Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen her som spiler baryton gitar?


Kristoffer1989

Anbefalte innlegg

Hei. Skal skaffe meg en barytongitar til høsten siden jeg tror det vil passe min spillestil. Driver med litt eksprimentelle laptopgreier og slikt og tror litt bånn vil være gøy.

Lurte på om noen andre bruker det noe særlig. Fant ikke stort om det på forumet.

Skal forøvirg ha en Fender Jaguar HH Baritone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders fra butikken vår spiller en del på det (send ham en mail for tips til gitarer og spillestil hvis du ønsker det (anders<æt>backstagemusikk.no)).

Ellers har jeg også spilt noe, men kan ikke skryte på meg veldig mye kunnskap om akkurat det.

Fender lager visstnok gode baritone-gitarer, men har aldri spilt på annet enn Gretch, så skal ikke spekulere for mye i kvaliteten på den, Tror nok du blir fornøyd. Det er nok noe ventetid ved bestilling av nye gitarer (må antageligvis shippes fra sentralt europa-lager, eller kanskje enda lengre unna siden det er en relativt sær sak), men det medfører jo at det ikke har noe særlig å si hvem du bestiller den fra så lenge du får en god pris.

Er du skikkelig heldig kan du finne noe brukt, og du kan jo alltids vurdere å importere fra USA hvis du vet at du ikke "trenger" å ha en butikk å forholde deg til i forhold til garanti, justeringer, tips etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Danelectro baryton, er riktig artig gitar. Hvis jeg skulle hatt baryton som "hovedgitar", hadde jeg kanskje ønsket meg en med litt høyere kvalitet, men til litt sånn barytonklunking i ny og ned holder den i lange baner. Jeg synes det er skikkelig tøff twang i lipstickene, og den låter best med begge koblet inn.

En ting som kan være litt kinkig hvis mans skal spille på en "normalstemt" baryton, altså fra h til h, er at man må spille i h- dur på de andre instrumentene hvis man skal kunne kose seg helt ned på den dype strengen. Derfor kan det være lurt å slippe gitaren ned en halv tone, så er man plutselig i en litt mer komfortabel toneart på andre gitarer.. :)

Det er litt større skala på en baryton enn en vanlig gitar, så det å stå og klore masse barrégrep med spredte fingre er ikke det enkleste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.