Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til opptak av gitar!


Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

døh, kom igjen a, det er et diskusjonsforum

ellers, skaff deg et lydkort som funker (eks. Midiman Delta 44, en mik som funker (eks. Shure SM57, Røde NT-5 (stereopar) eller noe Bëyer, som skal funke bra)

Til vokal kjøper du en Shure SM58

Og, du må seff ha en pc med Pentium 3 som standard, noe annet blir for tregt, tro meg, jeg har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. en P4 maskin med intel brikkesett (hvis det er Cubase vi snakker om) Har hørt at AMD også kan gjøre søsen, men jeg er litt sketisk ennå faktisk. Men dere bør IKKE fire på kravet om intel brikkesett. Ikke under NOEN omstendigheter bør dere ha SiS eller VIA brikkesett på en musikkpc.

Når det gjelder lydkort så bør det være et billig og brukbart et, f.eks Audiotrak inca 88 MK II. Selv foretrekker jeg å også ha en ekstern mikser å kjøre igjennom, for flere muligheter med lytting osv

Hva mic angår vil jeg anbefale en Shure SM57, den kan brukes til det meste; gitaramp, skarptromme, rockevokal de lux (sjekk hva Tom Petty bruker), basstromme, blåsere osv. Det er også veldig fint med en stereomic som nevnt over her, men jeg ville heller satset på to litt billigere ADK 51 stormembran mic'er, for de kan også bl.a brukes til vokal m.m (det er ikke nødvendigvis det beste med en NT5 til dette) I tillegg ville jeg ha anbefalt en DI boks (mer om dette nå...)

Så noen tips om HVORDAn ta opp gitar. Først El.gitar:

Det skal spille HØYT. HØYT. HØØØYT. Slik at hele gitartonen resonerer ORDENTLIG i forsterkeren, slik at membranet virkelig får kjørt seg. Dessuten...glem alt dere tror om at en gitar skal ha masse bunn og topp og ikke noe mellomtone.... gitarlyden ER mellomtone.... skru den OPP mann..... OPP... og hør forskjellen når du spiller SAMMEN med noen

Så...sett en SM57 foran membranet, ca 5 cm fra, gjerne litt på siden og skrått inn (hør deg frem). i tillegg, kjør gitaren din inn i en DI boks ( på input) og koble den til en annen kanal (altså to kanaler...en reff fra gitaren, og en fra mic'en). Deretter kjører du en annen jack-jack kabel UT fra DI boksen's link utgang og i forsterkeren.

Nå får du flere fordeler... hvis du mikser det rene signalet inn med vrenglyden din, så vil du merke at du får en mye mer definert og tydelig gitartone, selv om det er vrengkanalen som dominerer stort. Ekstre smart kan det være å panorere disse to kanalene fra hverandre...prøv deg frem etter smak og behag. Mer åpen lyd

Et annet pluss er at du etterpå kan bruke det rene DI opptaket ditt til noe moro.... send signalet ut av PC'en/opptakeren og kjør det inn i gitarforsterkeren igjen (ETTER at det opprinnelige opptaket er gjort vel og merke) og mic så denne opp.... med en ANNEN vreng lyd. smart ikke sant? Det betyr at hvis du etter opptak IKKE er fornøyd med f.eks vrenglyden, kan det lett tas op IGJEN, UTEN å spille inn på nytt :)

Så, kassegitar:

Bruk f.eks dine to AMD 51 mic'er (eller andre) tiul å ta opp gitaren din i stereo, samtidig som du plugger utgangen (hvis det ER en) i DI boksen og ta opp dette. Panorer signalene, f.eks DI i midt og de to mic'en hardt høyre og venstre.. Har du kun EN mic og DI, panorer de høyre og venstre.

Det kan være lurt å snu fasen (hvis du har en faseventer) på den ene mic'en

Noen hint kan være å ha en mic litt ovenfor lydhullet, mens den andre mic'er fingerbordet, eller kanskje plassere den ved ditt høyre høre, og fange opp lyden GITARISTEN hører...

hmm...tror jeg gir meg nå jeg. Er vel allikevel ingen som har giddet høre alt dette.... det ble visst en LAAAANG post :)

Ellers kan dere klikke her og se en tidligere post av meg, litt ned på siden

http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?...=137&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med flere nerder innen lydteknikk her! Driver du seriøst med studio eller er du kun amatør som er djevelsk ivrig?

Har noen opptak du har gjort som jeg kan høre på?

Er "seriøs" i og med at jeg er profesjonell lydtekniker som er utdannet musiker. Men må innrømme at hovedfeltet er livelyd. Men hvis du sjekker http://www.bandrommet.net/musikk/demons.MP3 for et opptak jeg har gjort. Jeg spiller alle instrumenter, og det er tatt opp på øverommet vårt http://www.bandrommet.net og det er benyttet en Roland VS2480CD harddiskopptaker. Det er tatt opp på en dag og jeg mixet det i løpet av 15 minutter på hodetelefoner. Dessuten...som du hører, jeg er ikke trommis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VELDIG interessant faktisk.  

Vil du anbefale harddiskopptakere eller en mikser koblet til PC?

Noen liker dattera , andre liker mora.

Selv bruker jeg Cubase SX mest, og er mer fortrolig med det. Spesielt når det gjelder redigering etterpå.Når det gjelder Cubase vs. Roland VS2420CD så må jeg si at roland ligger langt etter når det gjelder å redigere audio'en i etterkant, selv med en VGA skjerm koblet til.

På den andre siden kan man kanskje oppfatte en harddisk opptaker som mer stabil, og enklere å ta med seg rundt his du skal gjøre opptak "on location" som det heter så fint på norsk

Men det finnes som sagt ingen enten eller regel her da...mye smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.