Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkerrør


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at utgangsrør bør være matchede.

Det var egentlig ikke en kommentar til det, men en kommentar til

at mange rørprodusenter også anbefaler matchede preamprør,

og tar seg godt betalt for det.

Av røra du nevner har jeg bare vært fornøyd med TAD røra,

og det er vel ikke noen egen fabrikk?

Dessuten er ingen av røra du nevner NOS rør?

Mine JAN Phillips rør er NOS rør fra '82.

Tror nok du hadde hørt stor forskjell, i hvert fall på cleanlyden om du hadde putta inn noen NOS Mullards i ampen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av røra du nevner har jeg bare vært fornøyd med TAD røra,

og det er vel ikke noen egen fabrikk?

TAD står vel for Tube Amp Doctor, som er et firma som selger rørene.

Håndlagde i Tyskland, står det på en pakke jeg har her...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så skal STR-verdiene representere hvor kjapt rørene begynner å vrenge. En lav verdi tilsier at utgangsrøret vil ha en finere bluesvreng ved lavere volum enn et med høy verdi. Høyere verdi på den andre side vil gi mer headroom.

Jeg har dog testet forskjellige utgaver av mesa-rør i en dual rec og et 2:90, uten å kunne høre noen forskjell, så det med vreng/headroom var bare noe en lokal tech sa. Har vel å gjøre med at forskjellige rør trekker forskjellige mengder strøm, og at røret vil kjøres varmere/kaldere avhengig av dette. Vanligvis utjevnes dette ved å justere bias (tomgangsstrømmen til røret) slik at rør med forskjellige specs vil yte likt (les: levere samme elektriske verdier, LYDEN gidder jeg ikke å ta for meg da dette er svært subjektivt/psykoakustisk), men biasen på mesa er selvregulerende ( mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_bias ) så dette med STR-verdier burde egentlig ikke ha noe å si.

Bor du i nærheten av Stavanger så har jeg noen 6L6GC STR-440 vi kan teste og sammenligne med. De er noe brukt, men kunne vært spennende likevel.

Forøvrig:

Shuguang Electrical Factory No. 1: State-owned until recently.

Shuguang makes most of the popular audio and guitar types, which

are frequently rebranded by importers. Large guitar-amp manufacturers,

such as Mesa-Boogie and Fender, are the world's largest consumers

of audio tubes today, and they get most of their tubes from Shuguang.

Siemens har ikke laget rør på ganske mange år, så slumper du over slike er de ofte NOS (new old stock, rør produsert i fordums tid som ikke har vært i bruk). NOS-rør koster ofte ufordelaktig mye, og det er ikke vits å investere i slike i utgangstrinnet. Utgangsrør låter, under optimale forhold, ikke så vanvittig forskjellig fra produsent til produsent, så du skal ha veldig flaks for at NOS skal lønne seg. Mens et nytt, ubrukt og friskt sett med 4 matchede 6L6GC fra JJ, EH o.l. koster 60-70$, ligger et typisk NOS PAR (2 STK!!) på 120-300$. Bare husk å uansett kjøpe matchede par/kvartetter.

I preampen derimot, kan det ha noe for seg å teste et NOS rør. Forskjellige rør farger lyden mye mer i denne delen av forsterkeren, slik at et godt rør vil farge lyden fordelaktig og deretter sende en fin lyd videre til sluttrinnet som har som oppgave å nøyaktig forsterke denne lyden. De koster dog mer enn de smaker.

Rørene trenger ingen burn-in, da dette gjøres av fabrikkene når rørene testes for elektriske verdier. Har du mesa, plugg inn rørene, skru på og kos deg :)

EDIT:

Fant noe: btw, they come in different hardness ratings, which is a way guitar amp guys find out which tube "breaks up" faster for that power tube overdrive saturation. just means the lower the number, the quicker it breaks up for that power amp overdrive.

Bor i Oslo dessverre, ellers hadde det vært fett å prøvd :)

Tror jeg har vært på den samme siden som deg og lest om denne "hardnessen". Jeg skjønte ikke helt hva han mente, men trodde dette var en helt egen verdi fra 1 til 9... Ellers er det riktig som du sier at det har med hvor tidlig de vrenger lyden.

Heh, det virket som de der inne ikke ble helt enige om hvor viktig dette var. Noen mente at de merket det bedre på bassforsterkere, og at det ikke spilte like stor rolle på gitar.

Der mente de også at det var bokstavene etter type rør som avgjorde hvor de var blitt produsert. I mitt tilfelle altså: 6L6 GC - fra Svetlana, Russland.

Skiftet fra STR-430 til STR-454 på torsdag. Monteringen gikk lett som en plett, men jeg kan ikke si jeg hørte noen vesensforskjell. I hvert fall ikke med en ukes mellomrom, så det kunne vært moro å hørt de ved siden av hverandre.

En fyr vi deler lokale med mente imidlertid det var lurt å ta det litt med ro den første øvingen for å øke levetiden til røra. Han ga også tips om å behandle dem som man gjør med halogenlamper - sørge for å få minst mulig fett på røra ved montering. Mye fettmerker gjør at varmen ikke sprer seg likt over glasskuppelen, og kan føre til noen svake områder.

Derfor holdt jeg de i en neve med dasspapir, og regner med det gjorde nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GC kan umulig bety Svetlana Russland, siden Sylvania USA benyttet akkurat samme bokstavene på noen av sine rør for lenge siden.

Man kan jo diskutere påliteligheten til de ulike foraene, men en fyr mente i hvert fall dette.

Copy-paste:

GC - Svetlana - Russian

This may be the closest thing available if you really want the vintage sound of the large bottle Sylvania and RCA tubes of yesterday. Tremendous harmonic content and an overall depth in sound make these another excellent choice for the purist. They can handle solid plate voltages and are very well constructed. Consider these tubes as an excellent choice for any type of music, delivering crystal cleans and smooth breakup with plenty of punch."

Kilden hans var http://www.legendarytones.com/groove_rev.htm, men jeg fikk ikke denne til å virke. Så det nærmeste jeg kom var http://www.legendarytones.com/groovetubes.html

Aha! Lønner seg å lese litt nøyere...

Dette gjelder visstnok KUN Groovetubes røra. My bad.

Endret av Odinster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RI av klassiske rør, kan nok skape litt ekstra rør,

men gir sjelden noen ny betydning som ikke har vært der fra før.

Jeg tror det er mye smartere å finne ut hva betegnelsene betydde på de originale røra,

enn å se på alle betegnelser og graderinger som finns på dagens rør.

Dagens rør holder ikke mål i forhold til europeiske og amerikanske NOS rør,

og i stedet forsøker man å selge på betegnelser og graderinger som ofte er ren "snake oil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.