Web Analytics
Jump to content

Gibson Les Paul Billy Gibbons 1959 - Diskusjon


Morten Larsen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en ny tråd om gitaren jeg har lagt ut for salg på forumet siden det blir mye diskusjon rundt hva en slik gitar er verdt, kan bli verdt, og om man skal bruke pengene sine på noe sånt: (salgstrådne er her: http://forum.gitarnorge.no/Selges-Gibson-L...aul-t23496.html for dem som ønsker å se hva som allerede har blitt sagt).

Hva mener dere? Er spesialdesignede Gibson-modeller verdt prisen man betaler for dem?

Og hva med Billy Gibbons "Pearly gates" Les Paul?

Som samler mener jeg absolutt det (jeg kjøpte den jo tross alt), og jeg tror denne unike gitaren vil stige også i markedsverdi fremover (15-års perspektiv).

Hva synes dere om denne gitaren og Gibson sine signaturmodeller forøvrig? Har det høy må-ha-faktor?

Kjør debatt!

post-6824-1247824396_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det der en rå gitar, men spørsmålet er hva som skiller denne fra en "vanlig" R9,

og om den forskjellen er verdt penga.

Selvsagt ikke, og den som kjøper gitaren vet det også.

For det er ikke gitaren som instrument som er det egentlige produktet.

For meg er det en helt ærlig sak så lenge man heller ikke forsøker gjøre instrumentet verd pengene.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt ikke, og den som kjøper gitaren vet det også.

For det er ikke gitaren som instrument som er det egentlige produktet.

For meg er det en helt ærlig sak så lenge man heller ikke forsøker gjøre instrumentet verd pengene.

Helt enig med deg der. Du kan aldri gjøre en gitar verdt mer enn 40 000 i ren spilleverdi. For den prisen kan du få lagd en gitar nøyaktig sånn som du vil ha den med absolutt ALLE specs. Det er ikke mulig å bruke mer penger på å lage en gitar (med mindre gitaren er lagd av gull og det skulle gjøre noe positivt for lyden).

Det som er hele poenget med gitaren er å eie et identisk eksemplar av "pearly gates" som man vet er en limited edition. Det finnes forøvrig også en nordmann som kjøpte en Martin-gitar til tett opptil 1 000 000kr. Man kan ikke forsvare den gitaren med spilling alene (eller den syke mengden perlemor som er brukt for å lage den).

For min del er det verdt pengene, men spørsmålet er jo: Er det andre ting som er viktigere å bruke de samme pengene på? Jeg vil heller ha 1 gitar enn 3 ferier i USA, 1 "ny" bruktbil eller 3 kvadratmeter større leilighet, men det er jo det det kommer an på.

Gitaren er jo ikke en gitar nr 1, 2, eller 3 som et instrument, men hva gjør man egentlig når man elsker gitarer og ikke trenger en ny gitar pga den rene spillbarheten, men man vil allikevel ha en...?

Link to comment
Share on other sites

Har dem laget/publisert en video for PG klonen slik det ble gjort med Erik Clapton sin ES335?

I den videoen fremkommer det ganske klart hvilke unike egenskaper denne kopier

har fremfor en vanlig ES335. Vel det fremkommer egentlig at den har ablolutt ingen

unike egenskaper - gitaren er stock fra tidsperioden. Men videoen er intresang likevel.

Link to comment
Share on other sites

Billy Gibbons er en blues/bluesrock legende. Hans spesielle LesPaul-sound- og teknikk var banebrytende, unik og ikke minst etterlignet i mer en 30 år. At Gibson lager en replica av Pearly Gates, er ikke mindre enn en selvfølge. Signaturmodeller er for spesielt intersserte, og kanskje helst for samlere, i kombinasjonen; blodfan, gitarist og samler. For oss vanlige gitar-fetish-disipler, er det morsomt at ihvertfall en av de 300 produserte PG'n havner i Norge.

Forøvrig helt enig i Backstage sine kriterier til eventuell kjøper, denne gitaren må for all del ikke havne til pynt på veggen til eventuell rikmannssønn som klimprer Nothing Else Matters og Tom Dooley en gang i året!

