Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To ibanez-gitarer med samme strengetjukkelse, den ene mer lettspilt enn den andre...?


Trickstrr

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et litt snodig problem her. Vet ikke om det egentlig er noe problem heller, men skulle gjerne hatt litt svar fra noen med litt mer innsikt enn meg selv.

Saken er at jeg har to gitarer som begger er utstyrt med 010 - 046-strenger. Gitar 1 er en gammel Ibanez RX fra '90-tallet, type fender stratocaster-kopi, med samme type vibbarm. Mens gitar 2 er en nyere Ibanez RG350, med "ekte" floyd rose / edge 3-vibbarm som kan bøyes opp og ned. RX'en har 22 bånd, mens RG'en har 24 og strengelås. Begge er stemt ned en halvtone.

Problemet er at strengene på RG'en kjennes mye "hardere" å spille på enn på RX'en selv om det skal være samme tjukkelse og de er satt på omtrent samtidig. Det virker også som de sitter litt "strammere" og gir mere motstand på RG'en. Når jeg spiller på RG'en kjennes det som den er "vanskeligere" å spille på enn RX'en på en måte, såpass at det er ganske merkbart. Noen som vet hva forklaringen på dette kan være...? Skal det være sånn på en måte..?

Spiller således alltid *litt* fortere på RX'en enn på RG'en og den føles generelt mere lettspilt p.g.a. dette. Har aldri spilt på noe tjukkere enn 010 - 046, men det føles i hvertfall som strengene på RG'en er tjukkere enn det, selv om de ikke skal være det.

Grunnen til at jeg nevnte dette med vibbarm, og bånd / lengde på hals er fordi jeg lurer på om det kan ha noe med dette å gjøre at strengene føles strammere og tyngre å spille på på RG'en?

Har ikke byttet strengene selv på RG'en, gjorde det samtidig med at jeg hadde den inne til service hos en instrumentbutikk.

Kan det rett og slett være at de på gitarsjappa satt på feil / for tjukke strenger på gitaren min...? Har tenkt den tanken også, men er usikker og det virker jo egentlig litt søkt. Vettasøren om dette var forståelig, svar mottas uansett med takk.

Endret av Trickstrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell..

Er f.eks action lik også? vil tro att med større avstand fra streng-høgde til frets jo hardere også..

Vet ikke om det kan være en tremolo/strenge sak også..

For jeg har en Ibanez lawsuit tele med fast stol, med 09-42 strenger,

og en ltd alexi 600 med floyd rose, og 0.11 - 52 (eller 50).. og på den får jeg sjøl om strengene føles mye mer fyldige, bende bedre og høyere..

Kan godt ha med att ibanez`en også har en del slitte frets, så tonen falmer etter hvert..

Men ja.. når man tenker på det.. så er dette en hel viten alene...

Og min teori anngående tremoloene er att den som stopper bak, ofte kan holde igjen mer enn dem som er balansert på midten og går begge veier..

om de er balansert rett.. så gir tremoloen alltid litt etter.. med en som stopper bak,, så kan den f.eks være unøyaktig, og strammet ekstra godt sånn att tremoloen ikke følger med når du bender..

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme skalalengde på dem? Hvis ikke, har du jo svaret... :)

Ellers er det vel lettere å bende osv. med Floyd enn med tradisjonelt vibsystem?

Små variasjoner i halsprofilen kan også ha innvirkning...

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare så enkelt at det er forskjellig mensur på gitarene, altså avstand fra nøtta til brua? Den ene har jo 22 bånd mens den andre har 24. Dermed må strengene på den med lengst hals (RG'en) strammes mer for å treffe #D enn det de må på 22-bånderen. Derfor blir strengene også hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de like høyde på strengene?

Å bende på en gitar med flytende tremolo kan være lettere, men du må samtidig bende lengre ettersom tremoloen gir etter. Samme stramming må til for å heve tonen.

De aller fleste RX (alle jeg kjenner til) har 25,5" skala, det samme som alle RG modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare så enkelt at det er forskjellig mensur pÃ¥ gitarene, altsÃ¥ avstand fra nøtta til brua? Den ene har jo 22 bÃ¥nd mens den andre har 24. Dermed mÃ¥ strengene pÃ¥ den med lengst hals (RG'en) strammes mer for Ã¥ treffe #D enn det de mÃ¥ pÃ¥ 22-bÃ¥nderen. Derfor blir strengene ogsÃ¥ hardere.

Mensur/skalalengde og antall bånd henger ikke nødvendigvis sammen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, folkens. Tror jeg skjønner litt mer hvorfor det er slik nÃ¥. :). Action er bortimot lik pÃ¥ begge, litt enklere Ã¥ bende pÃ¥ RX'en synes jeg faktisk. Tror skalalengden er lik pÃ¥ begge, 25.5", men bør kanskje fÃ¥ mÃ¥lt dette før jeg uttaler meg bombesikkert. Regner uansett med at det ikke er noe "feil" nÃ¥, men at forklaringen kan være en blanding av det flere har vært inne pÃ¥ her, takker igjen for svar.

Endret av Trickstrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer mitt spørsmål.

Hvor mange fjerer har du på de? F.eks vil tre fjærer som ikke er strammet så hardt kunne føles hardere ut en 2 som er strammet mye, Kan og være mykere fjærer på den gamle gitaren som gjør at den føles lettere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme problemet med Destroyeren og PGM301'en min. Destroyeren er mye strammere, så bruker 9 på den, men det blir også litt for spaghetti. Sku hatt 0.95! PGM'en er hardtail mens Destroyeren har sånn strat vib-system (husker ikke hva det kalles)

Jazzmasteren min er også veldig stram i forhold til PGm'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange faktorer som spiller inn på lettspiltheten.

Mange av dem er allerede nevnt - strengetype, action, halsprofil, mensur, fjærer. Vibtype har også noe å si - selv små millimeterforskjeller i konstruksjonen av vibstolen kan ha dramatiske utfall i tensjon fordi vinklene involvert er så spisse. Det er rett og slett så mange faktorer som spiller inn her at det er vanskelig å sette fingeren på hva som er "mest" utslagsgivende.

Som eksempel: Neste gang du er i en musikkforretning med stort utvalg kan du prøve å spille på to tilsynelatende identiske gitarer - og kjenne at de har helt forskjellig "feel". Summen av de bittesmå forskjellene (en halv millimeter strengehøyde her, litt forskjellig metall i fjærene der) gjør at de kjennes ut som to helt forskjellige gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt slem ville jeg sagt at forskjellen ganske enkelt er at den eldre Ibanez'en din er produsert i Japan av gitarbyggere som gjorde gitaren ferdig før den forlot fabrikken. RG'en er samlebåndsprodusert i et lavkostland og trenger sannsynligvis både en justering av oversadel og båndsliping for å stille i samme klasse..

Det koster penger å lage et godt instrument, prøv forskjellen på f.eks en mex fender og en USA fender i en butikk så skjønner du hva jeg mener, nesten samme gitar, men det blir rimelig fort klart at det er lagt ned langt flere arbeidstimer på den USA produserte gitaren før den forlot samlebåndet.

Angående Fender så er forskjellene mindre jo høyere opp man kommer i pris på mex selvsagt, men man får altså fort akkurat det man betaler for dessverre..

Du kan jo ta med RG'en din til en dyktig "gitardoktor" for justering og forbedring, men slikt koster fort noen kroner og det er jo en rimelig gitar i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.