Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere gitaren min


Badabing!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nevnte gitar, og lurte på hva slags oppgraderingsmuligheter jeg har med denne gitaren.

Ev. Strenger, humbuckere, pickup osv, for å få en lettspilt gitar med god og tydelig metal-lyd / gain..

Er det mer å hente i en ny/brukt gitar til rundt 5000? Eller oppgradere forsterkeren (Cube30)?

Endret av Badabing!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel mye å hente fra alle gitarer. Jeg fikk nettopp en bok som heter: How to make your electric guitar play great!, som er skrevet av Dan Erlewine som er en godt kjendt gitarmaker og reparatør. Han mener at en gitar som ikke er satt opp etter spilleren ikke har utfoldet sitt fulle potensiale. Den er full av steg som man skal følge slavisk til dine egne behov og spillestil. Jeg gjorde kun steg 1 og 2 (justere halsen og strenge-radius) da disse var satt opp fra fabrikken. Det utgjorde en gigantisk forskjell! Gitaren er i utganspunktet fantastisk å spille på, men at den kunne bli SÅ mye bedre hadde jeg ingen anelse om. Jeg skal ta de andre stegene etterhvert. Boka forklarer også mange ting folk gjør feil når de justerer gitarer, som jeg også har gjort feil i alle år... Den koster 20 daler, og er VEL verdt pengene. Det følger også med radius-maler slik at justering av strengene blir en lett sak.

Når det gjelder strenger og humbuckere går det så mye på smak at jeg ikke kan anbefale noe egentlig. Forsterkeren duger som bare det, avhengig av hvor mye volum du trenger. Folk som ikke liker Cube setter ikke pris på lyd-til-cash-forholdet den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kristoffer sier har oppsett av gitaren UTROLIG mye å si. Med et skikkelig oppsett kan man oppleve at en ganske crappy gitar faktisk blir god å spille på. For lyd har pickups mye å si. Jeg har tidligere foretrukket EMG (bra lyd, og veldig bra mot støy/feedback problemer), men etter at jeg fikk et sett Bare Knuckle Miracle Man pickups inn i min nye gitar har jeg lagt batteriene på hylla :)

Jeg har ikke testa Cube, så jeg vet ikke helt hvordan den er, men forsterker er kanskje det aller viktigste leddet i jakten på godlyden. Jeg har i alle fall brukt så mere penger og tid på å teste/skifte forsterkere opp gjennom årene en gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengeradius er den buen strengene danner på tvers av halsen. Gripebrettet på en gitar er ikke helt flatt, den har en bue. Denne buen har en radius som varierer fra gitar til gitar, og stiller du strengene inn etter samme radius på stolen vil strengene følge halsen helt opp til hodet. På denne måten kan du få samme strengehøyde på alle strengene. Boka forteller også hvordan du stille strengehøyde uten buzz, og så videre og så videre :D Den er gull verdt! Alle gitarister bør ha den boka, seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på "billiggitarer" vi kan kjøpe nå om dagen er enormt bra i forhold til hva det var for noen år tilbake. Det gjør at man kan skaffe seg en bra gitar til lav pris.

Min påstand er at hvis man kjøper en rimelig gitar, og setter den opp skikkelig, evt. betaler noen for å gjøre det som slurves med fra fabrikken, så kan man få en utrolig bra gitar til en rimelig penge. Riktignok er det noe som heter " you can't polish a turd", men selv gitarer til en litt over en tusenlapp kan bli helt greie gitarer.

I tillegg til ting som nevnes her, er for eksempel slike ting som fretlevling, polering av frets, pickupbytte og hulromsisolering med på å løfte en billig gitar fra "elendig" til minst "helt greit".

Jeg påstår ikke at man kan handle en gitar til to tusen, sette den opp, og så er den like bra som en titusenkroners, men den kan bli riktig bra. Den er fortsatt verdt en par lapper..

Dessuten er det veldig moro å holde på med. Artig hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for svar. Den boka er herved bestilt.

Min påstand er at hvis man kjøper en rimelig gitar, og setter den opp skikkelig, evt. betaler noen for å gjøre det som slurves med fra fabrikken, så kan man få en utrolig bra gitar til en rimelig penge. Riktignok er det noe som heter " you can't polish a turd", men selv gitarer til en litt over en tusenlapp kan bli helt greie gitarer.

I tillegg til ting som nevnes her, er for eksempel slike ting som fretlevling, polering av frets, pickupbytte og hulromsisolering med på å løfte en billig gitar fra "elendig" til minst "helt greit".

Jeg påstår ikke at man kan handle en gitar til to tusen, sette den opp, og så er den like bra som en titusenkroners, men den kan bli riktig bra. Den er fortsatt verdt en par lapper..

Dessuten er det veldig moro å holde på med. Artig hobby.

Mye tips her, men mye å sette seg inn i! Selv om jeg har har prøvd å spille i gitar i 1 år nå, tar det tid, og har ikke hele kontrollen på alt som er nevnt her.. Finnes det brukerveiledninger på internett eller noe, for tingene som er nevnt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok er det noe som heter " you can't polish a turd", men selv gitarer til en litt over en tusenlapp kan bli helt greie gitarer.

Hvis jeg husker riktig, så ble det uttrykket 'busted' av MythBusters. Dermed er nok resten av du sier riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.