Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive og passive pickups


Homb

Anbefalte innlegg

Aktive pickuper er så godt som støyfrie - også singlecoils. David Gilmour skifta til EMG fordi den vanvittige lysriggen Pink Floyd kjørte var et sant helvete med passive singlecoils. Da fikk han eliminert all «hum» uten å skifte til humbuckere, og til en viss grad (dette er SVÆRT varierende fra person til person) beholdt den karakteristiske Strat-lyden. :)

Mange misliker aktive pickuper pga. at de låter mer sterilt/moderne/livløst/whatever, noe som i all hovedsak er pisspreik. Endringen i impedans og output gjør også at ampen oppfører seg annerledes, som igjen fører til at man må ratte litt på EQ, gain osv. - noe gitarister generelt syns er meget skummelt :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er jo smak og behag.

Jeg har EMG i flere av mine gitarer for jeg liker lyden (85 og SA og av og til 81 i mahogny gitarer)

En kjempefordel er at de er veldig støysvake og tåler mye ytre påvirkning uten å bråke.

Jeg har spilt på steder der gitarene mine med passive mikker har støyet voldsomt pga dårlig elektrisitet/lysrigger o.l mens

EMG`ene har vært helt stille. (Og ja gitarene med passives har vært skjermet ordentlig)

En annen ting er at de er lavimpedans ut, så du kan kjøre lange kabelestrekk uten at det påvirker lyden og mister diskant.

Tåler å gå innom mye prosessering på grunn av det.

Du kan også plugge EMG rett i bordet (klassisk LA funk/studio cleansound :) )

De er jordet så du unngår støt!

Fordelene er mange kontra passive mikker, men til slutt er jo lyden det viktigste og det er en smaksak -Jeg lliker begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er det viktigste indeed :) Jeg liker begge deler veldig godt. Har aktive i bare en gitar nå, men skal ha det i Straten (EMG SA, og SPC midboost) og Edwardsen (EMG 81+60) så fort økonomien tillater det!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er det viktigste indeed :) Jeg liker begge deler veldig godt. Har aktive i bare en gitar nå, men skal ha det i Straten (EMG SA, og SPC midboost) og Edwardsen (EMG 81+60) så fort økonomien tillater det!

Har en EMG 81 liggende, kan få den for 500,- hvis du vil.

God som ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at aktive pick-ups i mye mindre grad lar seg forstyrre av andre faktorer.

For eksempel lar lyden i aktive pick-ups seg påvirke lite av gitaren, og dens egenresonans.

Dette er noe overdrevet mener jeg.

Har 3 gitarer med EMG 85 i bridge og de låter helt forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe overdrevet mener jeg.

Har 3 gitarer med EMG 85 i bridge og de låter helt forskjellig!

Jeg aner ikke hvordan dine gitarer lyder, men dette går for å være ganske veldokumenterte påstander

som det er dumt å ikke ta hensyn til. Det står vel til og med presentert som fakta i artikler om pick-ups

her på Gitarnorge-forumet, hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan dine gitarer lyder, men dette går for å være ganske veldokumenterte påstander

som det er dumt å ikke ta hensyn til. Det står vel til og med presentert som fakta i artikler om pick-ups

her på Gitarnorge-forumet, hvis jeg ikke tar feil.

EMG har en en signatur lyd såklart, men de låter ikke likt i alle gitarer for det.

Da kunne jo alle slengt EMG i en Behringer gitar og fått killer lyd.

Reb Beach prater jo om sine forskjellige Suhr gitarer med EMG, og hvor forskjellig de låter avhengig

av treverket i de.

Han påstår også at alle de gamle Ibanezene hans med unntak av en (Koa signaturen fra Winger dagene som var basert på hans gamle Pensa-Suhr) låter dritt og alle de

har EMG.

Burde ikke de hatt samme lyd som hans Suhrgitarer med samme pickuper da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG har en en signatur lyd såklart, men de låter ikke likt i alle gitarer for det.

Da kunne jo alle slengt EMG i en Behringer gitar og fått killer lyd.

Reb Beach prater jo om sine forskjellige Suhr gitarer med EMG, og hvor forskjellig de låter avhengig

av treverket i de.

Han påstår også at alle de gamle Ibanezene hans med unntak av en (Koa signaturen fra Winger dagene som var basert på hans gamle Pensa-Suhr) låter dritt og alle de

har EMG.

Burde ikke de hatt samme lyd som hans Suhrgitarer med samme pickuper da?

Trådstarter spør om hvorfor ikke alle bruker aktive pick-ups, hvis det bare er fordeler med dem.

Jeg kan godt snu argumentasjonen for å svare trådstarter tydeligere.

Grunnen til at mange velger passive pick-ups er at de fanger opp gitarens treverk og egenresonans

på en bedre enn aktive pick-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress å bytte batteri en gang i året? :P

Ja, men så er jeg en lat jævel også :)

For å være seriøs - så liker jeg ikke variabler som endrer seg over tid. Strengeskift er et nødvendig onde, men batteri i gitarer, og rør i forsterkere er ting jeg misliker litt. Vel jeg liker lyden, og derfor har jeg både gitarer med EMG og rørforsterker, men jeg liker ikke at det ikke låter likt alltid under alle forhold, og må ha vedlikehold/utskiftinger. Derfor har jeg også passive mikker og transistoramper :)

Fordeler og ulemper med alt (I want it all!!!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.