Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

inngravering/preging/maling på gitar


Anette

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer og jeg har lyst å gi en gitar i dåpsgave til sønnen vår.

En Morgan CG10 1/4 eller noe.

Vi er nemlig trygg på at han blir hekta på gitarer i ung alder ^_^

Men for å gjøre gitaren litt mer "dåpsgave-aktig" har vi lyst å gjøre den litt mer personlig.

For eksempel ha initialene hans foran på kroppen.

Har dere noen tips til hvordan vi kan gjøre det?

Enten gravere inn, prege, eller male på...

Hva som helst, bare det ikke er mulig å pirke det av (klistremerker utgår altså!).

Og vi trenger også navn på noen som kunne hjulpet oss med dette.

I tillegg (eller i stedet for, om vi ikke får til noe med gitaren) vil vi gjerne ha tak i ei svart lær-reim med navnet hans på. Fant noe på sound1, men det var bare i 4 kjedelige fonter.

Siden gitaren er en ganske billig type, blir det ikke noe moro med mindre vi får gjort noe ekstra ut av den! Kult om den kan bli noe gutten vil ta vare på, og ikke knuse i gulvet...

HÃ¥per noen kan hjelpe :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom idé. :)

Kan være greit å vite hvor i landet dere holder til.

- Gravere inn kan være vanskelig på en kassegitar. Ikke mye som skal til før det blir hull. Ikke en metode jeg ville anbefalt - med mindre dere finner noen som er godt vant med å gravere i tynt tre.

- Preging. Vet ikke om det kan kalles preging, men på ungdomsskolen husker jeg vi fikk skrive i tre med en slik... Øh, hva heter det... Svipenn? Det kan jo være et alternativ. Hvor man finner noen med slik erfaring er jeg ikke helt sikker på.

- Maling. Bør fungere flott. Et motiv, en stødig hånd, og du har en helt egen personlig gitar. Det alternativet jeg tror vil gi best resultat. Samtidig er det sannsynligvis enklere å finne noen som har evner innenfor sjangeren enn de to andre alternativene. For å finne noen som kan utføre det: kunstlinjer på videregående og folkehøyskoler, tegneskoler, kulturskoler...

Et viktig punkt er hva dere ser for dere av kostnader. Det avgrenser i stor grad hvem dere kan spørre. Vi har noen flinke kunstnere her på forumet også. Håper de stikker innom med gode tips, eller tar på seg jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi jobber med profileringsbrodering - hun kunne helt sikkert ha brodert noe på en gitarreim. Kan brodere det meste av motiver og fonter (har vært inne på tanken om å få laget noe selv).

Det er jo en glimrende idé til sjappa di. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder til i Trøndelag. Eller... egentlig fra Levanger og til Molde :blink:

Ja, maling hadde jo blitt bra.. vi får høre med noen kunstfolk i Trondheim, tenker jeg... Bør kanskje lakke over da? Kan det ødelegge gitaren?

Rocktrond- hva ville kona di tatt for å brodere inn et navn eller initialer i sort lær? Og hvor lang tid ville det tatt? (dåpen er 31.mai-- og jeg vet vi er seint ute med dette! :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocktrond- hva ville kona di tatt for å brodere inn et navn eller initialer i sort lær? Og hvor lang tid ville det tatt? (dåpen er 31.mai-- og jeg vet vi er seint ute med dette! :blush: )

Er usikker på pris, men skal høre med henne og komme med tilbakemelding. Når det gjelder lær, så har hun brodert på skinnvester, men tror ikke maskinene takler veldig tykt/hardt lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på pris, men skal høre med henne og komme med tilbakemelding. Når det gjelder lær, så har hun brodert på skinnvester, men tror ikke maskinene takler veldig tykt/hardt lær.

Aner ikke hva som er på markedet av gitarreimer heller :rolleyes:

Men hør med henne, du! Setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til gitaren kan dere bruke det jeg bruker på pedalene mine. Det kalles rub-off-decal, jeg bruker tørr type. Det fungerer ved at du printer et motiv/tekst på et ark speilvendt, og gnir det inn i det du skal ha motivet på. En del flere steg, men det er grunnprinsippet. Du får kjøpt kits til dette på www.craftycomputerpaper.co.uk Det krever klarlakk over decalen, men det kan være et tynt tynt lag. Du kan ikke bruke fargen hvit i decalen, men kan gå for lys grå i stedet

EDIT: Ny link

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svipenn får man kjøpt både her og der, men de koster noen kroner. Dere kjenner ikke en lærer, da, som kunne låne med seg en fra en skole en helg? Videre- sånn "transferfolie" type "juksetattiser" selger de på blekkskriver.no. Da kan man overføre, og legge på litt klarlakk oppå. Blir omtrent samme teknikken som kristoffereide foreslår.

Ellers kan dere høre med gitarmakeren i Trondheim, han heter Rian, for å få lagt inn ett inlay på halsen, for eksempel. Han finner du her: http://tinyurl.com/d7lq9j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt generell prisinfo ang. brodering:

Når det gjelder motiver så er det en del jobb involvert med å klargjøre et motiv til broderingsfil, og som regel tas det også ett eller flere prøvebroderinger før den endelige. Fast pris på forberedelse er ca. 800,- eks. mva. I tillegg kommer selve broderingen, og pris her kommer helt an på hvor avansert/stort motivet er, men fra et par-tre hundrelapper og opp.

