Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarrförstärkartest-tråden.


Anbefalte innlegg

Hej, det är ju väldigt mycket gitarrförstärkar-frågor ute och går, folk som undrar vilken förstärkare som passar till vilken musikstil och så. Det är ju bara positivt och göy läsning men när man ska förklara hur en förstärkare låter så är det inte så lätt. Alla dessa ord som "varmt", "fylligt", "crunchigt" mm uppfattas ju olikt från person till person, så jag tänkte att vi kanske kunde starta en gitarrförstärkarinspelningstråd (Nobelpriset för det ordet :) ) om det finns något intresse för det?

Jodå, jag vet att man kan hitta ljudklipp på Youtube och så men det blir liksom litt mer personligt och lättare att fråga om det är någonting man lurer på angående förstärkaren eftersom forumet är väldigt aktivt det är många som sitter inne med mycket kunnskap. Jag tänker också att det kan vara intressant om man är intresserad av inspelningsteknik.

Alltså:

Alla som har lust och möjlighet lastar upp ljudklipp av sin (eller någon annans) förstärkare. Det är omöjligt att få en helt neutral och seriös test pga att alla har olika gitarrer, fingrar, rum, högtalare, mikrofoner mm.) men eftersom poängen är att man ska höra hur förstärkaren låter så kunde man kanske ha som krav att man inte ska bruka pedaler.. eller kanske det också ska vara "lov"? Ja, ja, vi kan ju i alla fall säga att inspelningar med enbart en multieffekt pluggad in i en PC inte hör hemma i den här tråden.

Fakta som ska stå med när man lastar upp ljudfilen.

Vad man har använt för:

* Gitarr.

* Gitarrmickar (och i vilken position).

* Förstärkare (är den precis som den var när den kom från fabriken? Om inte, vad är ändrat?, Högtalare, moddar, rör mm) och inställningar.

* Mikrofon och beskrivning på hur man har mickat (helst med bilder).

* Preamp och ljudkort.

* Mer fakta som man anser vara relevant.

Länka gärna till en bild eller faktasida om förstärkaren.

Om man vill kan man gärna skriva några rader om hur man tänkte när man spelade in, alltså vad man var ute efter för ljud mm.

----------------------------------------

Lägg jättegärna upp bilder på din förstärkare och uppmickning mm, men tänk på att inte lägga upp alltför stora bilder, det blir så jobbigt att läsa tråden då (och inte använd quote-knappen för att citera flera hundra ord, det är samma sak där, det blir så jobbigt att läsa tråden då).

Kom ihåg:

Det här är inte en tråd där man ska visa hur bra man är på gitarr, alla får vara med, även de som inte har spelat gitarr så länge. Visa hänsyn, tanken bakom den här tråden är att den ska vara intressant, göy och trevlig, inte show-offig och besserwissrig. Kommentarer som ”du suger på att spela gitarr” undanbedes. Försök att undgå att dissa andra personers gitarrljud på ett otrevligt sätt. Det betyder absolut inte att man måste tycka om allt som lastas upp och att man inte får vara oenig om vad som är ett bra gitarrljud och vad som inte är det, men det är skillnad på pajkastning och på att diskutera som vanligt fölk.

Finns det inget intresse för en sån här tråd så får den bara dö ut..

Så, vem vill börja? Shoot man :) .

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra tiltak!

Det beste hadde vært om alt kunne ha blitt lastet opp et sted, så man hadde alle klippene samlet på en side, og enkelt kunne ha navigert seg frem mellom forskjellige amper. Da slipper man jo at folk etter en viss tid fjerner klippene fra en personlig server etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du. Jeg vil gjerne høre ihvertfall!

Skulle nesten gjort dette i Anmeldelsetråden da og fylt den på litt!

+ fjerne den der "30dagers arkivering" greien fra Anmeldelser-forumet!

For min del så ville jeg gjerne hørt både cleankanalen, vrengen og hvordan forsterkeren låter med en boost forran? Hadde ihvertfall gjort det på amper som JCM800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, så bra att det verkar finnas intresse för det :) . Jag kan försöka (utan att lova något till 100%) att uppdatera första posten med länkar till de olika förstärkarna så att första posten innehåller någon slags översikt.

Jag är enig med Boffen att det skulle vara smartast att ha allt samlat men jag vet inte hur man får till det på smartast möjliga sett? Men om alla tar ansvar för att länka till sina egna opptak (uansett var de ligger) så kanske vi klarar att få det någorlunda lättnavigerat, eller?

Moduleringsforsterkere är också förstärkare så det är såklart lov :) .

Jag bara börjar då. Håll till godo, det är inte säkert att det är till nytta för någon. Jag borde ju ha spelat in cleant och några andra sorters ljud men nu tar jag det här till att börja med eftersom jag har den inspelningen liggandes på datorn.

Det är från en inspelning med bandet:

"Gitarr 1" är ehh.. 1 gitar (he, he, låter som en total nybörjare som spelar :) )

"Gitarr dubbad" är samma klipp men inspelat med 2 gitarrer. Med samma gitarr och med samma inställningar.

"Action speaks louder than words_3" visar hur samma klipp gitarren låter färdigmixad och mastrad (Knocking on your front door_2 är också inspelad med samma förstärkare på samma sätt).

Gitarrren är en Epiphone Joe Perry Boneyard med Gibson Burstbuckers pickups. Gitarren kör jag trådlöst med (med T.bone trådlöst system) in i en Zakk Wylde wah (i off läge) och sen vidare in i en Marshall JCM 2000 DSL 401 combo på OD 2- kanalen med gainen på 4.

Förstärkaren är uppmickad med en Shure SM 58 med avskruvad stålkorg. Den går vidare in i en Focusrite Platinum VoiceMaster preamp och genom en Toneport UX2-lydkort och sen in i PC:n.

Uppmickad-Marshall-DSL-401.jpg

Hur vi har spelat in resten kan ni läsa om här.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget et videoklipp som en demo av denyeverythings rør-boost.

Gitar: Gibson Les Paul Classic med Lollar Imperial buckere.

Amp: Marshall JTM 60 1x12" combo

Mikket med en Shure beta 58 hengende over elementet og en AKG stormembran ca. meteren unna.

Effekter Boss SD-1 od BD-2 (moddet av Tommy her på forumet) og denyeverythings rør-boost.

Signalet tatt opp med et E-MU 1820 lydkort og Nuendo software.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke denne tråden til diskusjon/spørsmål om opplegget og lage en ny tråd i "Anmeldelser" med klipp.

Altså ingen diskusjon i den nye tråden, kun beskrivelser og klipp/video.

Vad tycker ni andra angående detta?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.