Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikringer til forsterker


Anbefalte innlegg

I går røyk to sikringer i mitt Marshall 8008 sluttrinn.

Det er to små "glassrør-sikringer"

Følgende tekst står på de:

T6,3/250V

T6,3AL250V

Skjema til ampen har jeg funnet her: http://www.drtube.com/schematics/marshall/8008.pdf

Her er de sikringene merket FS1 og FS2 det er snakk om.

Spørsmålet er da hvilke sikringer jeg skal kjøpe og hvor jeg kan kjøpe dem.

Jeg går ut i fra at det er 6,3 ampere og 250V, men er det noe annet jeg må se på siden de har litt forskjellig tekst på seg, og det står litt forskjellig på skjemaet?

Takker på forhånd for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringene på 6,3A heter FS2 og FS3 i skjemaet, de sitter på hver sin side av sekundæren på nett-transformatoren. FS1 er en sikring på 2A som sitter på nett-siden (primæren) av transformatoren.

Jeg vil anta at dette er 5x20mm-sikringer, og du får kjøpt nye hos din lokale serviceelektroniker, Clas Ohlson, ELFA, Farnell eller ebay. Den bokstaven som troligvis er mest viktig er T-en, som betyr at det er treige sikringer. T for Treig, F for fRask. ^_^

Noe annet som kan være spennende å vite er hvorfor begge sikringene røk samtidig. Kollektivt sikrings-selvmord kan være et tegn på sykdommer i sluttrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at sikring nr 2 og 3 er 6,3A. Sikker på at det ikke er disse? Nr 1 er 2A, om jeg ikke tar helt feil.

Uansett, disse sikringene er mest for kortsluttningsvern og ikke for overbelastning så jeg tenker at det ikke er krise om du har en sikring på 6,3A i stedet for 2A. Sikringene til min amp var vel ca 5A og jeg kjøpte de på elkjøp. Jeg kjøpte klasse C (trege) så de skulle tåle startstrømmen, men de orginale var nok B (raske) så det hadde nok funket okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringene på 6,3A heter FS2 og FS3 i skjemaet, de sitter på hver sin side av sekundæren på nett-transformatoren. FS1 er en sikring på 2A som sitter på nett-siden (primæren) av transformatoren.

Jeg vil anta at dette er 5x20mm-sikringer, og du får kjøpt nye hos din lokale serviceelektroniker, Clas Ohlson, ELFA, Farnell eller ebay. Den bokstaven som troligvis er mest viktig er T-en, som betyr at det er treige sikringer. T for Treig, F for fRask. ^_^

Noe annet som kan være spennende å vite er hvorfor begge sikringene røk samtidig. Kollektivt sikrings-selvmord kan være et tegn på sykdommer i sluttrinnet.

Mener at det var FS1 og FS2 som røyk - i så fall vil det si at det var satt i feil sikring på FS1 fra før. Skal ta en titt til inne i ampen for sikkerhets skyld.

Sykdom i sluttrinnet høres ikke noe gøy ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at sikring nr 2 og 3 er 6,3A. Sikker på at det ikke er disse? Nr 1 er 2A, om jeg ikke tar helt feil.

Uansett, disse sikringene er mest for kortsluttningsvern og ikke for overbelastning så jeg tenker at det ikke er krise om du har en sikring på 6,3A i stedet for 2A. Sikringene til min amp var vel ca 5A og jeg kjøpte de på elkjøp. Jeg kjøpte klasse C (trege) så de skulle tåle startstrømmen, men de orginale var nok B (raske) så det hadde nok funket okke som.

Så det er ok å bruke f.eks sikringer på 7A om jeg ikke finner eksakt 6,3A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok til vettet og kjøpte sikringer her om dagen, da andre gitaristen vår røk et rør i Powerballen sin og dermed også en sikring ;) Kjøpte på Clas Ohlson, kosta vel 45,- for 10stk, og de hadde topp utvalg.

Utrolig gørt å ryke en sikring på gig og ikke ha backup - da står du der da!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ok å bruke f.eks sikringer på 7A om jeg ikke finner eksakt 6,3A?

Ja det vil jeg tro, men vent på svar fra noen som har bedre peil på forsterkere... Strømforbruket er dimensjonert innenfor 10%+/- og den bruker ikke plutselig mer strøm enn det den er dimensjonert for så jeg ville kjøpt 7A om det var det eneste jeg fikk tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ok å bruke f.eks sikringer på 7A om jeg ikke finner eksakt 6,3A?

Til hjemmebruk, ja, så lenge du ikke bruker attuenator.

Vil i grunn ikke anbefale det, men.

6.3A er strømstyrken på full peis over lang tid.

Kjøp heller flere 6'ere. Sjansen for at de ryker er små, og mye billigere å erstatte enn ampen!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i en pakke med 7A sikringer på Biltema. Satte de inn i forsterkeren og slo den på: POFF!!!! Begge 7A sikringene røyk med ett (lite) smell.

Spørs om det er transistorer, eller strømforsyning/trafo som har tatt kvelden der ja.

Har heldigvis ett likt sluttrinn til - får det sendt ned fra fattern i Trondheim. Så får fattern sjekka dette ved en passende anledning. (Fint å ha en far som har peil, men dumt at han bor så langt unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntatt hvis man spiller i metallband - da har man gjerne et ypperlig utvalg av nagler, spiker og sprøytespisser som gjør samme nytten. ^_^

Tehe :P Så en MacGyver-episode hvor han brukte sånn folie-ish greier som Juicy Fruit og lignende tyggegummi er pakka inn i som sikring. Rått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikklunsj er aller best, for den folien er det ikke papir på. Har reddet meg mer enn en gang. Hvis man tenner på den, kan folien i sigarettpakker brukes, også, men nå er det jo nesten ingen som røyker lenger.

De musikerene som røyker, har nok blandet bringebærdrops i røyken sin, det lukter så rart av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt Googling:

"Now if these blew mostly one of the poweramp transistors blew. Happends alot with valvestates. Could also be the bridge rectifier but mostly it's one of the transistors."

Men hva er en bridge rectifier?

Uansett - fattern har vært på besøk og fikk med seg ampen - han skal se på den over helga.

På en annen side fant jeg også:

"Hi Guys,

Here's the most common problem.....

Someone uses an instrument cable between the head and the speaker. An instrument cable is unlikely to be able to handle the power, and often overheats and shorts out, causing damage to the output transistors in the head, and blowing the internal fuse. A proper speaker cable should always be used, instead of an instrument cable."

Dette viste jeg jo på en måte fra før, men har liksom alltid tatt det jeg har for hånden. Jaja - får vel investere i skikkelige høytalerkabler også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.