Er nok rimelig uaktuelt for meg å bruke over 70.000 på en gitar, med mindre Gibson lager en Ol'Black replica, da selger jeg bilen :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med markedføringa av disse gitarene jeg ikke helt liker.

"It has appeared on every track on every album with ZZ Top"

Enig i at Gibson ofte tar litt i når det gjelder markedsføringa si, men jeg tror ikke de ville sagt det hvis det ikke stemte (da blir man saksøkt). men da er det nok som gitar på soloene eller 3dje gitar på en del innspillinger, for ZZ topp bruker ikke alltid den gitaren som hoved-gitar.

(sitatet er forøvrig hentet fra www.gibson.com der gitaren akkurat nå dekker hele forsiden.

Men det endrer ikke på at det faktisk er en legendarisk gitar, og blant de mest kjente enkeltgitarene i historien.

Billy Gibbons er en blues/bluesrock legende. Hans spesielle LesPaul-sound- og teknikk var banebrytende, unik og ikke minst etterlignet i mer en 30 år. At Gibson lager en replica av Pearly Gates, er ikke mindre enn en selvfølge. Signaturmodeller er for spesielt intersserte, og kanskje helst for samlere, i kombinasjonen; blodfan, gitarist og samler. For oss vanlige gitar-fetish-disipler, er det morsomt at ihvertfall en av de 300 produserte PG'n havner i Norge.

Forøvrig helt enig i Backstage sine kriterier til eventuell kjøper, denne gitaren må for all del ikke havne til pynt på veggen til eventuell rikmannssønn som klimprer Nothing Else Matters og Tom Dooley en gang i året!

Det er bra du er enig med meg der. Og Gibson er selvfølgelig enig med meg, så da er vi noen. ;) Hvis ikke hadde de ikke profilert dette som den største gitarreleasen hittil i år.

En halvdårlig video av selveste "Reverend Willie G" (Ja, det er Billy Gibbons for dem som ikke kjenner ham) som spiller på sin egen replika finnes her:

http://www.youtube.com/watch?v=FGRj5BpHzkM

Ellers

står det jo mye info på http://www2.gibson.com/Products/Electric-G...l-Standard.aspx for dem som liker å lese om gitarer.

Enda mer om specs her:

http://www2.gibson.com/Products/Electric-G...d/Features.aspx

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Edited by Morten Larsen
Link to comment
Share on other sites

En halvdårlig video av selveste "Reverend Willie G" (Ja, det er Billy Gibbons for dem som ikke kjenner ham) som spiller på sin egen replika finnes her:

http://www.youtube.com/watch?v=FGRj5BpHzkM

"Jesus just left Chicago" er en av tidenes tøffeste blues/bluesrock-låter. Ikke vanskelig å skjønne hvor ACDC fikk ideen til riffet på "Ride On", hehe.

Edited by Blooze
Link to comment
Share on other sites

Er det kjent hvor stor andel av denne prisdifferansen Billy Gibbons får andel av?

All informasjon tilknyttet pris (både innkjøpspris og marginer hos importøren, produksjonskostnader hos Gibson og provisjon til Billy Gibbons) er hemmeligstemplet. (ringte importøren for noen få dager siden for å "grave" litt.

Hvem gitarene blir solgt til er også hemmelig fra importørens side, men vi som driver butikker får vite hvilke land de er solgt til (det finnes ingen i Sverige eller på Island, og 1 i danmark sist jeg sjekket). Alle butikkers prismarginer er også hemmeligstemplet informasjon i bransjen, men man tjener ikke på langt nær like mye på å selge high-end-gitarer sammenlignet med å selge billig-gitarer til samme totalverdi.

Hvis jeg skal gjette så får nok Billy en god timelønn for å spille på de dyreste av gitarene, og med en veiledende pris i Norge på godt over 150 000kr er det ingen som er gærne nok til å ta dem inn. :D

71.995kr er mer enn nok for de fleste...

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.