Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Under The Bridge?


espen3

Anbefalte innlegg

Er litt enig med det som blir sagt her. Jeg klarer ikke lenger å bli imponert over folk som spiller fort' date=' for det er bare snakk om øving. Jeg feller ikke en tåre av å høre Vai dra en solo, men når Jeff Buckley spiller Hallelujah, da blir øynene våte da...[/quote']

Jeg må faktisk si meg enig med Nilsefix her. ( :shock: )

Du vet ærlig talt ikke hva du snakker om hvis du bruker Vai som eksempel på en som bare spiller fort.

For det første spiller ikke Vai så grusomt fort, og ihvertfall ikke særlig ofte. Sett deg ned med en plate, hør igjennom en sang, og du vil innse at Vai spiller sakte mye mer enn du tror. En gjennomsnittlig piano-concerto inneholder mye mer hurtig spill (og ofte mye hurtigere) enn en gjennomsnittlig Vai-solo, og det er ingen som anklager klassiske pianister for bare å ha øvd skalaer fort. Gitarister har visst en fobi mot alt som ikke er tolvtakters bluesskala i 4/4... :roll:

For det andre, "det er bare snakk om øving" - Whoop dee fucking doo, Basil! Det er det man gjør om man vil bli god - ØVE! Dessuten er du ekstremt uvitende om du tror at det Vai spiller bare er innøvde mønstre. Skaff deg notene, så ser du hva det er han gjør. Det er musikk, i aller høyeste grad, bare i høyt tempo.

En siste ting: Hvorfor er det så inni helvete ille å spille fort? Jeg hater ingenting mer enn når folk spiller regelrette skalaer opp og ned, men det finnes faktisk de som spiller musikalsk interessante ting i høyt tempo, og jeg er lut lei grinebitere som avfeier alt som går i sekstendeler over 150 slag i minuttet som "bare skalaer". Det er ikke alltid bare skalaer, det er ofte musikk, for svarte! Blir det mindre musikalsk av at det er raskt? Skal man forby visse hastigheter? Hvorfor ikke forby visse tonearter også? De er jo tross alt musikalske hjelpemidler, de óg.

Musikk er om uttrykk og inntrykk. Å spille fort kan gi uttrykk for aggresjon, sinne, drama, osv. på en måte som ikke kan oppnås ved å spille sakte. Å nekte noen dette uttrykket er som å nekte en maler å bruke en farge; en del av inntrykket blir svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synes alle burde få lov til å ha sin egen mening. Kan godt respektere at du/dere blir imponert over fart osv, men for min del er det sjela som skal styre musikken, ikke de mest avanserte soloene osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle burde få lov til å ha sin egen mening. Kan godt respektere at du/dere blir imponert over fart osv' date=' men for min del er det sjela som skal styre musikken, ikke de mest avanserte soloene osv[/quote']

Les om igjen. Jeg sa at det ikke spiller noen rolle om soloen er vanskelig å spille eller ei; den kan være akkurat like musikalsk og full av "sjel" om den så involverer enten hurtig eller langsomt spill. Poenget var at fart er et hjelpemiddel, og at det musikalske innholdet hovedsakelig bestemmes av notene du spiller, ikke hvor fort du spiller dem.

Kort sagt: Det er idiotisk å tro at alt hurtig gitarspill bare er for å være teknisk og å imponere; du går glipp av mye bra musikk med den holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at all musikk med raske soloer osv er dårlig musikk, det er absolutt ikke det jeg mener, det jeg sa er at jeg ikke lenger blir imponert over det, ganske stor forskjell. Ting trenger ikke å være avansert for at jeg skal like det. det er som f.eks min favrittlåt nå: "Pheonix sin "Everything is everythin" det er vel den simpleste poplåta noen sinne, men den er kjempebra! Skjønner du hv jeg prøver å få frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Vai begynner å spille fort, låter det helt drit. Om han gir uttrrykk for aggresjon, er det sikkert helt fint for ham, men for meg låter det som gutten har like mye musikalitet som en sokk. Han VOLDTAR alle sine gode melodier, det er en skam. noen må lære ham å spille.

whatever. smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Vai begynner å spille fort' date=' låter det helt drit. Om han gir uttrrykk for aggresjon, er det sikkert helt fint for ham, men for meg låter det som gutten har like mye musikalitet som en sokk. Han VOLDTAR alle sine gode melodier, det er en skam. noen må lære ham å spille.

