Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg skal spille inn enkle gitar/vokal-låter, og bruker m-audio mobilepre lydkort og en akg kondensatormikrofon. Men når jeg spiller rolig og ganske svakt gitarspill har jeg problemer med å få høyt nok volum på opptaket uten at det blir mye susing. Jeg må skru volumet på lydkortinngangen helt opp og det blir likevel mye sus i forhold til hvor høyt gitarspillet blir.

Kan dette ha noe med lydkortet jeg bruker, eller er det andre ting jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, en förförstärkare skulle kunna hjälpa dig att höja signalen. Kanske en förförstärkare med inbyggd kompressor så att du får höjt de svaga signalerna litt utan att de höga signalerna blir alltför höga. Testa att flytta micken litt närmare gitarren, blir det stor skillnad då? Testa att lägga en VST-kompressor på ingångssignalen när du spelar in, blir det bättre då?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. hmm, jeg tror mikrofonen er så nærme som jeg får den.

Er det ikke forforsterker innebygd i lydkortet, eller trengs det en i tillegg? i så fall hva slags typer bør jeg vurdere (pris/kvalitet/etc).

Jeg kan jo også prøve å legge på en kompressor (jeg bruker logic, er det noen spesielle vst-kompressorer jeg burde bruke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar sikkert opp susingen i rommet - bråk fra pc-vifter eller lignende

Kan også hende det er en dårlig preamp med mye egenstøy

Kompressor vil ikke hjelpe mot støy

Så da kan det hjelpe å bruke en bedre preamp? Må jeg i så fall bruke den i tillegg til lydkortet? Mobilepreen er jo en preamp også..

Endret av ErikL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som støy fra mikrofonpreampen på måten du beskriver det.

Mikrofonpreampene som M-audio bruker har relativt lite headrom og legger på en del støy når du forsterker signalet. Har selv eid et m-audio 1814 da det var helt nytt (og fått til noen bra opptak for blant andre Andreas Edesberg med det, men har gått over til å bruke Apogee sine preamper.

Hvis du bruker mac vil jeg absolutt anbefale deg å bruke Apogee duet eller Apogee one (usb, kun 1 kanal). Helt rå preamper på dem, men selvfølgelig et steg opp i pris. Hvis ikke du har så mye penger kan du også gå for en Art Tube MP. Den passer veldig bra hvis du har et stramt budsjett: http://reviews.harmony-central.com/reviews...Mic+Preamp/10/1

Koster deg bare 7-800kr avhengig av hvor du kjøper det, og er definitivt best i den prisklassen, og et merkbart steg opp fra preampen på lydkortet ditt.

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter- er du sikker på at du ikke har oversett en volumkontroll i kjeden din som står nesten på "0"?

Det er en av DAW-ens forbannelser, at man får så utrolig mange steder det er mulig å justere volumet. Det kan være volumkontroller du ikke engang vet er der. Kikk litt over det, og se om det kan løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.