Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et lite problem med gitaren.


andersio

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har et lite problem med min el gitar (En Epiphone Les Paul 100) Jeg har et problem med de to øverste strengene, det er vanskelig å spille tabs på de strengene. når jeg gjør det på noen av de første båndene kommer den en slags skurring, og når jeg beveger meg til 12 og nedover går det nesten ikke ann å spille på de. Jeg synes det er en del slakkere enn de andre strengene og jeg skulle gjerne hatt de litt strammere, men problemet er at hvis jeg skal ha de strengene starmmere, blir de helt ustemte. Noen som har tips for å fikse dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problem med min gitar, justerte broa(skruene på den øverste metallskiven på bildet) litt høyere og problemet var borte.

bridge-hardware-top.jpg

hvis strengene er gamle, så kan du også bytte de, det gjør ofte susen hvis gitaren låter dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i butikken jeg kjøpte gitaren justerte den greia sånn at den sto høyre på venstre side, det var kansje derfor, ellers har jeg ikke skifta strenger på dem enda, kansje jeg skal prøve det da? Har en pakke med Gibson Vintage Reissue liggende. Har du LP 100 foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du stod høyre på vesnet siden..? :S

Hvis et par av de knottene på den øverste "saken" er lavere eller høyere enn de andre, så kan du justere de ved å skru på de små skruene. Da vil de gå opp eller ned.

Viss de er like, så er det bare å skru på de to skruene på sidene.

Det kan hende at strengene dine kommer bort i pickupene/humbuckerene på gitaren din. OG det betyr at du må senke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du stod høyre på vesnet siden..? :S

Hvis et par av de knottene på den øverste "saken" er lavere eller høyere enn de andre, så kan du justere de ved å skru på de små skruene. Da vil de gå opp eller ned.

Viss de er like, så er det bare å skru på de to skruene på sidene.

Det kan hende at strengene dine kommer bort i pickupene/humbuckerene på gitaren din. OG det betyr at du må senke dem.

Det jeg mener et at han i butikken skrudde den høyere på den ene siden der hvor den tykkeste strengen er, ingen av strengene er nær humbuckerne. Bør begge sidene være like høye? Skulle jo tro at han i butikken( Veldig hyggelig foresten) viste hva han gjorde. Uff jeg er litt redd for og tukle med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i butikken jeg kjøpte gitaren justerte den greia sånn at den sto høyre på venstre side, det var kansje derfor, ellers har jeg ikke skifta strenger på dem enda, kansje jeg skal prøve det da? Har en pakke med Gibson Vintage Reissue liggende. Har du LP 100 foresten?

prøv å bytt strenger. det har ofte utrolig mye og si. jeg har en annen les paul kopi, men den er sikkert ikke så ulik din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det gikk til helvette. Jeg har prøvd å justere de dingsene, nå står de likt og litt lavere og når jeg skal spille akkorder gjennom ampen høres det helt jævlig ut. Har også skiftet strenger, tror jeg må ta en tur til butikken å få de til å fikse det, nå høres det enda værre ut en før. Det gikk rett til helvette, men takk for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den dårlige lyden kommer sikkert av at stregene er for nær humbuckerne da?. Da skal jeg prøve å gjøre den høyre og litt høyre på siden med tynne strenger. Men jeg forstår ikke hvorfor det å gjøre den høyre skal hjelpe meg med hovedproblemet, skrur jeg den høyre blir jo gitaren ustemt, og da må jeg slakke strengene for å få den stemt igjen. Og da er jeg tilbake hvor jeg startet igjen, med de 3 tykkeste strengene som er slakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du stemme gitaren på nytt når du skrur på høyden på strengene. Det er ikke denne måten man fikser at "strengene er for slakke". Er strengene for slakke, er gitaren trolig ikke stemt i kammertone, altså e,h,g,d,a,e fra 1. til 6. streng. Er den stemt i kammertone og de tre tykkeste strengene er for slakke, er det hva du mener er slakke strenger som trenger en justering, i hvert fall hvis du benytter normal strengetykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå er jeg GANSKE flau her, og synes det er tøft gjort av meg å si hva jeg gjorde feil :o

Etter jeg har drevet å justert broen, har jeg jo måtte stemme gitaren min igjen. Jeg bruker en gitartuner fra korg som man kan velge mellom bassgitar og gitar, nå opptaget jeg at den sto på bass når jeg stemte gitaren. Stemte den mens den sto på gitar nå. Og da ble lyden like bra som den var. Ikke rart akkordene ble helt fucka når jeg prøvde å spille dem, strengene er som før, kansje jeg bare overdriver, selv synes jeg E A og D strengene er litt for slakke, men det ville kansje ikke andre synes, det kommer også noe ulyder når jeg har slått strengen. Men hva kan man forvente av en gitar som koster 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.