Web Analytics
Jump to content

Tips til opptak av gitar!

Share

Recommended Posts

Leste en post hvor det ble diskutert opptak. Her kommer et lite tips på hvordan man skal få feit gitarlyd med lite utstyr:

Må ha:

- PC med lydkort.

- Pre-amp, mikser eller en jack-kabel med minijack i den ene enden.. Et eller annet som gjør at man får plugget gitaren rett inn i PC'en.

-Gitar (selvsagt!)

-Software å ta opp med (CoolEditPro, Cubase e.l.)

-GITAR-PLUGIN!

Trykk REC, og kjør gitaren rett inn. Ikke still noe equalizer eller noe slikt. Unngå klang og.

Etter at gitaren er innspilt så kommer det morsomme. Å bruke en gitarplugin! Dette er et filter som simulerer en forsterker som er mic'et opp. Skru alle knottene i hytt & vær til du finner en lyd du liker. Legg på litt klang... Vips! Feit lyd. Alt dette uten å ha forstyrret naboen med en oppmikket forsterker med volumet stilt til 11!

Jeg vil anbefale følgende gitarplugins:

-Amplitube (VST-plugin)

-ReValver (DirectX-plugin)

Her er det bare å prøve seg frem. Om man benytter egen fuzzboks, eller om man legger på fuzzen som er innebygde i plugin'en... Masse muligheter.

Dette kominert med et eller annet trommeprogram (Reason, Fruity Loops e.l.) kan gi feit lyd.

Her...

http://snotpope.com/warhead/

...finner du mp3'er fra et tulleprosjekt hvor det er benyttet PC til trommer, og gitarene er plugget rett i PC'en. Her har jeg brukt ReValver (selv om jeg synes det er bedre lyd i Amplitube). Kommentarer mottas med takk!

Noen flere tips utover mine?

Håper noen finner dette inspirerende!

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det lønner seg å innstalere CoolEdit til sist hvis du skal bruke vst plugins, da søker den etter effektene under instalering....funker som bare det !!

Prøv å reinnstallere CoolEdit

Litt feil...

VST-plugins fungerer ikke i CoolEdit, derimot så gjør DirectX-plugins det. VST-plugins fungerer i Steinberg-produserte programmer som Cubase, Nuendo og Wavelab.

Men! Du kan installere en VST-vrapper. Den gjør det slik at en VST-plugin fungerer som en directX, og kan da brukes i CoolEdit.

I stedet for å installere CoolEdit til sist så kan man benytte en funksjon som heter: "Refresh Effect List". Da vil CoolEdit søke etter alle nyinstallerte plugins.

Hvis det er noen som har problemer med å få det til å fungere så er det bare å ta kontakt.

har ikke så mye kjenskap til teknologien, annet enn at det er helt suverent, og vst funker i CoolEdit i heimen, men som du sier ...det er nok installert en VST-vrapper..... det er uansett skikkelig gøy å legge til effekter !!

Bare lurer på noe off topic her. Betaler folk for dyre lisenser av programmene de bruker eller laster ned fra kazaa? Mener sånn som Nuendo 2.0 koster jo noe sånt som 14k. Herregud sier no bare eg, det e jo ny gitar det....

Skal forresten prøve å leke litt med dette nå, og sammenligne resultatet i forhold til å mice opp forsterkeren. Har bare en halvdårlig mikrofon tilgjengelig for øyeblikket (behringer xm8500 om jeg ikke husker feil), men blir vel grei sammenligning likevel, for min egen del i alle fall, for andres del er det ikke stort av nytte i det.

• 2 months later...

Mere gitar-plugins på PC:

(Er litt glad i Reodor-felgen utstyr)

Tok opp demo med et nystarta band i vår. Trommene er tatt opp med en gammel 4-spors portastudio, gitarer er plugget rett inn i PC'en, og alle gitarlyder laget med Amplitube i programmet Cool Edit Pro 2.0:

http://www.snotpope.com/emily/mp3.htm

Selv er jeg meget fornøyd med lyden. Gi gjerne tilbakemeldinger.

• 3 weeks later...