Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallopert hals til Squier?


 Phrygian

Anbefalte innlegg

Min hoved gitar er Jackson RR3, men jeg tenkte jeg ville eksperimentere litt på min Squier Affinity strat...

Har tenkt en del på å skallopere halsen som på Malmsteens stratocaster, men siden jeg ikke er så flink til å gjøre sånt selv, har jeg tenkt til å bestille en ferdig skallopert hals over internett (ebay).

Mener dere dette er en god ide, eller har dere noen innvendinger?

Gitaren er jo ganske billig...

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjør det selv, det er faktisk mulig å få et bra resultat.

Synes du jeg bør gjøre det selv? Er det ikke litt risikabelt, vil jo ikke ødelegge halsen om jeg gjør noe feil. :rolleyes:

Og jeg trenger vel mye spesial verktøy for å få det til også?

Dessuten vet jeg ikke om jeg har lyst til å forandre på den halsen som jeg faktisk lærte å spille gitar på...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der..

Jeg har nettopp gjort dette på en Fender klone gitar. Dette var en gitar som har stått i skammekroken

i lang tid, så jeg tenkte at dette var en optimalt emne for å prøve meg på å scallopere en hals.

Jeg brukte en Dremel med slipe trommel. Freste først et senter spor som fastsatte dybden, og så jobbet jeg meg ut mot

hvert fret. Grovfresingen to meg under 20 min, og så brukte jeg noen få minutter med fint sandpapir for å få en pen overflate. Avsluttet med å olje fretboartd til slutt.(min var i rosentre) Tror ikke jeg brukte mer en 30 min på halsen. Men jeg scalloperet bare fra 6 bånd til 22.

Resultatet ble helt topp. Og det ble som en ny gitar. Jeg har aldri spilt på en scallopert hals før, men har nå "sett lyset".

Det er sykt moro, og å dra bends er så lett at det nesten er latterlig.. Det er nesten så man kan undre seg på hvorfor ikke dette er normen i gitarverden :-) Denne Fender klonen er nå mye i bruk..

Eneste problemet jeg støtte på er at jeg laget mine så dype at det ikke er mye igjen av inlay dottene.. Så vær litt forsiktig med dybden. Poenget er at fingrene ikke treffer fretboard, og det er faktisk ikke så mye skal bør fjernes..

Kjøpe deg en billig hals, og sett i gang... Selvgjort er alltid gøy...

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumbofrets?

Litt usikker på hva du tenker på, men om du mener at jumbofrets blir som scallopert er det feil.

Jeg har/har hatt gitarer med jumbofrets, og scallopert er noe ganske annet.. Og absolutt verdt å skaffe seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der..

Jeg har nettopp gjort dette på en Fender klone gitar. Dette var en gitar som har stått i skammekroken

i lang tid, så jeg tenkte at dette var en optimalt emne for å prøve meg på å scallopere en hals.

Jeg brukte en Dremel med slipe trommel. Freste først et senter spor som fastsatte dybden, og så jobbet jeg meg ut mot

hvert fret. Grovfresingen to meg under 20 min, og så brukte jeg noen få minutter med fint sandpapir for å få en pen overflate. Avsluttet med å olje fretboartd til slutt.(min var i rosentre) Tror ikke jeg brukte mer en 30 min på halsen. Men jeg scalloperet bare fra 6 bånd til 22.

Resultatet ble helt topp. Og det ble som en ny gitar. Jeg har aldri spilt på en scallopert hals før, men har nå "sett lyset".

Det er sykt moro, og å dra bends er så lett at det nesten er latterlig.. Det er nesten så man kan undre seg på hvorfor ikke dette er normen i gitarverden :-) Denne Fender klonen er nå mye i bruk..

Eneste problemet jeg støtte på er at jeg laget mine så dype at det ikke er mye igjen av inlay dottene.. Så vær litt forsiktig med dybden. Poenget er at fingrene ikke treffer fretboard, og det er faktisk ikke så mye skal bør fjernes..

Kjøpe deg en billig hals, og sett i gang... Selvgjort er alltid gøy...

Lykke til...

Ah, høres både lett og morsomt ut! Takk for hjelpen :)

Tror jeg kjøper en billig uskallopert hals som du sa, det høres best ut.

Nå fikk jeg virkelig enda mer lyst til å prøve skallopert hals! Brukte du lang tid på å venne deg til å ikke trykke for hardt ned og slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du tenker på, men om du mener at jumbofrets blir som scallopert er det feil.

Jeg har/har hatt gitarer med jumbofrets, og scallopert er noe ganske annet.. Og absolutt verdt å skaffe seg :-)

Javel? for finga mine kommer ikke inn i fretboardet.

Er ikke det poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? for finga mine kommer ikke inn i fretboardet.

Er ikke det poenget?

Vi har nok forskjellig spillestil/trykk på strengene ^_^ Men jeg våger påstanden at du vil merke STOR

forskjell mellom jumbo og scallopert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.