Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn? hvordan?


Anbefalte innlegg

hei, har kjøpt meg en Line 6 Toneport UX1.

stilt inn lyd i Gearbox.

USB'n er koblet til, jacken er koblet til, høttalerene mine har jeg satt inn i "phones" utgangen på toneporten for å få lyd.

så tenkte jeg at jeg skulle spille inn noe.

da trenger jeg også et program som kan ta opp ? prøvde audacity, og skjønte ikke mye.

Jeg trykker record, spiller, og nothing happens. altså, null lyd tatt opp.

skal kjøpe cubase så hvis noen kan forklare meg det til begge programmene hadde det vært greit!

HJELP? ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Audacity, men i Cubase må du sette opp riktig ASIO før du kan ta opp. Jeg tipper Toneporten støtter dette. For å konfigurere ASIO må du inn på Device Setup og på VST Audiobay. Når ASIO-driveren er satt opp, kan du ta opp.

Du kan også ta opp gjennom WDM. Dette er Windows sin egen håndtering av opptak og avspilling. Aner ikke hva slags innstillinger du kan gjøre på lydkortet ditt, men hvis du finner en knapp for "monitor" så skal denne skrus på, ellers hører du ikke stort under innspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt audacity, men prøv å lete gjennom settings-menyen til du finner noe sted du kan still på input, ASIO-driver, eller lignende.

Når det gjelder Cubase, vil jeg anbefale deg å gå for Nuendo isteden. Nuendo er en light-utgave (også laget av Steinberg), og holder nok i massevis til ditt bruk en god stund fremover. Bruker mindre ressurser også. Jeg brukte Cubase før, men har gått over til Nuendo, og har foreløpig ikke funnet noen funksjoner jeg brukte i førstnevnte som ikke finnes i sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil, Nuendo er cubase + ekstra funksjonalitet for audio til video og post-produksjonsarbeid for film

Det blir mer riktig å si at cubase er nuendo light

edit: I tillegg er nuendo MYE dyrere, så jeg kan vel tippe på at du bruker en litt ulovlig utgave? Nuendo 3?

Endret av hkh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil, Nuendo er cubase + ekstra funksjonalitet for audio til video og post-produksjonsarbeid for film

Det blir mer riktig å si at cubase er nuendo light

edit: I tillegg er nuendo MYE dyrere, så jeg kan vel tippe på at du bruker en litt ulovlig utgave? Nuendo 3?

Haha, så feil kan man ta. :lol:

Ja, jeg har en ulovlig versjon som jeg fikk av en kamerat. Det var han som sa det var en light-utgave, jeg bruker uansett bare en brøkdel av programmet, så jeg har ikke merket noen forskjell. Jeg var ganske sikker på at Cubase tok større plass på pc'en, men jeg husker jo ikke særlig godt. Er ikke særlig vel informert heller, tydeligvis. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

skal man bruke ulovlig utgave er nuendo 3.2 et godt valg, det er et mye mer stabilt program enn piratutgaven av cubase sx3

Senere utgaver er ikke blitt cracket, så om man vil ha de nye fete funksjonene må man kjøpe

Da er det cubase 5 som gjelder, det er dødsfett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel med gratis ableton Live med Toneport?

Google "Asio Driver" eller gå hit http://www.asio4all.com/

Bruker Asio med min Toneport og det gir mindre latency/forsinkelser.

Men det ska gå an å spille inn uten Asiodriver da.

I Cubase må du sette opp riktig "Bus" i instillinger tror jeg.

Står i manualen. Tror faktisk Toneport installerer Asio selv.

har bare audacity atm forresten, så hvis noen vet hvordan jeg får Toneporten til å virke med AC så hadde det vært herlig :D

EDIT: I Audacity skal du gå inn på Rediger oppe i menyen og velge innstillinger.

Så åpner du fanen "Lyd I/O" og velger:

Avspilling Enhet: Toneport UX

Opptak Enhet: Toneport UX

SÃ¥ trykker du recordknappen i Audacity og spiller.

husk at Gearbox må være åpen for at du skal kunne spille inn med den.

Så lenge det er lyd i fra Gearbox, så skal den spille inn.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.