Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitten gitarhals


Hugo

Anbefalte innlegg

Renser man bare med litt fuktig klut, eller kan man bruke rødsprit?

Har hørt noe om et eller annet som man drar over med en gang i halvåret. Tørker visstnok ut gripebrettet hvis det brukes oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg bruker lemonoil hver gang jeg skifter strenger. Det tørker ikke ut halsen, men det meste skader ett eller annet ved brukerfeil. ;)

Jeg også.... drev med sånn mikrokluter å sånn før, men da jeg fikk "dunlop ulitmate lemon oil fretboard 65" (100 kr ??) gikk jeg over til den-.... :D 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene rasper opp gripebrettet mer enn en fin mikrofiberklut, men det er forskjell på mikrofiberkluter også.

Ikke så veldig rart... metall mot tre - eller myk klut (stoff ?) mot tre.... :P

Går over med mikron før da :wink: en jeg tenkte på såpelignende greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo, de rasper mer opp enn strengene... Ca sånn er microfiber (i litt forstørret utgave):

,,,,,,,,,,

Og strengene er ikke i nærheten så skarpe. Men skumlest er det på finishen med microfiber. Det er klart at du ser ikke forskjell etter ei eller to ganger, men etter hvert ser du at lakken mattes... Skumle greier!

Faktisk så anbefales det at microfiberkluter aldri bør brukes uten hansker. De skraper praktisk talt av skinn på fingrene... Det er ikke bare stoff som du sier, men microfibre som navnet tilsier.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at mikrofiberkluten du har brukt eller hørt andre ha brukt er av den fineste typen? Det er stor forskjell på de groveste og fineste, de har også sine egnede bruksområder. Sjekk hva de er laget for så vet ud om de egner seg.

Ja, jeg har heimkunnskap på høyskolenivå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nei altså, jeg snakker om microfiber generelt fordi det er noe helt annet enn en vanlig klut. For å si det enkelt så børster andre kluter ting bort, mens microfiber skraber det. Jeg har hørt i andre sammenhenger at en skal være svært forsiktig med hva man bruker microfiber til, særlig når det gjelder tre. Derfor flyttet jeg dette bare videre til gitaren, fordi en skulle jo tro at det samme gjelder der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har helt rett i at mange typer mikrofiber ikke egner seg på alle typer tre. Det finnes derimot kluter som er laget med tanke på ubehandlet/behandlet tre, og disse ville jeg tro skulle fungere smertefritt på en gitar, også med tanke på slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.