Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkerrør


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte min karriere her på forumet men en tråd dedikert til alt som har med rør i instrumentforsterkere å gjøre.

Det hele startet da jeg kjøpte min første Mesa-forsterker til gitar, brukt som sådan, gjennom finn.no. I annonsen opplyste riktignok tampen om at den var blitt modda. Med den særdeles manglende kunnskapen om det tekniske i forsterkere regnet jeg med at dette var til det bedre. Stolt som en hane plugget jeg i forsterkeren foran resten av bandet og slo an den første akkorden. Joda det låt sweet som tusan - helt til vi skrudde opp volumet over en liten periode. Ampen ble mistenkelig lav og ga fra seg en "tremolo"-lyd.

Da bar det rett til en teknikker, som så dumt på meg da jeg fortalte at den var tukla med, og fikk den stilt tilbake til original oppsett.

Lang historie kort. Forrige eier hadde skifta ut motstanden under røra, som forkortet levetiden til røra, og i skrivende stund er et par nye 6L6-rør på vei i posten.

Forvirrelsen oppstod imidlertid under bestillingen. Forsterkeren min er kompatibel med EL-34 rør, men jeg vil at den skal låte som en Mesa og ikke en Marshall (ikke det at det låter dårlig), så det var 6L6 jeg ville ha.

På Mesa sin hjemmeside stod det at det var 6L6 GC STR-440 som var "stock" i min amp. KickMusikk.no førte bare STR-430, men det var avbildet STR-440, så det var dette jeg bestilte. Noen minutter etterpå får jeg mail om at STR-430 var utgått, men at "eksperten" hos Mesa-importøren mente at STR-454 var akkurat det samme, så det er det som nå er på vei...

Er det noen her som kan klare opp i hva i allverden det mystiske tallet bak STR- betyr?

Nå har jeg bestilt Mesa sine egenproduserte rør (eller er det Siemens?), men finnes det andre produsenter som er bedre?

Er der fler som lurer på det samme eller noe helt annet angående rør, så post i vei.

All egen kunnskap, egne erfaringer, tips og linker eller sitater mottas med den største takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nummeret betyr all verden. Da Sylvania produserte rørene lagde de 6L6 GC STR 415 til Mesa,

og 6L6 GC STR 387 til Fender. Røra var de samme, men utseende var laget etter spesifikasjoner fra Fender og Mesa.

De litt senere JAN Phillips 7581 røra er også identiske med de to over, og ble laget etter at Phillips tok over Sylvania. (i '82?)

Det er en del som påstår at rørvalget i gamle Mesaer er helt vesentlig for å få forsterkeren til å låte bra.

Gamle Mesaer hadde ikke muligheter for biasjusteringer, og var nøye tilpasset de røra de var konstruert for.

En av de tre overnevnte røra, låter kule i en Mesa, men det koster jo litt mer å kjøpe NOS rør.

Min Mesa ble en helt annen etter skifte til JAN Phillips 7581.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nummeret betyr all verden. Da Sylvania produserte rørene lagde de 6L6 GC STR 415 til Mesa,

og 6L6 GC STR 387 til Fender. Røra var de samme, men utseende var laget etter spesifikasjoner fra Fender og Mesa.

De litt senere JAN Phillips 7581 røra er også identiske med de to over, og ble laget etter at Phillips tok over Sylvania. (i '82?)

Det er en del som påstår at rørvalget i gamle Mesaer er helt vesentlig for å få forsterkeren til å låte bra.

Gamle Mesaer hadde ikke muligheter for biasjusteringer, og var nøye tilpasset de røra de var konstruert for.

En av de tre overnevnte røra, låter kule i en Mesa, men det koster jo litt mer å kjøpe NOS rør.

Min Mesa ble en helt annen etter skifte til JAN Phillips 7581.

Har fått det samme inntrykket angående STR-nummeret, men det hadde vært moro å visst hva produsenten legger i det.

JAN Phillips 7581 er notert bak øret og skal sjekkes ut. Takker og bukker!