[b']whatever. smaken er som baken.

Der svarte du for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ærlig talt ikke hva du snakker om hvis du bruker Vai som eksempel på en som bare spiller fort.  

For det første spiller ikke Vai så grusomt fort, og ihvertfall ikke særlig ofte. Sett deg ned med en plate, hør igjennom en sang, og du vil innse at Vai spiller sakte mye mer enn du tror. En gjennomsnittlig piano-concerto inneholder mye mer hurtig spill (og ofte mye hurtigere) enn en gjennomsnittlig Vai-solo, og det er ingen som anklager klassiske pianister for bare å ha øvd skalaer fort. Gitarister har visst en fobi mot alt som ikke er tolvtakters bluesskala i  4/4... :roll:

Vel..... Det er val ganske mange som ikke spiller blues.... Bare se på forumet her.....

For det andre, "det er bare snakk om øving" - Whoop dee fucking doo, Basil! Det er det man gjør om man vil bli god - ØVE! Dessuten er du ekstremt uvitende om du tror at det Vai spiller bare er innøvde mønstre. Skaff deg notene, så ser du hva det er han gjør. Det er musikk, i aller høyeste grad, bare i høyt tempo.

Enig med øvinga, men det er ikke bare Vai som improviserer.... Selv om du tok Vai som eks. er det jo også greit å se generellt på det og si at de fleste andre artister også improviserer.....

En siste ting: Hvorfor er det så inni helvete ille å spille fort? Jeg hater ingenting mer enn når folk spiller regelrette skalaer opp og ned, men det finnes faktisk de som spiller musikalsk interessante ting i høyt tempo, og jeg er lut lei grinebitere som avfeier alt som går i sekstendeler over 150 slag i minuttet som "bare skalaer". Det er ikke alltid bare skalaer, det er ofte musikk, for svarte! Blir det mindre musikalsk av at det er raskt? Skal man forby visse hastigheter? Hvorfor ikke forby visse tonearter også? De er jo tross alt musikalske hjelpemidler, de óg.

Ikke det at jeg har noe imot folk som spiller fort, men jeg synes at når du spiller så fort som han på videoen, er det såpass fort at det sikkert har tatt noen timer å øve inn, og jeg ville heller ha prioritert venner og andre ting en å lære meg den hastigheten....

Det å spille fort er en kunst, men det kan bli en kjedelig kunst.... Jeg ble personlig (Jeg asså... sier ikke at du ble det) lei av musikken videoen spilte før han var ferdig, noe som tok 1.43 eller noe..... Ingen har sagt noe om å forby hastigheter.... det er bare å overdrive.... Tonearter er langt mye viktigere enn hastighet.... Mye bra musikk går sagte, og er veldig lette å spille... Jeg kan ikke spille så altfor fort, men jeg lager mye bra musikk for det....

Musikk er om uttrykk og inntrykk. Å spille fort kan gi uttrykk for aggresjon, sinne, drama, osv. på en måte som ikke kan oppnås ved å spille sakte. Å nekte noen dette uttrykket er som å nekte en maler å bruke en farge; en del av inntrykket blir svekket.

Trist, lei seg, sliten, trøtt, ensom........osv..... DIsse oppnås ikke hos meg ved å spille fort.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ærlig talt ikke hva du snakker om hvis du bruker Vai som eksempel på en som bare spiller fort.  

