Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av ny gitar


RunElvine

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg min første el-gitar. har spilt en del på kassegitar med stålstrenger tidligere, men har alltid hatt lyst på el-gitar. Jeg endte opp med en Epiphone Les Paul Standard, som jeg fikk for noen dager siden. Allerede når den kom merket jeg at det oppstod en god del fret buzz når jeg trykket ned de mørkeste strengene spesielt fra bånd 3 og nedover. dette har forverret seg etter at jeg har spilt litt på den og nå er det nesten umulig å trykke ned strengene og ta barre grep uten at det blir mye fret buzz :angry:

Siden jeg kjøpte gitaren fra en nettbutikk (musikkbørsen) så vil jeg tro at grunnen til problemet mitt ligger i at gitaren ikke er ordentlig "set up". Jeg HAR lest en god del tråder om dette temaet, men har ikke funnet noen konkrete råd om hvordan man kvitter seg med fret buzz. Jeg har lest at det kan være forskjellige grunner, men lurer på hvilke mulige grunner det kan være? Jeg legger opp noen nærbilder av gitaren så dere kan se om pickups og lignende er justert riktig(stillingen på pickup og bro så ikke helt bra ut)

Jeg har aldri hatt el-gitar før(som nevnt tidligere i innlegget :rolleyes:) så jeg er en skikkelig nybegynner på dette planet.

Selvfølgelig vil det enkleste være å dra til en musikkforetning, men før jeg gjør det så lurte jeg på om det kanskje er en enkel løsning på problemet mitt.(siden musikkforetninger ofte skal ha betalt for justeringer ol.)

Vil på forhånd takke for alle svar og råd !

post-6673-1244892852_thumb.jpg

post-6673-1244892877_thumb.jpg

post-6673-1244892927_thumb.jpg

post-6673-1244892955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du en grei gjennomgang av hvordan du justerer en gitar: Justering og intonering

Noe av dette gjelder kun for Flaxwood-gitarene, men det meste er generelt.

Filmene var intressante, men hjalp meg ikke videre med mitt problem, som var å bli kvitt fret buzz. kanskje jeg skal forklare problemet bedre så dere kloke gitarhoder der ute kan forstå bedre. Når jeg trykker ned enten E A D strengen på nesten hvilket som helst bånd så dannes det en skurring(som de fleste har opplevd en eller annen gang) denne skurringen ønsker jeg å bli kvitt. Det samme skjer med barring av hvilket som helst bånd. denne buzzingen er ikke til stede når jeg slår på åpne strenger. For å kvitte meg med skurringen må jeg jo finne årsaken og det er der dere kommer inn. Hva er årsaken til buzze-lyden? Og hva kan man gjøre for å få bort denne buzzingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at halsen er for slak og at du må justere gjennomgangsbolten i halsen. Kan være at halsen er vridd slik at de dypeste strengene kommer borti bånd, dette kan ikke repareres.

Kan være at humbuckeren kommer i kontakt med strengene, senk humbuckeren ved å skru mot klokka på skruene som holder humbuckeren på plass.

Kan være en bånd som har løsnet fra halsen og stikker ut slik at strengene berører den

Kan være feil strengehøyde

Kan være feil stolradius i forhold til halsradius

Kan være slitte strengeholdere i stol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at halsen er for slak og at du må justere gjennomgangsbolten i halsen. Kan være at halsen er vridd slik at de dypeste strengene kommer borti bånd, dette kan ikke repareres.

Kan være at humbuckeren kommer i kontakt med strengene, senk humbuckeren ved å skru mot klokka på skruene som holder humbuckeren på plass.

Kan være en bånd som har løsnet fra halsen og stikker ut slik at strengene berører den

Kan være feil strengehøyde

Kan være feil stolradius i forhold til halsradius

Kan være slitte strengeholdere i stol

Skal sjekke ut disse tingene, Takk !

En ting til:

referere til vedlagte bilder: er det normalt at humbuckerne skråner fra høyre og ned mot venstre? Tror kanskje at det er der problemet ligger.

Og en siste ting: Hvor høyt skal strengene vanligvis være? Jeg vet at det er individuelle forskjeller ute å går, men sånn i snitt.

Endret av RunElvine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut disse tingene, Takk !

En ting til:

referere til vedlagte bilder: er det normalt at humbuckerne skråner fra høyre og ned mot venstre? Tror kanskje at det er der problemet ligger.

Og en siste ting: Hvor høyt skal strengene vanligvis være? Jeg vet at det er individuelle forskjeller ute å går, men sånn i snitt.

Det er bare å skru ned humbuckeren på bass siden. det er den skruen i midten. humbuckeren senker seg når du skruer skruen 'ut'

Høyden på strengene helt nederst på halsen kan godt være 3-4mm. dette er er en smakssak. Jo høyere strengehøyde, dess mindre buzz, men dersto mere tungspilt blir gitaren.

Du kan godt også sjekke buen på halsen. Dersom du klemmer ned 1ste og siste bånd kan midten, ca 7-8ende bånd ha en lysåpning på ca 0.5 mm.

Dersom du har litt interesse for gitarenes oppbygning og virkemåte kommer du helt sikkert til å kunne justere gitarene dine til din egen favorittinstilling.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha veldig lettspillt gitar, jeg har endel freetbuss. Lave strenger (lav action) alltså brua er stillt veldig lav. ca. 1.1mm mellom streng og 14'de bånd, med capo eller strengen trykket ned på 1'ste bånd (pga høydevariasjoner på oversadelen)

Det blir som regel et kompromiss mellom buzzing og lettspillthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan gjerne ta en kikk på gitaren din og gi den en full setup evt. diagnose hvis det er et spesielt problem med den. Jeg kan også vise deg hvordan du går frem for å gjøre slikt selv! Send en PM hvis du er intr. (: (jeg holder til i Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.