Etter et dypere dykk i verdensveven fant jeg ut at STR står for: Special Tube Request - i følge et forum. Fender ba visstnok Sylvania om å produsere et rør for seg for lenge siden, derav denne forkortelsen før nummeret.

Nummeret finner jeg derimot mindre info om. Bare at det er viktig at de er matchet- noe som ikke bør være noe problem siden de stort sett selges i par... Noen antyder imidlertid at nummeret kan ha noe med hvilket land/produsent røra kommer fra, siden Mesa bruker mange forskjellige produsenter.

En annen fyr der (mine fordommer antar at det er et hannkjønn:) anbefaler også 7581-røra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg på gyngende grunn, men jeg tror at STR nummeret har med

hvordan røret er utformet fra produsenten etter bestilling fra kjøper.

Fasong, type logo og slikt.

Så vidt jeg vet så produserer ikke Mesa sine egne rør, og har heller aldri gjort det.

Jeg har sett en oversikt, og fått info om hvilke produsenter av rør som finnes i dag,

men jeg husker ikke det i farta.

Konklusjonen var i hvert fall at det er veldig få produsenter av rør,

men et virrvarr av typer og merker.

Rør som ser helt ulike ut, kan være helt like,

mens rør som ser helt like ut, kan være produsert på to forskjellige steder

etter samme spesifikasjoner fra kjøper.

Hvis noen har en oversikt ville det vært fint å få det på plass her.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd!

Lengter litt etter kunnskap om de forskjellige røra og lydkarakteristikker o.l. på dem selv.

Jeg så det var mange som lurte på litt forskjellig angående rør, så jeg tenkte det ville være lurt å samle de i én tråd.

Tror det er like mange myter som fakta om rør, og en god del av hemlighetene er jeg redd gikk i graven sammen med de som jobbet med dette da dette var det eneste som fantes i TV'er og forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mine nye 6L6 STR-454 ankommet, og skal monteres på øvinga i kveld.

Håper det er den Bevingede C - Svetlana typen. Den har fått en god del skryt på nettet, men er ikke så lett å få tak i.

Må rør "spilles inn" eller er dette unødvendig? I så fall hvordan gjøres dette?

Noen mener de bør spilles inn, mens andre mener de allerede er testet og at man bare kan kjøre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Mesaer hadde ikke muligheter for biasjusteringer, og var nøye tilpasset de røra de var konstruert for.

Jeg skal ikke påstå noe sikkert her, men jeg tror fortsatt ikke Mesa har biasjustering. I følge Mesa så er biasjustering kun nødvendig for å kompensere for feile verdier i selve røret. Når et rør er helt i orden, altså innenfor de spesifikasjoner det skal ha, så er det kun en bias som er korrekt, og denne er altså satt som fast verdi på Mesa-ampene. En fast verdi for EL34 og en annen fast verdi for 6L6, derav den bryteren på baksiden for å velge rørtype. Mener å huske at Mesa kasserte så mye som 60% av alle rørene de testet. Når du kjøper Mesa-rør (laget av en eller annen produsent med Mesalogo på) så skal du altså kunne være sikker på at verdiene er innenfor de speks det skal ha, slik at den forhåndssatte bias i Mesa-amper er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, men disse gamle Mesaene var i tillegg avhengige av riktige rør fra riktig produsent for å låte bra.

Det har blitt påstått at ampene var konstruert for disse Sylvania røra, og ikke låter bra med noe annet.

Dette var jeg ikke klar over. Jeg har en gammel Strategy 400 effektforsterker fra Mesa. Vet du om dette gjelder denne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så skal STR-verdiene representere hvor kjapt rørene begynner å vrenge. En lav verdi tilsier at utgangsrøret vil ha en finere bluesvreng ved lavere volum enn et med høy verdi. Høyere verdi på den andre side vil gi mer headroom.

