja, ser ser ikke helt vitsen med å putte en kompressor i effektsløyfa til metal-toner? Vrengen gjør signalet komprimert nok fra før, og har nok behov for det lille "pusterommet" i dynamikk som er igjen. I tillegg vil en kompressor øke støynivået, som absolutt er tilstede med high-gain toner. Kompressor + high-gain får jeg ikke til å passe sammen i mine ører ihvertfall. :)

I tillegg ville jeg satt EQen forran preampen, og ikke etter. De aller fleste gitarforsterkere har tonekontrollene plassert etter preampen allerede, og da vil en EQ gi mer fleksibilitet om den settes før gain-trinnet (preampen). Da styrer man også hvordan preampen vrenger, som gir et ganske anderledes resultat enn å fikse på signalet etterpå. Men for all del, prøv begge deler og gjør det som låter best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å booste i effektsløyfen. Det ble ganske feil. Jeg hørte dobbelvreng. Som om jeg spilte på to forskjellige amper samtidig.

Men stemmer det Apelion sier. Kan være det funker på transistor og..

Men min erfaring er at det ofte låter skit på transistor. Mens forran Guitar Rig og GearBox så funker det faktisk sinnsykt bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.