Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl eller Mesa


Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal gå for ny forsterker om ikke så alt for lenge. Er ganske bestemt på Dual Rectifier fra Mesa Boogie, men har også hørt mye fint om Engl sin Powerball. Eneste av disse som jeg har prøvd er rectifiern. Derfor spør jeg hva dere vil anbefale av disse og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve de.

Jeg har spilt endel på begge men det er ganske håpløst å annbefale den ene eller den andre da du ikke sier

noe særlig om hva du er ute etter i en amp?

Hva skal du bruke den sammen med? Er du avhengig av ei bra sløyfe? Hvor viktig er cleanlyd? (Ikke rectoen`s sterke side..) osv..

Rectifiere låter forskjellig, spesielt de tidlige modellene av 2 kanals recto låter kult, har jobbet hos mesa forhandler så jeg har prøvd endel.

Powerball låter Tysk hehe, kjøp Savage 120 isteden har prøvd de side ved side og synnes den er bedre (men det er jo bare en smakssak!)

Men som sagt testing er greia.

Det kan hende du elsker alt du har hørt av lyddklipp av en amp, men når du endelig får prøvd den funker den liksom ikke for det.

Forskjellige amper gir forskjellig respons, kan bare finnes ut ved å prøve.

Høres kanskje ut som et svada svar but that`s the way it is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal sjekke ut Peavey 6505, jeg. Du sparer sinnsykt mye penger i forhold til Mesa og du får (i følge mange) minst like god/bedre lyd.

Av Mesa og ENGL så ville jeg valgt ENGL fordi det er billigere og låter kule det og. (enkelte modeller ihvertfall..)

Har selv en ENGL Fireball og den er utmerket til metal. Ikke helt KSE-aktig, da bør du nok gå for Powerball, Ritchie Blackmoore eller Savage av ENGL viss du vil ha noelunde lik lyd. Men det går selvsagt FINT an å spille KSE på Fireball, selv om lydtypen er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hej, inte för att vara säljig av mig men jag har en Peavey 5150 combo till salgs som kanske skulle kunna vara intressant för dig?. 7500:- . Den har mer gain än min ENGL. Får nästan lust till att börja spela metal när jag slår på dist-kanalen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rectifier krever etter min mening en boost for tighte den opp når en skal spille musikk ala KSE og LOG. Powerball er mye tightere i utgangspunktet, men voicingen og hvordan det føles å spille på de to er veldig forskjellig. Personlig er jeg ingen fan av Powerball og ville heller valgt en Rectifier med en boost i front. I den prisklassen finnes det dog mye fett som kan brukes til den type musikk:

Framus Dragon/Cobra,

5150/6505 (veldig forskjellig fra Rectifier og Powerball, en god del billigere),

M/B Mark IV (LOG bruker vel denne)

osv....

EDIT: Står forresten en Tremoverb tilsalgs på Finn.no. Hadde en slik før og de låter kuler og krutt! Langt bedre enn dagens 3-kanalere synest jeg.

Endret av Eclipse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal sjekke ut Peavey 6505, jeg. Du sparer sinnsykt mye penger i forhold til Mesa og du får (i følge mange) minst like god/bedre lyd.

Av Mesa og ENGL så ville jeg valgt ENGL fordi det er billigere og låter kule det og. (enkelte modeller ihvertfall..)

Har selv en ENGL Fireball og den er utmerket til metal. Ikke helt KSE-aktig, da bør du nok gå for Powerball, Ritchie Blackmoore eller Savage av ENGL viss du vil ha noelunde lik lyd. Men det går selvsagt FINT an å spille KSE på Fireball, selv om lydtypen er annerledes.

Har du prøvd powerball/fireball A/B? Dei er prikk like stilt inn likt. Berre litt mindre diskant i ein av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter du i Mesa og kjøper en brukt 5150/6505 så får du i tillegg råd til kabinett og en ny gitar, og fortsatt nok igjen til en fyllekule for å feire... For ikke å snakke om MYE kulere lyd :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd powerball/fireball A/B? Dei er prikk like stilt inn likt. Berre litt mindre diskant i ein av dei.

har desverre ikke det. Jeg spiller jo på min Fireball ganske ofte, så jeg vet hvordan den låter. Og jeg har bare spilt på Powerball 2-3 ganger i butikken.

For meg virket det som de låt ganske forskjellig. Det virket som om fireballen låt hissigere, mens PB låt brunere og litt større.

Jeg ville ihvertfall valgt Powerball viss jeg ville etterligne KSE-lyden.

Det er sikkert mindre diskant i Fireballen. Jeg måtte skru veldig mye på prescende, mids og treble for å finne en ballanse. Tok faktisk sin tid.

har vurdert å prøve ut en bra EQ-pedal og se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.