Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitten gitarhals


Hugo

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du finner egnet polish i gitarsjappa, eller i en møbelforretning. Hvis du vet hvilken lakk somn er brukt er du sikret mot stygge skader som kan oppstå hvis du bruker feil middel. Forutsetter at de du snakker med kan sakene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å vaske over strengene med rødsprit?

uten å få noe på halsen da, den er ikke så glad i det, kan lett bli sjolder.

en jeg kjenner vasker gjevnlig over strengene med rødsprit, de holder mye lenger mener han. trenger ikke skifte så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å stelle en del med gitaren(e), så hver gang jeg skifter strenger.

(2-3,5 ukers mellomrom) tar jeg å:

- Tørker av alt "skitt", dvs støv, hud(!), plekterstøv fra kroker og kriker. (bridgen på telecasteren min(vintage type bridge) er ganske kronglete, så noen ganger bruker jeg en sånn "foto-blåsepumpe-kost" til å komme til med.

- Tørker av kroppen og baksiden av halsen med en litt fuktig klut.

- Sprayer på polish på kroppen, og polerer den inn. (bruker nå en Dunlop type polish, fin, ganske tynn. Forrige flaska jeg brukte trur jeg var kluson eller noe sånt (hvit litt tynnere flaske) som var litt tjukkere, og mer "polish-aktig" Jeg vet ikke helt hvem jeg liker best enda.

(Bruker bomull til å polere med)

- Rengjør gripebrettet med bomull og q-tips langs båndene, unngår vann her.

- Tar på Dunlop gripebrett olje (på rosewood/ibenholt type gripebrett) og , lar det virke litt, før jeg tørker godt av restene med bomull.

- Så polerer jeg baksiden av halsen, (Tar denne til slutt, pga det er allright å holde i halsen når jeg polerer og fikler med kroppen)

- Strammer opp jackpluggen hvis den er litt slarkete (skjer i blandt)

- En gang i blandt tar jeg en syltynn blyant, og kludrer litt i sprekkene på nuten, Grafitten i blyanten gjør at det blir mer optimal friksjon for strengene (mindre?) , så her hjelper det ikke med kulepenn. (De med graffit sadler++ kan slippe dette :)

- Setter på nye strenger

Nå for litt siden har jeg kjøpt meg en sånn strengrens. Denne kalles FastFret , og er en brun sylinder med en klut, og en sak som ligner på en mellomting av en limstift og en kost. Etter hver gang jeg spiller, eller hver kveld, smører jeg på den på strengen, og tørker av. Jeg synes det virker veldig bra, dessuten lukter den godt :D

Har dere andre noen erfaringer med strengrens?

- Siste tips er å være ren på hendene når du spiller, hvis ikke synker strenglevetiden betraktelig, og gitaren blir forter klam, og "seig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. de gangene jeg gjør det koser jeg meg voldsomt :mrgreen: :mrgreen:

Jeg synes det er viktig å holde utstyret i orden, dessuten får jeg mye mer igjen for utstyret da også. Det pluss at jeg elsker det = LOVE ;)

En kamerat av meg er skikkelig giddasløs. Før skifta han nesten aldri strenger, og en skulle tro det vokste mugg på gitaren hans. Skikkelig jalla, og låt forferdelig. Jeg og en annenkamerat tok iniativet, og "spanderte" en overhaling, hehe fyren trudde jo nesten ikke at det var han sin gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...så ille er det ikke altså! :D

Jeg er ikke en sånn fyr som bare går å smeiker med gitarene sine.

Som alt annet som blir elsket, det blir kjørt hardt, og brutalt, stilfult og med energi. Men det trenger også litt omsorg etter all elskov :) Hvis du ser tegninga.

Jeg kan spille bare for meg selv noen timer til svetten renner av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.