Jeg har dog testet forskjellige utgaver av mesa-rør i en dual rec og et 2:90, uten å kunne høre noen forskjell, så det med vreng/headroom var bare noe en lokal tech sa. Har vel å gjøre med at forskjellige rør trekker forskjellige mengder strøm, og at røret vil kjøres varmere/kaldere avhengig av dette. Vanligvis utjevnes dette ved å justere bias (tomgangsstrømmen til røret) slik at rør med forskjellige specs vil yte likt (les: levere samme elektriske verdier, LYDEN gidder jeg ikke å ta for meg da dette er svært subjektivt/psykoakustisk), men biasen på mesa er selvregulerende ( mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_bias ) så dette med STR-verdier burde egentlig ikke ha noe å si.

Bor du i nærheten av Stavanger så har jeg noen 6L6GC STR-440 vi kan teste og sammenligne med. De er noe brukt, men kunne vært spennende likevel.

Forøvrig:

Shuguang Electrical Factory No. 1: State-owned until recently.

Shuguang makes most of the popular audio and guitar types, which

are frequently rebranded by importers. Large guitar-amp manufacturers,

such as Mesa-Boogie and Fender, are the world's largest consumers

of audio tubes today, and they get most of their tubes from Shuguang.

Siemens har ikke laget rør på ganske mange år, så slumper du over slike er de ofte NOS (new old stock, rør produsert i fordums tid som ikke har vært i bruk). NOS-rør koster ofte ufordelaktig mye, og det er ikke vits å investere i slike i utgangstrinnet. Utgangsrør låter, under optimale forhold, ikke så vanvittig forskjellig fra produsent til produsent, så du skal ha veldig flaks for at NOS skal lønne seg. Mens et nytt, ubrukt og friskt sett med 4 matchede 6L6GC fra JJ, EH o.l. koster 60-70$, ligger et typisk NOS PAR (2 STK!!) på 120-300$. Bare husk å uansett kjøpe matchede par/kvartetter.

I preampen derimot, kan det ha noe for seg å teste et NOS rør. Forskjellige rør farger lyden mye mer i denne delen av forsterkeren, slik at et godt rør vil farge lyden fordelaktig og deretter sende en fin lyd videre til sluttrinnet som har som oppgave å nøyaktig forsterke denne lyden. De koster dog mer enn de smaker.

Rørene trenger ingen burn-in, da dette gjøres av fabrikkene når rørene testes for elektriske verdier. Har du mesa, plugg inn rørene, skru på og kos deg :)

EDIT:

Fant noe: btw, they come in different hardness ratings, which is a way guitar amp guys find out which tube "breaks up" faster for that power tube overdrive saturation. just means the lower the number, the quicker it breaks up for that power amp overdrive.

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så skal STR-verdiene representere hvor kjapt rørene begynner å vrenge. En lav verdi tilsier at utgangsrøret vil ha en finere bluesvreng ved lavere volum enn et med høy verdi. Høyere verdi på den andre side vil gi mer headroom.

Jeg har dog testet forskjellige utgaver av mesa-rør i en dual rec og et 2:90, uten å kunne høre noen forskjell, så det med vreng/headroom var bare noe en lokal tech sa. Har vel å gjøre med at forskjellige rør trekker forskjellige mengder strøm, og at røret vil kjøres varmere/kaldere avhengig av dette. Vanligvis utjevnes dette ved å justere bias (tomgangsstrømmen til røret) slik at rør med forskjellige specs vil yte likt (les: levere samme elektriske verdier, LYDEN gidder jeg ikke å ta for meg da dette er svært subjektivt/psykoakustisk), men biasen på mesa er selvregulerende ( mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_bias ) så dette med STR-verdier burde egentlig ikke ha noe å si.

Bor du i nærheten av Stavanger så har jeg noen 6L6GC STR-440 vi kan teste og sammenligne med. De er noe brukt, men kunne vært spennende likevel.

Forøvrig:

Shuguang Electrical Factory No. 1: State-owned until recently.

Shuguang makes most of the popular audio and guitar types, which

are frequently rebranded by importers. Large guitar-amp manufacturers,

such as Mesa-Boogie and Fender, are the world's largest consumers

of audio tubes today, and they get most of their tubes from Shuguang.

