Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 2203zw


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal lage meg et kabinett bestående av Electrovoice evm12l classic

det er et 12" element på 200W 8 ohm.

Det som er spørsmålet: hvor mange slike elementer kan jeg drive effektivt

med en marshall 2203zw 100W lead?

Har ikke peiling på utrengning, samt at jeg ikke vil kjøpe 4 elemter

og stå i en situasjon der jeg ikke har drivkraft til de.

Anngående kopling av elementene, er det lydmessig forskjell på serie/parallell

Hvis noen har tips angående selvbygg av kabinett er det også ønskelig å høre.

Endret av Benderit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med effektivt? Sjekk dB/W om det er hvor høyt det er volum du tenker på. Uansett så vil dette egentlig ikke være noe problem. Du skal fint greie å drive 4 4x12 kabinett med den forsterkeren og de elementene, og allikevel kunne få diagnosen tinnitus.... Et tips kan være å kjøre to evm12l og to lettere elementer, så blir kassa bedre å bære på (og billigere?), og du har flere valg ved oppmiking både live og i studio (ala Bogner). Ved 4x12 med en 100W forsterker så vil du få 100W/4=25W belastning på vært element. Det er derfor lurt å kjøpe element som tåler over 25W belastning (vil anbefale 50+++, om du ikke spiller på lavt volum). På grunn av at ev elementene er tungdrevne (eller er de det?), kan det være lurt å sjekke at dB/W er nogen lunde lik med de du vil blande de med, om du i det heletatt vil blande elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med effektivt fikk jeg et adekvat svar med "diagnosen tinnitus" :)

Ah, veldig bra, så hvis jeg blander elementer og de har noenlunde samme db/w så vil ikke det ene settet

overdøve det andre?

Noen som vet hvilke elementer som kan være bra å parre med Evm

Takk for svar, gav meg mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en følsomhet på 100dB/W, som er noenlunde det samme som de fleste andre gitarelementer. +/- 3dB burde gå fint.

Noe som er verdt å ta med i beregninga, er at disse beista veier 10kg, mot 4-5 på de fleste andre. Putter du 4 slike i et 4x12 veier kassa plutselig 60kg i stedet for 35-40. Selv et 2x12 med disse monstrene er ukult å bære.

Hadde det vært min rigg og jeg skulle belaget meg på to av disse elementene, ville jeg bygget 2stk 1x12 kasser og stablet oppå hverandre. På den måten har du en rigg som du gidder å flytte på uten å trenge kompiser, i tillegg til at du får det ene elementet litt opp i høyden. Det vil uansett spille høyt nok. Er du avhengig av overkill kan du ha to stk 2x12, men du vil ikke merke noen særlig forskjell siden disse elementene har såpass mye headroom uansett. Kobler du dog inn ampen på den ene kassa og et ekstra sluttrinn på den andre, så begynner vi å snakke så høyt at det blir latterlig, og at trommisen selv med triggere inn i PA-en vil be deg ta det med ro! Gøy, men fryktelig unødvendig (både mtp. pris og mobilitet).

Kjekke elementer da. Jeg har brukt noen emi Delta pro 12a, 400-watts monster som ligner litt på evm 12l (de originale, har ikke prøvd classic). De låter langt mer ørevennlig på høyt volum enn de fleste andre, men ryggen ba meg skifte til noen lettere saker. Skulle jeg gått tilbake til å bruke dem ville jeg snekret 2stk 1x12 som beskrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg bestiller 2 stk elementer i første omgang så får jeg se hva det blir til:)

Dette ved bygg av to kasser for økt mobilitet samt lydplassering var ikke dumt, tror jeg satser på det.

Er det noen som vet om BLS elementene er verdt penga eller om det bare er signaturpris, de er på 300w så noe forskjell er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om BLS elementene er verdt penga eller om det bare er signaturpris, de er på 300w så noe forskjell er det.

Du må huske at du får ikke noe mer ut av høytalerne enn det du dytter inn.. Hvis følsomheten på elementene er lik så vil de som tåler mer effekt spille på samme volum som de andre, og kanskje dårligere lyd(om man merker det er en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skjønner. Blir å gå for de 200W.

Er ikke et spørsmål om mest mulig watt, men ville ha disse elementene da jeg har hørt så mye bra om de.

Passet visst bra til rock også. 12" var det jeg ville ha og de er på 200W.

det finnes mye bra kompetanse her, føler jeg får svar på ting. Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til i landet? Hvis du mekker en løsning med 2stk 1x12 og disse elementene er jeg svært interessert i å prøve :D

Det er skremmende hvor få dB man tjener ved å gå for 300 watt kontra 200 watt, siden man hele tiden må doble effekten for å tjene 3dB.

100dB = 1 watt

103dB = 2 watt

106dB = 4 watt

121dB = 128 watt, målt 1 meter fra kabinettet.

Sjekk heller med folk som har erfaring med de forskjellige elementene, se om det er stor forskjell i karakteristikk. Såvidt jeg har forstått skal alle evm 12l låte svært bra, mens 12s ikke låter allverdens.

Hvor handler du elementene? Og til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V30 er på 60 watt, men ja, de spiller høyt grunnet høy følsomhet ;) Ulempen/fordelen (subjektivt vøtt) er at de låter svært forskjellig avhengig av hvor høyt man spiller. Mens noen elementer går fra å låte rundt og fint på lavt volum til kvassere og tightere ved høyt, så låter evm-ene jevnere over spekteret. Litt forskjeller blir det selvsagt, men noe skyldes også øret som hører frekvenser forskjellig avhengig av hvor høyt volumet er. Ack, alt man må ta med i vurderingen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V30 er satt til 60w fra Celestion, mens Marshall forholder seg til dem som 70w.

Apropos det, er det egentlig V30 som sitter i «Vintage» kabinettene deres, altså 1960AV og 1960BV? Har hørt litt ymse om dette... Nettsidene deres fører ikke akkurat til mindre forvirring heller.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det, er det egentlig V30 som sitter i «Vintage» kabinettene deres, altså 1960AV og 1960BV? Har hørt litt ymse om dette... Nettsidene deres fører ikke akkurat til mindre forvirring heller.

Så vidt jeg vet er det Vintage30 som fortsatt sitter i 1960AV/BV kabinettene til Marshall.

Og de er på 280w, så da regner Marshall V30 for 70w høytalere.

V30 ble laget første gang i '86, og var da en helt ny konstruksjon.

I '86 hadde RI varianten av G12M 25w allerede kommet på markedet som "Greenbacks",

og "alle" ventet på RI utgaven av G12H 30w som jo også er en Greenback,

men navnet var allerede brukt på 25w versonen.

Da navnet V30 ble brukt på disse nye høytalerne, var det mange som trodde at nå

var også 30w versonen av en vintage Celestion på plass. Den ble forvekslet med G12H 30w.

Det ble det en del misforståelser ut av.

Vintage30 er altså ikke en vintage høytaler, og den er heller ikke på 30w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.