Når det gjelder skrift så er dette en del enklere. Man kan skrive tekst direkte inn i programvaren som styrer broderingsmaskinene. Det er nesten ubegrenset hvilken font man kan bruke. Pris her er fra ca. 250,- og oppover - også her avhengig av størelse.

Desuten er det spørsmål om materiale. Tykke lærreimer er utelukket. Grovvevde nylonreimer kan også være problematisk, mens mer finvevde (sikkerhetssele type) går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bare må droppe hele greia!

Tør ikke ta sjansen på at det skal gå bra, nr det fort kan koste noen kroner..

Hadde det vært noen som driver med slikt- altså på lærreimer (som jeg synes ville blitt finest), hadde det vært enklere!

Når det gjelder folie-greie på gitaren, og så klarlakk oppå.. ville vi nok latt noen proffe gjøre det. Må pusse ned og styre og stelle for at det skal bli jevnt og fint med lakk oppå.

Men skal høre med Rian!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bare må droppe hele greia!

Tør ikke ta sjansen på at det skal gå bra, nr det fort kan koste noen kroner..

Hadde det vært noen som driver med slikt- altså på lærreimer (som jeg synes ville blitt finest), hadde det vært enklere!

Når det gjelder folie-greie på gitaren, og så klarlakk oppå.. ville vi nok latt noen proffe gjøre det. Må pusse ned og styre og stelle for at det skal bli jevnt og fint med lakk oppå.

Men skal høre med Rian!

Takker for svar!

Jeg driver med motivlakkering og litt med treskjæring.

Å skjære inn noen bokstaver (navn, initialer) i en akkustisk gitar burde gå greit. Det som hadde gitt best resultat, er å skjære inn bokstavene, og male inni utskjæringene etterpå. Da får man dem liksom litt bedre "fram/synlig".

Å bare lakkere tror jeg ikke er den beste løsningen, da de fleste lakktyper krever at man legger klarlakk over. Men å pinstripe hadde jo vert ett alternativ. Pinstriping skal ikke klarlakkes, og det sitter som bare det på blanke overflater.

Jeg driver også litt med preging av lær. Det foregår ved at man "presser" mønsteret i læret. Det kan også lakkes/males.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, det er riktig som det er blitt sagt at dekor på gitarer vanligvis utføres ved innfelling, eller intarsia.

I gamle dager, f.eks. i barokken, var det ikke uvanlig med intarsia også på lokket av gitarer, gjerne som kunstferdige kruseduller rundt strengestolen eller lignende. I dag begrenses dette vanligvis til en mye enklere innfelling av tre, mosaikk eller perlemor (eller en kombinasjon av disse) rundt lydhullet, som kalles rosetten. Den oppfattes ofte som gitarmakerens signatur; særlig i den klassiske verden, hvor rosetten (og til en viss grad hodeformen) kan gjøres ganske forskjellig, men hvor instrumentene ellers kan være ganske like.

Grunnen til at man som regel ønsker å unngå for mye intarsia på lokket er at dette er den desidert viktigste lydgeneratoren på en akustisk gitar, og for at instrumentet skal yte så godt som mulig må lokket lages lett og sterkt. Det er også grunnen til at lokk vanligvis lages av gran eller ceder, treslag som har formidabel styrke i forhold til vekta. Intarsia innebærer utfresing av et relieff, eller spor, som noe legges inn i, og at flatene deretter høvles eller slipes plane. Utfresingen av dette sporet medfører at lokket svekkes i dette området, og gitaren må derfor bygges tykkere her for å kompensere noe som fører til vekta øker. Enkelt sagt 'stjeler' dette lyd fra lokket ved at den økte massen gjør det tyngre å vibrere for strengene. Enkelte områder på lokket er mindre følsomme enn andre for denne typen inngrep, hvilket gjør at rosettens utforming ikke betyr så mye, og heller ikke mindre ting i området "nord" for lydhullet. Plekterbrett av vanlig størrelse ser heller ikke ut til å ha vesentlig påvirkning av måten gitarer produserer lyd.

Enkle fabrikkgitarer bygges vanligvis mye kraftigere enn optimalt ut i fra akustiske hensyn, så sannsynligvis ville ikke en intarsia spilt så stor rolle på en Morgan eller tilsvarende, men et annet hensyn er at det er vanskeligere å utføre fint i lyse treslag enn i mørke. Intarsia utføres derfor som regel på gripebrett eller foran på gitarens hode, som vanligvis er mørke treslag. Uansett, prisen på jobben ville sannsynligvis overstige prisen på dette instrumentet og jeg skjønner godt hvis dere bestemmer dere for ei fin reim eller noe slikt i stedet.

Her er en mandolin jeg laget for noen år siden, med innfelt perlemor i logo etc.

2006-07-05_185040_050306_005_copy.jpg

Endret av Arnt Rian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bare tenkte å nevne for eventuelt andre som leser denne tråden senere (siden trådstarter ser ut til å ha slått fra seg tanken) at det finnes en del tatoveringsstudio som dekorerer gitarer. Frihåndsdekorering er tross alt et av deres fagområder, så det kan lønne seg å høre med et lokalt tatoveringsstudio om de kan dekorere gitaren. Vanligvis blir det billigere enn å leie inn en tradisjonell malerkunstner, og de har mye erfaring med custom- og alternative motiver.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.