For det første spiller ikke Vai så grusomt fort, og ihvertfall ikke særlig ofte. Sett deg ned med en plate, hør igjennom en sang, og du vil innse at Vai spiller sakte mye mer enn du tror. En gjennomsnittlig piano-concerto inneholder mye mer hurtig spill (og ofte mye hurtigere) enn en gjennomsnittlig Vai-solo, og det er ingen som anklager klassiske pianister for bare å ha øvd skalaer fort. Gitarister har visst en fobi mot alt som ikke er tolvtakters bluesskala i  4/4... :roll:

Vel..... Det er val ganske mange som ikke spiller blues.... Bare se på forumet her.....

For det andre, "det er bare snakk om øving" - Whoop dee fucking doo, Basil! Det er det man gjør om man vil bli god - ØVE! Dessuten er du ekstremt uvitende om du tror at det Vai spiller bare er innøvde mønstre. Skaff deg notene, så ser du hva det er han gjør. Det er musikk, i aller høyeste grad, bare i høyt tempo.

Enig med øvinga, men det er ikke bare Vai som improviserer.... Selv om du tok Vai som eks. er det jo også greit å se generellt på det og si at de fleste andre artister også improviserer.....

En siste ting: Hvorfor er det så inni helvete ille å spille fort? Jeg hater ingenting mer enn når folk spiller regelrette skalaer opp og ned, men det finnes faktisk de som spiller musikalsk interessante ting i høyt tempo, og jeg er lut lei grinebitere som avfeier alt som går i sekstendeler over 150 slag i minuttet som "bare skalaer". Det er ikke alltid bare skalaer, det er ofte musikk, for svarte! Blir det mindre musikalsk av at det er raskt? Skal man forby visse hastigheter? Hvorfor ikke forby visse tonearter også? De er jo tross alt musikalske hjelpemidler, de óg.

Ikke det at jeg har noe imot folk som spiller fort, men jeg synes at når du spiller så fort som han på videoen, er det såpass fort at det sikkert har tatt noen timer å øve inn, og jeg ville heller ha prioritert venner og andre ting en å lære meg den hastigheten....

Det å spille fort er en kunst, men det kan bli en kjedelig kunst.... Jeg ble personlig (Jeg asså... sier ikke at du ble det) lei av musikken videoen spilte før han var ferdig, noe som tok 1.43 eller noe..... Ingen har sagt noe om å forby hastigheter.... det er bare å overdrive.... Tonearter er langt mye viktigere enn hastighet.... Mye bra musikk går sagte, og er veldig lette å spille... Jeg kan ikke spille så altfor fort, men jeg lager mye bra musikk for det....

Musikk er om uttrykk og inntrykk. Å spille fort kan gi uttrykk for aggresjon, sinne, drama, osv. på en måte som ikke kan oppnås ved å spille sakte. Å nekte noen dette uttrykket er som å nekte en maler å bruke en farge; en del av inntrykket blir svekket.

Trist, lei seg, sliten, trøtt, ensom........osv..... DIsse oppnås ikke hos meg ved å spille fort.......

Det med "bluesskala i 4/4":

Kulturelt og historisk sett, så er gitar (særlig elektrisk) et rockeinstrument. Den har sine røtter i en musikkstil som har vært preget av lite teoretisk kunnskap, basert mer på "feel" og "attitude", og som av mange regnes som det perfekte motstykke til den klassiske musikken. Kort sagt: Gitar er et hippie-instrument.

Poenget mitt var at svært mange rett og slett ikke kan akseptere at gitarister nåtildags blir bedre og bedre, og dermed mer og mer lik klassiske musikere. Kulturelt sett er det rett og slett mange "rockere" som ikke tåler musikere med god teknikk. For dem er det plutselig ikke "rock 'n' roll" nok lenger (les: De skjønner ikke bæret) når gitarister begynner å bruke eksotiske skalaer og tonearter, eller spiller hurtige, kompliserte greier. Det er kanskje OK i jazz og klassisk, men når rockegitarister, med vreng og det hele, beveger seg inn i mer avansert territiorie, da slår hippie-generasjonen alarm.

