Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vibrato


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Trodde det var en fiffig vibratomekanikk, jeg, men om det bare er rå muskelkraft er det jo bare å gjøre det og trene opp styrken i fingrene...

Japp, stol på meg. Har vært igjennom prosessen!

Husk å øv både opp og ned, og med alle fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritchie Blackmore har en vibrato jeg elsker, sjekk ut Made in Japan-plata for gode eksempler på Blackmore på sitt beste.

Andre med lekker vibrato er: Jimi Hendrix, Marty Friedman, Yngwie Malmsteen, Kee Marcello, Brian May, Paul Kossoff, Vinnie Moore, Eric Clapton...

For all del, Vinnie moore er gud, og jeg kan høre på ham hele dagen- men jeg synes ikke vibben hans er så bra som resten av gutta du nevner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrato er viktig, og mange bruker ikke nok tid på det. Jeg tror også det er lurt å ha en variert vibrato. Når jeg spiller blues gjør jeg en litt annen type vibrato enn jeg bruker i annen musikk.

Synes Frank Gambale sier noe lurt rett rundt 1:00 i denne filmen:

. Men i enkelte typer musikk er det vel helst sånn det skal låte? Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrato er viktig, og mange bruker ikke nok tid på det. Jeg tror også det er lurt å ha en variert vibrato. Når jeg spiller blues gjør jeg en litt annen type vibrato enn jeg bruker i annen musikk.

Synes Frank Gambale sier noe lurt rett rundt 1:00 i denne filmen:

. Men i enkelte typer musikk er det vel helst sånn det skal låte?

Blues-mannen gjorde narr av den tøffeste vibratoen som var å spore i hele videoen :ninja:

Men når jeg spiller prøver jeg å få vibratoen til å passe sammen med det jeg spiller. Jeg har ingen innlært type vibrato som jeg automatisk bruker uansett hvordan type ting det er jeg spiller.

Vibrato skal vel på en måte hjelpe til med å utrykke emosjonene i musikken, og da må det virkelig til med en aggressiv, stor, hylende Zakk Wylde vibrato i blant. Ja, kanskje til og med en liten, rask vinglete Kirk Hammett vibrato kan nok passe om man bruker den på rett sted.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blues-mannen gjorde narr av den tøffeste vibratoen som var å spore i hele videoen :ninja:

Men når jeg spiller prøver jeg å få vibratoen til å passe sammen med det jeg spiller. Jeg har ingen innlært type vibrato som jeg automatisk bruker uansett hvordan type ting det er jeg spiller.

Vibrato skal vel på en måte hjelpe til med å utrykke emosjonene i musikken, og da må det virkelig til med en aggressiv, stor, hylende Zakk Wylde vibrato i blant. Ja, kanskje til og med en liten, rask vinglete Kirk Hammett vibrato kan nok passe om man bruker den på rett sted.

Ja, det var akkurat det som var litt av poenget mitt. Men Gambale er da slettes ingen bluesmann? :)

Enkelte gitarister bør ta seg en kikk på hva de egentlig holder på med når det gjelder ting som vibrato. Jeg kan anbefale det å ta et videoopptak av seg selv når man spiller. Da kan du se hva du gjør, og lettere oppdage hva du gjør "feil".

Gjør ting som passer med musikken du spiller til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun muskler. Øv foran TV'en unplugged!

ja, men kan det hjelpe meg å kontrollere vibratoen slik jeg vil ha den i alle tilfeller? Jeg klarer kun å vibrere "ekstremt" når jeg spiller i en sang eller på scenen eller lignende, hjemme er det vanskelig å begrense/kontrollere tempoet/svingningene. hvis du skjønner.

Må vel kanskje øve inn vibrato med metronom men det høres VANVITTIG kjedelig ut, hahaha :lol::lol:

Ofte skulle jeg ønske at jeg øvde på dette i stedet for green day riff da jeg var 16 år. haha.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette en periode, og jeg har nå bra vibrato. Det kan funke.

det å øve inn rask vibrato er utrolig vanslkelig synes jeg, og vanskelig gjør det sikkert kjedelig, hehe... men er nok definitivt bra. men om jeg har ok vibrato lar jeg de som hører på bestemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men kan det hjelpe meg å kontrollere vibratoen slik jeg vil ha den i alle tilfeller? Jeg klarer kun å vibrere "ekstremt" når jeg spiller i en sang eller på scenen eller lignende, hjemme er det vanskelig å begrense/kontrollere tempoet/svingningene. hvis du skjønner.

Må vel kanskje øve inn vibrato med metronom men det høres VANVITTIG kjedelig ut, hahaha :lol::lol:

Ofte skulle jeg ønske at jeg øvde på dette i stedet for green day riff da jeg var 16 år. haha.. :lol:

Kun muskler. Når du har skikkelig feit vibrato, kan du justere den akkurat som du vil. Det er ihvertfall det jeg har opplevd...

Det er som du øver speed; Om du kan spille kontrollert på 220bpm kan du det på 100 og, liksom. Om om du ikke kan, så er'e sloppy på 220.

Hele cluet er kontroll as. Hvis du kan kjøre på den feiteste vibben og holde takta, da har du kontroll, og det vil du kun få hvis musklaturet tilsier det.

Hvis du blir dønn sliten etter ett par vibbrunder, da må det øves stamina! (Har forresten aldri brukt metronom, for jeg synes det er så kjedelig, men det funker nok bra om en ikke klarer å kontrollere takta selv.)

Kan godt kline inn et lite treningseksempel om noen vil ha det!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.