Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med ID av vintage gitar. "Melody"


Ixnay

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg fikk nettopp med meg en gammel elektrisk gitar hjem fra familien min, hvor den har stått og samlet støv i en 20+ år. Gitaren er fra 60-tallet, ifølge de jeg har spurt på gitarbutikker.

Jeg har noen bilder tatt med min mobil. Man ser alt relativt greit, men om det er noe mer som er ønskelig så er det bare å si hva jeg burde ta bilde av.

Jeg har også skrudd hele greia fra hverandre for å se om det stod noe inne i den noen steder, men det gjorde det ikke. Jeg fant dog ut at det var mye som må byttes grunnet rust / alderdom.

Øks:

Bilde0008.jpg

Hele gitaren:

Bilde0009.jpg

Headstock:

Bilde0010.jpg

Navnemerket? :

Bilde0011.jpg

Om noen hadde gjenkjent denne, eller vet om et sted jeg kanskje kan få den gjenkjent, så hadde det vært toppen. På forhånd takk til alle dere som tar dere tid til å titte på bildene.

Mvh.

Ixnay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, CastoFiber! Dette hjalp meget. Nå får jeg bare prøve å sette den sammen med alle originaldelene. Synd det er så mye rust på den :\

Stemmeskruene er tilrustet (men er fremdeles i brukbar stand. Ser bare stygt ut), mange skruer er ødelagte, plekterbrettet er litt slitt, osv. Men jeg skal gjøre mitt ytterste for å få fikset den =)

Det er vel kanskje verdt å få proff hjelp siden det faktisk er en "collectible".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "Dremel" med noen små børster og litt polerlingsmiddel er nesten et must til slike jobber. Det kan bli et ganske bra resultet av det. Det gjør jo ikke noe at det ikke ser helt nytt ut. Gitaren er tross alt ganske gammel.

Ja, jeg vil jo definitivt beholde "vintage"-looken på gitaren min, selvfølgelig.

Er det noen her som kanskje vet om noen som driver med Teisco-gitarer, eller et sted jeg kan skaffe originaldeler, i tilfelle det jeg har er kaputt?

Jeg sjekket ebay, men de har relativt lite av det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loztboy: Min modell er visst en Tiesco '63 MJ-2.

Troll: Ja, det ligger relativt mye der, men jeg vil helst ha noe som er originalt i forhold til denne modellen (eller ser likt ut som det jeg har). Jeg vet dette kan være litt vanskelig å få tak i, men det er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teisco var et billigmerke som ble solgt under mange navn over hele verden på 60-tallet.

Siden de ikke produseres lenger, er det vanskelig å skaffe deler. Du sier selv at det er "collectible", men de aller fleste er populære kun pga pickupene, men selges fortsatt ikke for over tusenlappen. Beklager, men det virker ikke som om din har disse såkalte gullfoliepickupene, så da er den vel egentlig stort sett verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teisco var et billigmerke som ble solgt under mange navn over hele verden på 60-tallet.

Siden de ikke produseres lenger, er det vanskelig å skaffe deler. Du sier selv at det er "collectible", men de aller fleste er populære kun pga pickupene, men selges fortsatt ikke for over tusenlappen. Beklager, men det virker ikke som om din har disse såkalte gullfoliepickupene, så da er den vel egentlig stort sett verdiløs.

Disse to som er uthevet behøver ikke henge sammen :)

Det som en mann kaster kan bli en annens gullgruve. Jeg leter for eksempel etter en bro til en '60 talls italiener.

Den eneste mannen i verden jeg har funnet som har en for salg vil ikke selge den uten

at jeg kan bytte mot en annen del fra samme tidsperiode.

Gitaren vi snakker om finnes det ingen bilder av på nettet. Så jeg antar den er meget skjelden.

Det jeg har funnet er at den ble bygget av en trekkspillprodusent som kjøpte hardware fra

en gruppe produsenter som samarbeidet om innkjøp av deler og disdibusjon på '60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to som er uthevet behøver ikke henge sammen :)

Det som en mann kaster kan bli en annens gullgruve. Jeg leter for eksempel etter en bro til en '60 talls italiener.

Den eneste mannen i verden jeg har funnet som har en for salg vil ikke selge den uten

at jeg kan bytte mot en annen del fra samme tidsperiode.

Gitaren vi snakker om finnes det ingen bilder av på nettet. Så jeg antar den er meget skjelden.

Det jeg har funnet er at den ble bygget av en trekkspillprodusent som kjøpte hardware fra

en gruppe produsenter som samarbeidet om innkjøp av deler og disdibusjon på '60 tallet.

Den trenger ikke være verdiløs for den som har den, nei. Men snakker man om pengeverdi, er nok saken den at disse ikke er mye verdt.

Det at ingen bilder av denne gitaren finnes på nettet, er nok bare det at det fantes 100-talls av varianter av disse gitarene på 60-tallet til og med med forskjellige merkenavn. De kan være sjeldne ja, men årsaken til det er vel rett og slett at dette var en billig-gitar, og dermed ikke veldig ettertraktet på bruktmarkedet senere.

Men som sagt; kan den ha både stor affeksjonsverdi og bruksverdi for eieren og ikke minst, er det kult å ha noe som ikke alle andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trenger ikke være verdiløs for den som har den, nei. Men snakker man om pengeverdi, er nok saken den at disse ikke er mye verdt.

Det at ingen bilder av denne gitaren finnes på nettet, er nok bare det at det fantes 100-talls av varianter av disse gitarene på 60-tallet til og med med forskjellige merkenavn. De kan være sjeldne ja, men årsaken til det er vel rett og slett at dette var en billig-gitar, og dermed ikke veldig ettertraktet på bruktmarkedet senere.

Men som sagt; kan den ha både stor affeksjonsverdi og bruksverdi for eieren og ikke minst, er det kult å ha noe som ikke alle andre har.

Som en observasjon var Gibson Melody Maker også laget som en billiggitar uten at det kan sees på bruktprisen de siste 10 årene ;)

På samme måte som idag siklet datidens gitarister etter de samme merkenavnene som dagens gitarister så jeg tipper masse gode instrumenter er gått tapt fordi ingen har tatt vare på dem pga manglende bruktverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.