Ang. andre følelser (lei seg, sliten, whatever):

Jeg sa ikke at fart kan uttrykke alle følelser, jeg sa at det kan uttrykke noen følelser på en måte som andre spillemåter ikke kan. Jeg sammenlignet det med en farge i et maleri, ett av mange hjelpemidler; det BIDRAR til inntrykket, men utgjør det ikke. Akkurat som at en god maler bruker mange farger og nyanser for å skape et helhetlig inntrykk, varierer en god gitarist hastighet og dynamikk for å skape et helhetlig lydbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins dårlige artister som spiller fort, og det fins dårlige artister som spiller sakte. Men, det finnes også gode artister som spiller raskt, på samme måte finnes det gode folk som spiller sakte.

Hvorfor må det være en slags innbitt avsky for artister som spiller fort? På meg virker denne avskyen høyst irrasjonell, ettersom det ikke er gitt at et høyt tempo er omvendt proporsjonalt med følsomhet og sjel.

Det handler om Dynamikk! Hør på Bach's komposisjoner for kirkeorgel; Toccata & Fuge i Dm. Det går fort, men det er følelse, han skrev så godt han evnet for å tilfredsstille de som betalte ham og for å prise Gud.

Hastighet og Feeling er ikke motstridende, for ørtende gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins dårlige artister som spiller fort' date=' og det fins dårlige artister som spiller sakte. Men, det finnes også gode artister som spiller raskt, på samme måte finnes det gode folk som spiller sakte.

Hvorfor må det være en slags innbitt avsky for artister som spiller fort? På meg virker denne avskyen høyst irrasjonell, ettersom det ikke er gitt at et høyt tempo er omvendt proporsjonalt med følsomhet og sjel.

Det handler om [u']Dynamikk! Hør på Bach's komposisjoner for kirkeorgel; Toccata & Fuge i Dm. Det går fort, men det er følelse, han skrev så godt han evnet for å tilfredsstille de som betalte ham og for å prise Gud.

Hastighet og Feeling er ikke motstridende, for ørtende gang!

punktum finale, sånn ca. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins dårlige artister som spiller fort' date=' og det fins dårlige artister som spiller sakte. Men, det finnes også gode artister som spiller raskt, på samme måte finnes det gode folk som spiller sakte.

Hvorfor må det være en slags innbitt avsky for artister som spiller fort? På meg virker denne avskyen høyst irrasjonell, ettersom det ikke er gitt at et høyt tempo er omvendt proporsjonalt med følsomhet og sjel.

Det handler om [u']Dynamikk! Hør på Bach's komposisjoner for kirkeorgel; Toccata & Fuge i Dm. Det går fort, men det er følelse, han skrev så godt han evnet for å tilfredsstille de som betalte ham og for å prise Gud.

Hastighet og Feeling er ikke motstridende, for ørtende gang!

punktum finale, sånn ca. :)

Word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnilleMikke sa:

Vai er et dårlig eksempel på en wanker. Han er en dyktig instrumentalist, har laget mange flotte temaer (For the love, tender, whispering a prayer), han har vel også laget mye sært (vel, ta det i egen betrakning) og fyren Kan å spille fort. De som ikke kan det disser som regel de som kan det. Man kan uttrykke følelser i tempo 40 og 250 for den saks skyld...

OMG - Hvorfor velge å lære eg å spille så fort og sikkert på gitar ??? Kirk Hammet, Mark Knopfler, Jeff Buckley osv kan da ikke det......

Fritidsproblemer vill JEG ha kalt det..... (legg vekt på jeg - Ikke føl dere truffet )

Michelangelo er en gitarist som bare lirer av seg raske noter uten å vise noen form for musikalsk inntrykk. Tror det er han du burde bruke som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.