Siemens har ikke laget rør på ganske mange år, så slumper du over slike er de ofte NOS (new old stock, rør produsert i fordums tid som ikke har vært i bruk). NOS-rør koster ofte ufordelaktig mye, og det er ikke vits å investere i slike i utgangstrinnet. Utgangsrør låter, under optimale forhold, ikke så vanvittig forskjellig fra produsent til produsent, så du skal ha veldig flaks for at NOS skal lønne seg. Mens et nytt, ubrukt og friskt sett med 4 matchede 6L6GC fra JJ, EH o.l. koster 60-70$, ligger et typisk NOS PAR (2 STK!!) på 120-300$. Bare husk å uansett kjøpe matchede par/kvartetter.

I preampen derimot, kan det ha noe for seg å teste et NOS rør. Forskjellige rør farger lyden mye mer i denne delen av forsterkeren, slik at et godt rør vil farge lyden fordelaktig og deretter sende en fin lyd videre til sluttrinnet som har som oppgave å nøyaktig forsterke denne lyden. De koster dog mer enn de smaker.

Rørene trenger ingen burn-in, da dette gjøres av fabrikkene når rørene testes for elektriske verdier. Har du mesa, plugg inn rørene, skru på og kos deg :)

EDIT:

Fant noe: btw, they come in different hardness ratings, which is a way guitar amp guys find out which tube "breaks up" faster for that power tube overdrive saturation. just means the lower the number, the quicker it breaks up for that power amp overdrive.

Skifte på min Mesa var fra JJ 6L6GC til JAN Philips 7581, og det gjorde en helt vesentlig forskjell.

Sylvania 6L6GC STR 415 og 387 skal være helt identiske rør, på tross av forskjellige nummer.

Hva som er lurt å bytte til NOS rør er helt avhengig av ampen. Kjøres en amp slik at du får forvrengning

i utgangsrøra kan et bytte være vel verdt et forsøk. (burde gjelde de fleste amper syns jeg)

Jeg er ikke enig i at NOS preamprør er noe vits i highgain-amper med mange gainsteg. Da ville jeg heller satset

på nye testede rør, som er minst mulig mikrofoniske og støyende.

I amper med få gainsteg derimot er det mye å hente på NOS rør til preampen.

Siden jeg har mest peil på Marshall, kan jeg ta det som eksempel:

Å kjøpe et NOS rør til V1 vil gjøre en stor forskjell i lyden på de fleste Marshall amper som ikke er high gain amper.

I V2 er det også litt å hente, mens det ikke gir særlig uttelling i V3.

Forskjellige typer NOS rør vil også gi forskjellig lydkarakter i ampen.

Selv har jeg noen Mullard og Brimar som jeg eksperimenterer med i forskjellige posisjoner i ampen.

Og når det gjelder matchede preamprør, leste jeg akkurat hva en ledende amptech sa om det.

Det var typisk "snake oil" mente han, og han jobbet med de største gutta.

Han var særlig negativ til hypen med matchet rør i PI.

Vi er jo veldig heldige som har en her i landet med det meste som er av NOS rør,

og det er både dyrere og forbundet med mer risiko å kjøpe det fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GunnarpåMo: jeg snakket om matching av utgangsrør, slik at du slipper at et av rørene er rødglødende mens de andre er for kalde.

Jeg testet ut TAD EL34, JJ EL34, Ruby EL34 og EH 6CA7 i elmwooden min uten særlig forskjell. 6CA7 var noe tightere, ruby litt kvassere, JJ litt mer bunn og TAD går som referansen. Forskjellene var målbare, men i lav grad merkbare (jeg mikket kabinettet og kjørte ampen med samme settings på en gitt sekvens jeg spilte). Å bruke TAD-rørene og skru bass-poten et ørlite hakk opp var bortimot det samme som å skifte til JJ-røra... men å justere pot-en tar betydelig mindre tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.